شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
رشد 100 درصدی فضای کتابخانه‌ای کشور در 8 سال اخیر

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گام‌های بلند دولت‌های نهم و دهم در امر کتاب و کتابخوانی گفت: فضای کتابخانه‌ای کشور در دولت احمدی‌نژاد به میزان 100 درصد افزایش یافته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد حسینی در بازدید از کتابخانه سیار صبا در شهرستان گتوند افزود: در دولت‌های نهم و دهم تعداد کتابخانه‌های کشور از یک‌هزار و 600 باب به دو هزار و 800 باب افزایش یافته و از نظر متراژ نیز فضای کتابخانه‌ای در کشور دو برابر رشد داشته است. 

وی گفت: این رشد و توسعه در امر کتاب و کتابخوانی حاصل توجه ویژه دولت به این امر به عنوان زیر ساخت توسعه فرهنگی کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برپایی نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: با اعمال تخفیف در این نمایشگاه‌ها استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته است.

وی به برپایی نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان در تهران اشاره کرد و گفت کرد: این نمایشگاه ویژه مدارس است که با هدف آشناسازی کودکان در سنین نونهالی به کتاب برگزار می‌شود تا آن‌ها با کتاب بیشتر انس بگیرند.

حسینی افزود: در نمایشگاه یاد یار مهربان علاوه بر تخفیف ویژه به خریداران کتاب، تعدادی کتاب نیز رایگان در اختیار مدارس قرار می‌گیرد که حرکت بسیار ارزشمندی است.

وی از رسانه‌ها خواست با تلاش در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کنار سایر نهادهای فرهنگی، بستر لازم برای افزایش مطالعه میان اقشار مختلف جامعه را فراهم کنند زیرا هر قدر در این بخش سرمایه‌گذاری شود، مفید است.

این مقام مسوول با اشاره به اقدامات متنوع با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه بیان کرد: با ورود مردم به مسایل فرهنگی می‌توان افق روشن‌تری در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی برای جامعه تصور کرد. 

قیصر امین‌پور شاعری انقلابی، آیینی و متعهد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه (11 اسفند) در آیین گرامیداشت یاد قیصر امین‌پور در شهرستان گتوند، زادگاه این شاعر نامی را به عنوان نام‌آورانی که نام ایران را در جهان بلند آوازه کرده‌اند یاد کرد و افزود: قیصر امین‌پور یکی از این شاعران نام‌آور است.

حسینی از قیصر امین‌پور به عنوان شاعری انقلابی، آیینی و متعهد نام برد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری قیصر امین‌پور از رویش‌های انقلاب اسلامی است. 

وی با بیان این‌که قیصر امین‌پور از دل مردم برخاست و رسالت خود را به خوبی شناخت و به منصه ظهور رسانید، گفت: قیصر امین‌پور در شعر و شاعری هم ذوق خدادادی داشت و هم علم آن‌را کسب کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تازگی، طراوت و روان بودن را از ویژگی‌های شعر قیصر دانست و گفت: قیصر با اشعار زیبای خود توانست به دل‌ها نفوذ کند. 

حسینی از قیصر امین‌پور به عنوان یک شاعر برجسته انقلاب اسلامی نام برد و گفت: اشعار وی با نبض مردم هماهنگ بود. 

وی گفت: قیصر در سرودن اشعار از مضامین بالای انسانی استفاده می‌کرد و در اشعارش انسان‌ها را به صلح، آرامش، عدالت، آبادانی و حفظ کرامت انسانی دعوت می‌کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی برای مصادره قیصر امین‌پور به نفع خود افزود: امین‌پور هرگز از نظام جدا نشد بلکه با نظام گره خورده بود و مردم به‌ویژه مردم گتوند نباید به رسانه‌های مغرض غربی فرصت سوء استفاده از وی را بدهند. 

وی با قرائت شعر «مبادا خویشتن را واگذاریم امام خویش را تنها گذاریم» از قیصر امین‌پور گفت: این شعر بیانگر روح ولایت‌پذیری در قیصر امین‌پور است. 

حسینی افزود: قیصر امین‌پور شاعری منتظر بود که همواره انتظار موعود را می‌کشید و یک عمر به نظام خدمت کرد. 

وی به تاثیرپذیری شاعران از دفاع مقدس و ایثار و شهادت رزمندگان اشاره کرد و افزود: به واسطه این تاثیر متعالی، شعرای بزرگی در دامن انقلاب رشد کرده و پرورش یافتند. 

وی همچنین به سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به شعرای کشور اشاره کرد و گفت: این سخنان مسوولیت شاعران را سنگین‌تر کرده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: این اقدامات در حالی صورت گرفته که از نظر اعتبارات محدودیت‌هایی وجود داشته است. 

حسینی بیان کرد: مسوولان فرهنگی کشور با جدیت مسیر خدمت‌رسانی به مردم را پیش می‌برند. 

در این آیین تعدادی از شعرای استان خوزستان اشعاری در وصف انقلاب و قیصر امین‌پور سرودند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه (11 اسفند) با هدف شرکت در چند برنامه فرهنگی هنری به خوزستان سفر کرد. 

حضور در کنگره محدث کبیر علامه سید نعمت‌الله جزایری، سخنرانی در جمع راهیان نور هویزه، ادای احترام به شهدای هویزه، افتتاح ساختمان جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، افتتاح مجتمع فرهنگی ـ هنری گتوند از  برنامه‌های سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوزستان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط