چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
آمار سرانه مطالعه  75 دقيقه و 34 ثانيه است

منصور واعظي، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در نشستی خبري با اصحاب رسانه گفت: آمار سرانه مطالعه سال 91 كه در ارديبهشت ماه محاسبه شد، 75 دقيقه و 34 ثانيه است كه 15 دقيقه و 17 ثانيه مربوط به كتاب، 21 دقيقه و 31 ثانيه براي قرآن و ادعيه، 32 دقيقه و 36 ثانيه روزنامه‌ و 5دقيقه و 42 ثانيه هم نشريه‌خواني است كه هر دو فضاي مجازي و فيزيكي ديده شده اند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست خبري دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور امروز چهارشنبه(چهارم بهمن ماه) در سالن كنفرانس كتابخانه مركزي پارك شهر برگزار شد.

در این نشست، منصور واعظی با اعلام نتایج مسابقه‌های کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، گزارشي از آمار سرانه مطالعه سال 91 ارائه کرد و به بررسی وضعيت كتابخواني كشور پرداخت. 

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور همچنین گفت: تحقق نهضت مطالعه مفيد در دولت نهم و دهم يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است كه با هدفمندي و برنامه‌ریزی انجام شد.

وي درباره سرانه مطالعه در سال 91 گفت: آمار سرانه مطالعه سال 91 كه در ارديبهشت ماه محاسبه شد، 75 دقيقه و 34 ثانيه است كه 15 دقيقه و 17 ثانيه مربوط به كتاب، 21 دقيقه و 31 ثانيه براي قرآن و ادعيه، 32 دقيقه و 36 ثانيه روزنامه‌ و پنج دقيقه و 42 ثانيه نشريه‌خواني است كه هر دو فضاي مجازي و فيزيكي ديده مي‌شود.

واعظي با بيان اين‌كه نخستين سنجش سرانه مطالعه از سال 87 آغاز شد عنوان كرد: در آن سال اعلام كرديم مردم 70 دقيقه مطالعه مي‌كنند و با نخستين چالش بزرگ باورناپذير بودن اين آمار مواجه شديم! 

وي ادامه داد: برخي معتقد بودند ايرانيان دو دقيقه در روز مطالعه مي‌كنند و چالش دوم مربط به آوردن سرانه مطالعه قرآن و ادعيه در آمار سرانه مطالعه بود كه از سال بعد اين آمار تفكيك شد.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با تاكيد بر اين كه هنوز هم برخي قصد دارند بر آمار دو دقيقه‌اي مطالعه پافشاری كنند عنوان كرد: كلام جديد ديگر اين است كه برخي ما را متهم به بحث دين‌محوري و بي‌توجهي به ساير حوزه‌ها مي‌كنند و مي‌گويند آمار اطمينان‌بخشي در اين حوزه وجود ندارد.

واعظي با بيان اين‌كه آمار قابل استنادي در اين حوزه ارايه شد و چالش مطالعه دو دقيقه‌اي فروكش كرد، افزود: پيش از سال 87 دو سنجش مطالعه انجام شد كه مربوط به سال‌هاي 53 و 78 بود و شامل مصرف فرهنگ‌ها از جمله كتاب بود كه از سوي يكي از استادان دانشگاه تهران انجام شد.

وي با اشاره به سنجش ملي سال 77 و ارايه آمار آن در سال 81 گفت: اين آمار گزارشي از رفتار فرهنگي ايرانيان در قالب پرسشگري با موضوع مطالعه بود و در سال 87 با يك سنجش دو هزار نفري در سطح كشور، آمار نشان داد ايرانيان 70 دقيقه مطالعه مي‌كنند.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با بيان اين‌كه رقم سرانه مطالعه خود يك چالش بود اظهار كرد: اين رقم مقابل آمار كذب دو دقيقه‌اي مطالعه ايرانيان قرار گرفت و از چهار سنجشي كه از سال 87 صورت گرفت سه سنجش به صورت ملي و استاني و يك سنجش به صورت ملي بود.

وي اظهار كرد: در سال 88  انتخاب يك نمونه به صورت ملي داشتیم كه قابل ارزيابي و اعتناست و ضريب خطای آن فقط پنج درصد است و اين سه سنجش در همه كتابخانه‌هاي عمومي در قالب كتاب ارايه شده‌اند.

واعظي درباره ارايه آمار سرانه مطالعه از طريق طرح گذران اوقات فراغت اظهار كرد: طرح سنجش گذران اوقات فراغت با تفكيك 10 دقيقه‌اي رصد مي‌شود و اگر كار فرهنگي كمتر از 10 دقيقه انجام شود، قابل اعتنا نيست.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور عنوان كرد: بر اساس آمار ارائه شده در نرم‌افزار پيام مشرق، 74 درصد مطالعه كتاب‌ها در قالب قصه و رمان است؛ اما اين در مقياس 100 نمونه نخست ارزيابي مي‌شود و در مقياس 500 نمونه به 70 درصد مي‌رسد.

وي ادامه داد: از آمار 70 درصدي سرانه مطالعه 15 درصد شامل مطالعه قصه و رمان خارجي است و بقیه مربوط به مطالعه رمان‌‌هاي داخلي است.

واعظي عنوان كرد: آمار‌‌ها نشان مي‌دهند 52 درصد كتاب‌هايي كه به امانت مي‌روند، كتاب‌هايي هستند که در سال‌هاي اخير خريداري شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها