جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
یک استان در حسرت نمایشگاه استانی

سال 1391 سالی پر فراز و نشیب برای کتاب و کتابخوانی در لرستان بود و با وجود این‌که لرستان هفت پله در رتبه‌بندی چاپ کتاب در کشور صعود داشت اما وضعیت کتاب در این استان با خلاء مهمی موجه بود؛ خلایی که از برگزار نشدن نمایشگاه استانی کتاب ناشی می‌شود.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ نمایشگاه استانی کتاب اقدامی است که در چند سال اخیر برای تمرکززدایی از تهران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب آن انجام می‌شود و هر سال در همه استان‌های کشور این رویداد فرهنگی یک هفته میزبان مردم آن استان و استان‌های مجاور است.

لرستان امسال از میزبانی نمایشگاه استانی محروم بود. به گفته علی اسماعیلیان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، نمایشگاه استانی امسال لرستان به اوایل سال 1392 موکول شد و دلیل اصلی آن هم نبود بودجه کافی برای برگزاری این اقدام فرهنگی است.

رشد 7 پله‌ای لرستان در انتشار کتاب
اواسط پاییز سال 91 از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، آمار چاپ کتاب در استان‌ها اعلام شد و در آن لرستان با هفت پله صعود به رتبه هجدهم در کشور دست پیدا کرد. این جایگاه می‌تواند برای اهالی قلم و کتاب این استان موجب دلگرمی شود تا با توان بیشتری در این حوزه فعالیت کنند. 

همچنین در سال ۸۸ به ازای هر ۵۳ هزار نفر، یک باب کتابخانه در لرستان وجود داشت و اکنون به ازای هر ۲۹ هزار نفر، یک باب کتابخانه در لرستان فعال است.

پنجمین کتاب سال و 9 برگزیده
از برنامه‌های کتابی قابل توجه که در استان لرستان برگزار شد، برگزاری جایزه کتاب سال استان بود.

آیین پایانی پنجمین دوره کتاب سال لرستان با داوری ۱۳۰ اثر، معرفی ۹ برگزیده و تقدیر از یک اثر، ۹ بهمن در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد. این ۱۳۰ اثر در ۱۰ گروه داوری شدند که به‌جز بخش ادبیات کودک و نوجوان، سایر حوزه‌ها برگزیده داشتند.

راه‌اندازی 5 ایستگاه مطالعه در لرستان
اواخر سال 91 در پنج نقطه شهر خرم‌آباد (مرکز استان) ایستگاه مطالعه برای افزایش سطح کتابخوانی مردم راه‌اندازی شدند و تاکنون استقبال از این ایستگاه امیدوار کننده بوده است. مسجد بعثت خرم‌آباد، بیمارستان تامین اجتماعی، اداره کل آموزش و پرورش، چهار راه بانک و ساختمان استانداری، مکان‌هایی‌اند که ایستگاه مطالعه در آن‌ها راه‌اندازی شده است.

همچنین آغاز ساخت کتابخانه شماره ۲ ازنا همزمان با سفر رییس جمهور، احداث سه کتابخانه در کوهدشت، کلنگ‌زنی چهار کتابخانه دیگر در کوهدشت، راه‌اندازی یک کتابخانه روستایی در روستای «دارایی» خرم‌آباد، از اقدامات انجام شده در سال 1391 برای افزایش فضای کتابخانه‌ای در استان لرستان بودند.

وعده‌ای که عملی نشد
در حالی که مسوول کتابخانه‌های شهرستان الیگودرز مردادماه 91 اعلام کرد که «تا پایان سال جاری از کتابخانه مرکزی الیگودرز بهره‌برداری می‌شود» اما این برنامه به ‌دلیل کمبود بودجه و نبود نیروی کتابخانه‌ای به سال آینده موکول شد. کتابخانه الیگودرز از سال 1388 در حال ساخت است! 

هفته‌ای‌پرکار در آبان‌ماه
هفته کتاب در آبان ماه مانند هر سال موجی از برنامه‌های کتابی را در استان به راه انداخت که از  اقدامات قابل ذکر آن می‌توان به تجلیل از چهره‌های شاخص و نمونه حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.

60 لرستانی شامل نویسنده، چاپخانه‌دار، کتابخوان نمونه، کتابدار نمونه دانشگاهی و حامی کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب (آبان 91) تجلیل شدند.

یک خبر خوش دیگر در حوزه کتاب استان این‌که تعداد اعضای بخش کودکان کتابخانه‌های عمومی لرستان در خرداد ماه ۹۱، حدود ۱۲هزار و 700 نفر بود که اين رقم نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۲۳/۶ درصد رشد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط