یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کتاب و کتابخانه جان تازه گرفت

خراسان رضوی، استان پهناور ایران اسلامی است؛ استانی به مرکزیت نور ایمان که افتخار همجواری با حرم امن رضوی را دارد و مردمانی خونگرم و میهمان‌نواز که 12 ماه سال پذیرای زائران هشتمین امام شیعیانند. این استان در سال 91 رخدادهای متنوع و مختلف کتابی را پشت سرگذاشت که از سرگیری ساخت و ساز کتابخانه مرکزی مشهد بعد از 17 سال وقفه، آغاز ساخت و ساز در شهرک چاپ و نشر مشهد و برگزاری جایزه کتاب سال خراسان رضوی، برخی از این رخدادها به شمار می‌آیند.-

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ فروردین ماه امسال ششمین همایش بزرگداشت عطار نیشابوری در زادگاهش یعنی کدکن تربت حیدریه برگزار شد. عطار نیشابوری شاعری است که استادان ادب فارسی از وی به عنوان مرکز ثقل ادبیات عرفانی یاد می‌کنند. در این مراسم تندیس شش متری این شاعر بزرگ رونمایی و در پایان این همایش مقبره پدر این شاعر پرآوازه در شهر کدکن تربت حیدریه گلباران شد.

طنين ياس نبي
كتابخانه‌هاي شهرستان مشهد همزمان با ايام شهادت حضرت فاطمه(س) مسابقه كتابخواني «طنين ياس نبي» را براي چهار گروه مخاطب برگزار کردند. اين مسابقه بر اساس كتاب «بانوي بانوان سخن مي‌گويد» نوشته‌ سيدجواد حسيني طراحي شده بود. سوالات اين مسابقه براي چهار گروه مخاطب زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان، مخاطب عام و طلاب حوزه علميه طراحي شده‌ بودند. 

ثبت‌نام 182 واحد صنفی در شهرک چاپ و نشر
از ابتدای سال 91 حدود 182 واحد صنفی در شهرک چاپ و نشر مشهد ثبت‌نام کردند. فاز نخست این شهرک در 32 هکتار برای فعالان حوزه‌های مختلف صنعت چاپ و نشر به بهره‌برداری می‌رسد. واحدهای صنفی که تاکنون در این شهرک ثبت‌نام کرده‌اند، در حوزه‌های مختلف لیتوگرافی، صحافی، جعبه‌سازی و موسسات انتشاراتی فعالیت دارند. حدود نیمی از این جمعیت چاپخانه‌دار و نیمی دیگر از آنان ناشرند و به همین دلیل، عنوان شهرک چاپ و نشر برای آن انتخاب شده است. ساخت و ساز در این شهرک نیز از اواسط آذر ماه آغاز شد و شهرک اکنون از سوی پیمانکاران در مرحله خیابان‌کشی و قطعه‌بندی بلوک‌ها قرار دارد.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب
چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی با حضور 750 ناشر و 50 هزار عنوان کتاب از 16 تا 23 آبان در فضایی به وسعت 22 هزار مترمربع و سه سالن اصلی فعالیت برگزار شد. برای این نمایشگاه 519 غرفه پیش‌بینی شده بود که 370 غرفه از مجموع این غرفه‌ها ویژه ناشران تهرانی و سایر استان‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه و 160 غرفه برای ناشران استان خراسان رضوی بودند. همچنین حدود پنج میلیارد ریال بن خرید کتاب در این نمایشگاه فروخته شد.

کتاب سال خراسان رضوی در ایستگاه پایانی 
معرفی برگزیدگان نهمین دوره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی را می‌توان یکی دیگر از برنامه‌های این استان در سال 91 دانست. در این جنشواره که با هدف تجلیل از پدیدآورندگان آثار مکتوب و ترغیب نویسندگان به نگارش و پژوهش درباره موضوعات ارزشی در طول سال و همچنین ارتقای سطح آثار و نشر استان برگزار بود، 15 نویسنده برگزیده شدند.
جشنواره امسال در هشت حوزه شامل دین‌پژوهی، ادبیات، علوم اجتماعی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم تربیتی، کودک و نوجوان و ترجمه برگزار شد.

داستان‌هایی برگرفته از آیات قرآن 
برگزاری جشنواره ملی داستان‌های قرآنی آیات از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی را باید در زمره یکی از اقدامات فرهنگی ارزشمند این استان در سال جاری دانست. داستان یکی از حوزه‌های این جشنواره بود و در حوزه‌های عکاسی، فیلم، خوشنویسی، شعر و داستان نیز جشنواره‌های مجزایی برپا شدند. جشنواره ملی داستان‌های قرآنی آیات با هدف آشنایی با عناصر داستانی قرآن کریم، نمایش جذابیت‌ها و ظرفیت‌های قرآن برای بیان داستان، معرفی و حمایت از نویسندگان حوزه قرآنی و بیان پیام‌ها و معارف قرآن کریم در قالب داستان برگزار شد. بخش اصلی این جشنواره «انسان در منظر قرآن» نام داشت و منبع اصلی این بخش، قرآن و سوره‌های «الانسان» و «والعصر» بودند که نویسندگان می‌توانستند برای درک بهتر مفهوم، شان نزول و سایر مطالب مربوط به این آیات از تفسیر المیزان و تفسیر نمونه نیز استفاده کنند.

مدیرکل جدید بالاخره آمد
21 آذر ماه امين الله شمقدري به عنوان مديركل جديد اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان خراسان رضوی منصوب شد. پیش از این تا 14 آبان ماه نجمه خدادادی به مدت چهار سال به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان فعالیت می‌کرد. البته خدادادی آبان‌ماه در حکمی از سوی منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی برکنار شده بود و در این مدت سیدحسین علوی، مدیرکل كتابخانه‌هاي استان گلستان، سرپرستی اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی را بر عهده داشت. استان خراسان رضوی 171 باب کتابخانه از جمله 102 باب کتابخانه‌ نهادی، 66 باب کتابخانه‌ مشارکتی و سه باب کتابخانه‌ مستقل دارد.

بازگشایی کتابخانه‌ای پس از 44 ماه انتظار
کتابخانه «کوثر» شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی پس از 44 ماه تعطیلی بازگشایی شد. این کتابخانه به دلیل نامشخص بودن وضعیت ملک و ساختمان تعطیل بود و نمی‌توانست به اعضا خدمت‌رسانی کند. ساختمان این کتابخانه استیجاری بود و صاحب ملک، ساختمان خود را پس گرفته بود و در این میان مسوولان در این 44 ماه نتوانستند ساختمان دیگری را جایگزین آن کنند. ساختمان جدید 165 مترمربع زیربنا و کاربری کتابخانه‌ای دارد.

پایان وقفه 17 ساله
ساختمان کتابخانه مرکزی مشهد برای تکمیل عملیات عمرانی و ساخت و ساز پس از 17 سال وقفه به سازمان نوسازی مدارس پیمانکار جدید تحویل داده شد. عملیات احداث این کتابخانه از سال 1374 آغاز شده و در این مدت به دلیل کمبود بودجه‌های عمرانی این عملیات ناتمام باقی مانده بود. ساخت این کتابخانه در طول سال‌های مختلف فقط 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. ادامه روند بازسازی این کتابخانه به اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال نیاز دارد. قرار است کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان کتابخانه‌ای استاندارد با زیربنای 11 هزار و 500 مترمربع و در سه طبقه ساخته شود. در بررسی‌های اولیه برآورد شده است که برای ساخت هر مترمربع از این مکان، 16 میلیون تومان اعتبار نیاز باشد.

مرجع جامع طراحی مد ایرانی اسلامی
بهمن ماه امسال کتاب «مرجع جامع طراحی مد ایرانی اسلامی» در قالب نخستین کتاب مد اسلامی کشور منتشر شد. این کتاب که دربردارنده 42 مدل مانتو و هشت مدل چادر ایرانی و اسلامی است، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و از محل اعتبارات شاخص‌های فرهنگی سال 90 چاپ شده است. نویسندگان کتاب بیش از یک سال برای این کتاب، با توجه به نیاز خواهران در بحث پوشش و مانتو کار تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه‌های مخاطب‌شناسی و سلیقه‌شناسی انجام داده‌اند. مدهای کهن ایرانی مانند بلوچ‌دوزی، کار گیلان و کلات در طرح‌های ابداعی این کتاب بررسی و با مدهای امروزی تلفیق شده‌اند. در این کتاب هر طرح شامل سه الگو چون آموزش رسم الگو، آموزش دوخت و شناسنامه طرح‌ها یعنی تکنیک دوخت، جنس پارچه و ... است.

معرفی برگزیدکان مسابقات برتر چاپی
مراسم پایانی جشنواره مسابقات آثار برتر چاپی استان خراسان رضوی 17 اسفند ماه در شهر مشهد برگزار شد. بیش از هزار و 900 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و از سوی داوران استانی و کشوری بررسی شدند. آثار ارسالی در حوزه‌های پیش از چاپ، چاپ، پس از چاپ و مدیریت پروژه‌های چاپی به دبیرخانه رسیده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط