یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
صلاحي: آماده انتشار كتاب‌ از اسناد دو كشور ايران و عمان هستيم

اسحاق صلاحي، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در ديدار با احمد‌بن الضوياني، رييس سازمان آرشيو ملي كشور عمان گفت: آماده انتشار كتاب‌هاي مشترك از آرشيو اسناد كشور ايران و عمان و همچنين ارايه خدمات در بخش آموزش‌هاي الكترونيكي، حضوري و ديجيتال‌سازي اسناد با اين كشور هستيم.-

به گزارش خبرگزاي كتاب ايران(ايبنا)، صبح امروز( 29 بهمن ماه) اسحاق صلاحي، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با احمد‌بن الضوياني، رييس سازمان آرشيو ملي كشور عمان و هيات همراه وي در سالن كنفرانس كتابخانه ملي ديدار كرد.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در اين ديدار عنوان كرد: آماده همكاري با كشور عمان در زمينه ديجيتال‌سازي، رقمي‌سازي اسناد و تهيه فهرستي از اسناد كشورهاي عمان و ايران براي آرشيو در هر دو كشور هستيم.

صلاحي با بيان اين‌كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در حال تدوين كتاب با موضوع توليد استاندارد‌‌ها براي آرشيو اسناد ديجيتالي هستيم، اظهار كرد: در حال تدوين چندين جلد كتاب با موضوع توليد استاندارد‌‌ها براي آرشيو اسناد ديجيتالي هستيم كه دو نسخه از اين كتاب در نمايشگاهي در هندوستان عرضه شد و مورد تجليل قرار گرفت و اين كتاب‌ها در اختيار آرشيو ملي عمان هم قرار مي گيرد.

وي با تاكيد بر نگهداري آرشيو ديجيتالي اسناد كشور گفت: اگر اسكن و ديجيتال‌سازي را در پيش نگيريم در سال‌هاي آينده براي نحوه اطلاع‌رساني، ديجيتال‌سازي و نگهداري آرشيو اسناد ملي دچار مشكل مي شويم. 

صلاحي با بيان اين‌كه تا كنون براي 10 كشور آموزش مرمت و نگهداري اسناد را داير كرديم، اظهار كرد: سايت مرجع مجازي كتابخانه ملي آماده پاسخ‌گويي به شبهه‌ها و سووال‌‌هاي محققان و پژوهشگران آرشيو ملي كشور عمان است.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با تاكيد بر هويت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: هويت سازمان از كتابخانه و بخش آرشيو ملي جداست و در برخي كشور هاي دنيا سازمان آرشيو و كتابخانه ملي ادغام شده و در ايران اين سازمان به صورت هيات‌امنايي اداره مي شود.

وي با بيان اين‌كه اين سازمان وظايف حكومتي دارد و عملكرد‌هاي عمومي و كتابخانه‌اي را به كتابخانه‌هاي عمومي واگذار كرديم، اظهار كرد: اين سازمان بيشتر به ارايه خدمات به محققان و پژوهشگران مي‌پردازد و در بخش كتابخانه‌اي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تلاش مي كنيم با توجه به شرايط فرهنگي ويژه ايران، اقدامات مناسب انجام شود.

صلاحي با اشاره به اين‌كه تمايل داريم تجربه‌هاي خود در بخش آرشيو اسناد ملي در اختيار كشور عمان قرار دهيم، اظهار كرد: سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران فقط دو ساعت در شبانه‌روز تعطيل است و در كل سال هم سه روز تعطيلي دارد كه نشانه توجه به حوزه فرهنگ و پژوهش در اين سازمان است.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با بيان اين‌كه بيش از 34 هزار نسخه خطي اسكن شده روي سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران قرار دارد، اظهار كرد: سايت مجازي و پر مخاطب كتابخانه ملي ايران و همچنين فهرست اسناد و كتاب‌هاي كتابخانه ملي از طريق تلفن همراه در اختيار مراجعان قرار مي‌گيرد تا تعداد ارجاع‌هاي‌حضوري به كتابخانه ملي كاهش يابد. 

وي اظهار كرد: اكنون بيش از 700 ميليون برگ سند و 185 ميليون برگ سند آرشيوي در سازمان آرشيو ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران قرار دارد كه نشان دهنده قدمت اسناد و توجه به نگهداري آن است.

صلاحي با بيان اين‌كه دسترسي به اسناد سازمان اسناد كتابخانه ملي ايران مانند استفاده از كتاب نيست، اظهار كرد: در كنار آرشيو اسناد به ثبت تاريخ شفاهي ايران نيز پرادخته‌ايم و اكنون بيش از 120 هزار دقيقه تاريخ شفاهي ضبط شده در كتابخانه ملي وجود دارد كه به دليل جلوگيري از تحريف تاريخ معاصر ايران، اين كار انجام مي‌شود.

رييس آرشيو ملي ايران در اين ديدار عنوان كرد: نياز به تعريف از ميراث ماندگار و بزرگ كشور ايران نيست و به دليل وجود دين مشترك اسلام در  هر دو كشور، از ديرباز ارتباط عميقي بين اين دو كشور برقرار بوده است.

احمد‌بن الضوياني اظهاركرد: اميدواريم اين همكاري و سفر سازنده براي كارشناسان و محققان آرشيو ملي دو كشور موثر باشد و با برپايي نمايشگاه‌ها، كنفرانس‌ها در حوزه اسناد و كتاب در حوزه‌ها مختلف اجتماعي، سياسي و اقتصادي و فرهنگي، يافته‌هاي ارزشمند، منتقل شود. 

پيگيري امضاي تفاهمنامه ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و سازمان آرشيو ملي كشور عمان كه متن پيش نويس آن به زبان عربي، انگليسي و فارسي براي آرشيو ملي اين كشور فرستاده شده از مباحث ديگر مطرح شده در اين ديدار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها