سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
برخی نشریات، عصاره چندین کتابند

محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی نشریات ضمن بیان این مطلب که نشریات تخصصی بستری مناسب برای تولید علم است، گفت: برخی مقالات و نشریات تخصصی عصاره چندین کتابند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی امروز (14 اسفند) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور جمعی از مسوولان علمی و فرهنگی کشور برگزار شد.

محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی در راستای تحقق وعده‌هایی بود که حدود دو یا سه سال پیش برای برپایی نمایشگاه تخصصی نشریات در کنار برپایی نشریات عمومی سالانه داده شده بود.

وی با بیان این‌که در شهریور ماه سال جاری شاهد برگزاری نمایشگاه نشریات خانوادگی بودیم که با استقبال چشمگیری مواجه شد، گفت: نشریه‌ تخصصی به نشریه‌ای گفته‌ می‌شود که از سوی یک شخص متخصص با داشتن مدرک بالاتر از کارشناسی ارشد اداره شود و در یک رشته‌ ویژه فعالیت کند یا مدیرمسوول آن یکی از موسسات و پژوهشگاه‌های علمی باشد.

معاون امور مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قریب به 250 عنوان نشریه در نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی میزبان علاقه‌مندان است. این نشریات در 100 غرفه ارایه شده‌اند. همچنین علاوه بر ارایه نشریات تخصصی در این نمایشگاه، هر روز نشست‌های تخصصی با موضوع‌های مختلف علمی با حضور استادان دانشگاه، فرهیختگان و متخصصان برگزار می‌شوند.

محمدزاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که نشریات می‌توانند زمینه‌ساز تولید علم و جنبش نرم‌افزاری باشند، گفت: نشریات، کتاب نیستند اما اهمیت‌ آن‌ها کمتر از کتاب نیست. بنابراین، نشریات می‌توانند در تولید و انتشار علم نقش به‌سزایی داشته باشند. 

وی اظهار کرد: ارتقای سرعت تولید علم، تقویت شتاب علمی جهان و مقابله با تفکر ترجمه از مهم‌ترین فواید توسعه نشریات تخصصی به شمار می‌آیند. همچنین نشریات تخصصی زمینه‌ساز تعامل افکار و اندیشه‌ها هستند که باعث ترویج فرهنگ نقد می‌شوند.

معاون امور مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در دولت دهم، بیش از یک‌هزار نشریه‌ تخصصی مجوز گرفته‌اند و امیدواریم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به رتبه‌بندی این نشریات توجه شود.

نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: یکی از شاخص‌های توسعه علم و فناوری در هر کشوری تعداد مقالات و نشریات علمی تخصصی آن کشور است. خوشبختانه به همت پژوهشگران، کشور ایران در تولید مقاله در سال‌های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: اگر تعداد مقالات ما در پایگاه آی اس آی در سال 2006 ، سه هزار و 241 مقاله بود، در سال 2012 با یک رشد هشت برابری به 25 هزار مقاله رسید و ایران را در سال 2011 و 2012 از رتبه 27 ( در سال 2007) به رتبه بیستم دنیا و جایگاه دوم منطقه رساند.

سلطانخواه ادامه داد: در پایگاه اسکوپوس که درسال 2007 تعداد مقالات ما 14هزار مقاله بود، در سال 2012 به 36 هزار مقاله رسید که این موضوع باعث شد در سال 2011 و 2012 از ترکیه پیشی بگیریم و در منطقه به مقام نخست و در دنیا جایگاه هفدهم را کسب کنیم.

وی بیان کرد: هر چند مقالات علمی ما از رشد خوبی برخوردارند اما هنوز مقالاتی هستند که به زبان فارسی منتشر شده‌اند اما در پایگاه‌های بین المللی نمایه نمی‌شوند؛ به طور مثال در سال 1389 بیش از 20 هزار مقاله به زبان فارسی در داخل کشور منتشر شد که در پایگاه‌های بین‌المللی نمایه نشدند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: نباید متکی به این موضوع باشیم که نشریات خارجی محل انتشار مقالات ایران در عرصه بین‌المللی باشد.

سلطانخواه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «باید شرایط را به‌گونه‌ای ایجاد کنیم که تا 50 سال آینده اگر کسی می‌خواهد با آخرین دستاوردهای علم آشنا شود باید به دانستن زبان فارسی مجهز باشد» گفت: مدیران و سردبیران باید برای به روزرسانی نشریات علمی در فضای مجازی تلاش کنند.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر بیش از یک هزار و 884 نشریه به میزان 14 و نیم میلیارد تومان مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: امسال از سوی این معاونت برای حمایت از حدود 600 نشریه علمی و تخصصی اعتبار پنج میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. این اعتبار تخصیص داده شده و تا پایان سال جاری به انجمن‌های علمی پرداخت می‌شود.

نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی از امروز (14 اسفند) تا یکشنبه (20 اسفند) در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها