دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۵
شاه‌آبادی:«شما که غریبه نیستید» ماندگارترین اثر مرادی‌کرمانی و گزارش زندگی اوست

مراسم نکوداشت هوشنگ مرادی کرمانی با عنوان «به جای مادرش» همزمان با جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عصر امروز (نهم بهمن) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. کیومرث پوراحمد در این مراسم با تاکید بر ردپای مرادی‌کرمانی در ادبیات معاصر از کتاب «شما که غریبه نیستید» این نویسنده به عنوان اثری درخشان یاد و ابراز امیدواری کرد که روزی بتواند براساس آن فیلمی بسازد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم نکوداشت هوشنگ مرادی کرمانی همزمان با جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عصر امروز (نهم بهمن) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم نویسندگان و چهره‌هایی چون کیومرث پوراحمد،هوشنگ گلمکانی،حمیدرضا شاه‌آبادی، مهدی حجوانی، شهرام اقبال‌زاده، افسانه شعبان‌نژاد، فرهاد حسن‌زاده، جمال‌الدین اکرمی، حسین موذن، محمود برآبادی، عرفان نظرآهاری، توران میرهادی و سیدرضی هیرمندی حضور داشتند. 

این مراسم با اسقبال گسترده علاقه‌مندان و به‌ویژه دانش‌آموزان برگزار شد، به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از حاضران در مراسم، برنامه را به صورت ایستاده دنبال می‌کردند و جمعی دیگر نیز در بیرون از تالار از طریق تلویزیون در جریان برنامه قرار داشتند.

پس از پخش آیاتی چند از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، بخش‌های متنوع این برنامه با شیوه‌ای متفاوت در اجرا آغاز شد. اجرای برنامه به صورت متفاوت و جذاب در قالب بخش‌هایی چون پانتومیم و نمایش انجام ‌شد و به معرفی خلاقانه سخنرانان یا دیگر بخش‌های مراسم اختصاص داشت.

نخستین سخنران این مراسم مجید راستی، نویسنده کودک و نوجوان بود که ضمن خوشامدگویی به حاضران با تاکید بر امید و امیدواری که در نگاه دست‌اندرکاران این حوزه همواره وجود داشته است گفت: امید، پایگاه اصلی ما است و باید هم خود و هم کودکان سرزمین‌مان را به سوی آن سوق دهیم، البته داشتن امید و پیش رفتن براساس آن قدرتی می‌خواهد تا در پی آن بتوانیم در راه رشد و تعالی خود و سپس کودکان این مرز و بوم گام برداریم.

مردی نگران همه بچه‌های ایران!
دیگر سخنران این برنامه حمیدرضا شاه‌آبادی بود که در آغاز سخنانش تاکید کرد: هنگامی‌که از مراسم سالگرد تاسیس انجمن سخن می‌رود، همگی احساس هویت می‌کنیم؛ چراکه زنده هستیم، همچنان کار می‌کنیم و سقفی به اسم انجمن وجود دارد که در زیر آن زندگی می‌کنیم.

وی در بخش دیگر سخنانش از کتاب «شما که غریبه نیستید» مرادی‌کرمانی به عنوانی اثری ماندگار یاد کرد و افزود: چقدر خوب است که بهترین اثر یک نویسنده، گزارش زندگی خود او باشد.

این نویسنده در ادامه دو صفحه پایانی این کتاب را قرائت کرد و گفت: در تعریف نویسنده، بهترین تعریف این‌که، نویسنده کسی‌ است که نسبت به گذشته، آینده‌ و انسان‌های پیرامون خودش احساس مسوولیت می‌کند.

وی یادآور شد: افتخار می‌کنم که با چنین نویسنده‌ای آشنا هستم. مردی که به گذشته بسیار زیبایش احساس دین می‌کند و همیشه سعی در ادا کردن این احساس دین دارد،مردی که نگران همه بچه‌هاست.

در خلال این برنامه یک راوی بخش‌هایی از زندگی مرادی کرمانی یا داستان‌های او را روایت ‌کرد. در ادامه کلیپی از اقتباس‌های سینمایی تهیه شده از آثار مرادی‌کرمانی نمایش داده شد. از جمله این فیلم‌ها می‌توان از سریال «قصه‌های مجید»، «مهمان مامان»، «چکمه» و «مربای شیرین» نام برد. بخش بعدی مراسم نیز به اجرای نمایش عروسکی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داشت. 
 
ردپای مرادی کرمانی در ادبیات
پوراحمد دیگر سخنرانی این مراسم با تاکید بر این موضوع که مراسم بزرگداشت چه در عرصه سینما و چه در عرصه ادبیات یا هر هنر دیگری باید برای افرادی باشد که ردپایی در آن عرصه دارند، گفت: مرادی کرمانی یا همان «هوشو» در نوشتن و ادبیات معاصر ردپا دارد. برهمین اساس باید برای او بزرگداشت برگزار کرد.

وی در ادامه به طرح سریال «قصه‌های مجید» و چگونگی ساخت آن اشاره و تصریح کرد: معتقدم این قصه، قصه همه ماست و از سوی دیگر اگر خانواده من نبودند، این سریال هرگز ساخته نمی‌شد؛ چراکه با هزینه 16 میلیون تومانی کار ساخت آن در آن زمان رقم خورد که مبلغ بسیار اندکی بود.

این کارگردان توضیح داد: مرادی‌کرمانی پس از «قصه‌های مجید» آثار بسیاری را در کارنامه کاری خود داشت، اما همه او را با نام نویسنده «قصه‌های مجید» می‌شناسند. همان‌گونه که من هم کلی فیلم و سریال ساخته‌ام، اما مهر «قصه‌های مجید» بر روی من ماند. به هر حال این سریال نقطه عطفی در کارنامه و زندگی حرفه‌ای من بود و خود را مدیون قصه‌های مرادی کرمانی می‌دانم.

وی افزود: این نویسنده نسبت به اقتباس‌هایی که از آثارش صورت گرفته، هرگز اعتراض نکرده است.

پوراحمد از کتاب «شما که غریبه نیستید» مرادی کرمانی به عنوان یکی از درخشان‌ترین آثار وی یاد کرد و گفت: معتقدم این اثر باید در کتاب‌های درسی جای بگیرد و امیدوارم روزی اجازه آن را داشته باشم که فیلمی براساس این داستان بسازم. این اثر تاکنون 17 بار تجدید چاپ شده است.

وی در پایان سخنانش با تاکید بر این موضوع که کتاب‌های مرادی کرمانی تنها برای کودکان نیست، بلکه مناسب هر سن و سالی است، اظهار کرد: مرادی کرمانی بسیار نکته‌سنج و تیزبین است. او از هر نکته کوچکی، یک قصه بلند و زیبا می‌نویسد.

اهدای گل و خرما!
نمایش «پدر و آفتاب»، پخش کلیپ و اجرای موسیقی از دیگر بخش‌های برنامه بودند، اما در ادامه از افسانه شعبان‌نژاد برای سخنرانی دعوت شد.

وی با لحنی بسیاری صمیمی و خودمانی از همشهری بودنش با مرادی کرمانی سخن گفت و از این‌که در شهری به دنیا آمده که «مادر خوب» مرادی کرمانی هم در آن شهر متولد شده است، ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدوارم با برپایی چنین برنامه‌ها و مراسمی بتوانیم ذره‌ای به جای مادر شما به شما محبت کنیم.»

شعبان‌نژاد در پایان بار دیگر از فاطمه رجبی خبیسی، مادر مرادی‌کرمانی یاد و یک دسته گل نرگس و یک سبد خرما را به مرادی کرمانی اهدا کرد.

ناصر کشاورز، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان نیز در این برنامه به ذکر خاطره‌ای از مرادی‌کرمانی و آغاز آشنایی‌اش با او پرداخت و در ادامه قطعه شعری برای گروه سنی خردسال قرائت و آن‌را به مرادی کرمانی اهدا کرد.

این برنامه با حمایت جمعیت دانشجویی امام علی و موسسه «منظومه‌ خرد» برپا شد. برهمین اساس بخش بعدی این مراسم به اجرای برنامه‌ای از سوی کودکان کار و در معرض خطر اختصاص داشت که با حضور خشایار دیهیمی برگزار شد. در این بخش کودکان کار با اهدا شاخه‌های گل به «بابای قصه‌های مجید» یک قصه کوتاه را در قالب نمایش اجرا کردند. در ادامه نیز این کودکان همراه با دیگر کودکان حاضر در تالار با مرادی کرمانی عکس یادگاری گرفتند.

قرائت بیانیه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت آغاز پانزدهمین سال فعالیت این انجمن، اهدای یادگاری به مرادی کرمانی، سخنرانی این نویسنده، نمایش عکس و اجرای موسیقی نیز از برنامه‌های بخش پایانی این مراسم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط