دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷

اميرعلي نجوميان در نشست نقد رمان «آقاي قاضي چه حكمي مي‌دهيد؟» نوشته فرحناز عليزاده، بر لزوم توجه به نويسندگان جوان و كتاب‌هاي كمتر شناخته‌شده تاكيد كرد. وی همچنین گفت که یکی از مشکلات جلسات نقد این است که فقط دو یا سه منتقد کتاب‌ها را تحلیل می‌کنند و اغلب، نظر و نقد دیگر افراد حاضر در نشست پرسیده نمی‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در نخستین نشست «اولي‌ها» كه عصر دیروز، ‌یکشنبه، 13 اسفند در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد، نجوميان گفت: يكي از مشكلاتي كه امروز در زمينه نقدپردازی وجود دارد، نحوه برگزاری جلسات نقد است، زيرا برگزارکنندگان این جلسات به سراغ نویسندگان مشهور و کتاب‌های مطرح در ادبیات داستانی می‌روند، در حالي كه بايد به نويسندگان جوان و كتاب‌هايي كه هنوز شهرتي نيافته‌اند، بيشتر توجه كرد.

اين مدرس دانشگاه و منتقد ادبي افزود: مشكل ديگر اين نشست‌ها اين است كه معمولا دو یا سه منتقد در بالای جایگاه می‌نشینند و نظرها و انتقادات خود را بیان می‌کنند، بدون این‌که نظر یا نقد حاضران و افرادی را که در این جلسات شرکت می‌کنند، جویا شوند. بنابراين، معمولا افراد شرکت‌کننده اجازه مباحثه مستقیم و شرکت در نقد را ندارند و بیشتر به عنوان شنونده حضور دارند.

نجوميان كه قرار است نشست‌هاي نقد كتاب «اولي‌ها» را سرپرستي كند، افزود: این جلسات به صورت ماهانه برگزار خواهد شد تا هم مجالی باشد برای نویسندگان جوان و افرادی که کارشان برای اولین بار چاپ می‌شود و هم دانشجویان و شرکت‌کنندگان بتوانند به صورت مستقیم در مباحث مطرح‌شده در نقد شرکت کنند.

وي ادامه داد: امروز در دانشگاه‌های بزرگ دنیا این نوع نقد و بررسی کتاب با حضور نویسنده و دانشجویان به صورت رودررو و با هدف بررسی ادبیات معاصر يك كشور برگزار می‌شود. 

نجوميان از فرحناز علیزاده نویسنده«آقاي قاضي چه حكمي مي‌دهيد؟» خواست ضمن بیان چگونگی نوشتن داستان‌ها، درباره فرايند چاپ مجموعه برای شرکت‌کنندگان توضیح دهد.

عليزاده گفت: تاکنون در بسیاری از جشنواره‌های داستان و نقد رتبه گرفته‌ام، اما تا قبل از چاپ این کتاب، دغدغه چاپ آثار خود را نداشتم.

وي افزود: از شروع فعالیت داستانی خود، بیشتر به فکر یادگیری و استفاده از استادان مختلف در زمینه داستان و نقد بودم تا نوشتن داستان.
عليزاده ادامه داد: زمینه کاری من بيشتر در زمینه نقد و یادگیری نظریه‌های مختلف بوده است اما در کنار آن، فعالیت نوشتنم با رماني آغاز شد که آن را منتشر نکرده‌ام تا این‌که بعد از شرکت در کلاس‌های مختلف و همچنین تدریس در چند فرهنگسرا، تصميم گرفتم بقيه آثار داستانی خود را به ناشر بسپارم.

در ادامه اين نشست، دو نفر از شرکت‌کنندگان، مجموعه داستان عليزاده را نقد كردند.

 نشست‌هاي نقد «اولي‌ها» از سال 92 به صورت ماهانه برگزار خواهد شد.

رمان «آقاي قاضي چه حكمي مي‌دهيد؟» از سوي انتشارات گل‌آذين منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط