چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
فضائلی: عاشورا به شیعیان انگیزه مقاومت در برابر دشمنان می‌دهد

کتاب «چراغ هدایت» شامل سخنرانی‌های آیت‌الله محمد شجاعی با موضوع عاشورا در موسسه انتشارات سروش رونمایی شد. مهدی فضائلی مدیرعامل این موسسه در این مراسم گفت: عاشورا به شیعیان انگیزه مقاومت در برابر دشمنان می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «چراغ هدایت» عصر دیروز (12 دی) در انتشارات سروش برگزار شد. این کتاب برگرفته از سخنرانی‌های آیت‌الله محمد شجاعی در برنامه‌های رادیویی است.

مهدی فضایلی مدیر انتشارات سروش، محمدعلی رمضانی معاون فرهنگی انتشارات سروش و حجت‌الله ایزدی، مدرس دانشگاه در این مراسم سخنرانی کردند.

رمضانی گفت: از سال گذشته انتشارات سروش اقدام به برگزاری نشست‌هایی کرده است که بیشتر آن‌ها به رونمایی و معرفی آثاری اختصاص دارند که از سوی این انتشارات به طبع رسیده‌اند. در نشست امروز به مناسبت نزدیک شدن به ایام سوگواری سالار شهیدان، از آخرین اثر انتشارات سروش درباره عاشورا با عنوان «چراغ هدایت» نوشته آیت‌الله شجاعی رونمایی می‌شود.

وی به معرفی آثار دیگر این انتشارات درباره عاشورا در این نشست اشاره کرد و گفت: در آستانه اربعین، این نشست فرصت خوبی خواهد بود که غبار ایام از کتاب‌های دیگر انتشارت سروش با موضوع عاشورا زدوده شود، کتاب‌هایی که برخی از آن‌ها مورد استقبال زیاد مخاطبان قرار گرفته و حتی نایاب شده‌اند. این آثار به دلیل این‌که مبتنی بر روایات و معارف دینی‌اند هیچگاه رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرند.  

انتشارات سروش تاکنون پانزده اثر با موضوع عاشورا منتشر کرده است که «همگام با حسین(ع)»، حسین، عقل سرخ»، «مجالس تعزیه»، «گنجینه اسرار»، «ظهر روز دهم»، «خورشید در خون» و «خیمه‌گاه» از جمله این آثارند.

حجت‌الله ایزدی به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: آثار عاشورایی انتشارات سروش سلیقه‌های مختلف جامعه مخاطبان را پوشش می‌دهند، زیرا از موضوعات مورد بررسی آن‌ها از فرهنگ تعزیه تا تحلیل‌های عمیق را دربر می‌گیرند.

وی افزود: «چراغ هدایت» ویژگی‌های شایان ذکری دارد که از جمله آن‌ها سادگی، شیوایی و روانی متن کتاب است. این اثر بیشترین گستره مخاطبان را خواهد داشت، زیرا آیت‌الله شجاعی در برنامه‌هایش در رادیو قرآن نشان داده است که قابلیت ارتباط‌گیری موثر و گسترده با مخاطبان را دارد. این اثر نیز به سبک و سیاق سخنرانی‌های ایشان در رادیو قرآن نوشته شده است و به همین دلیل مخاطبان زیادی را به خود جلب خواهد کرد.

ایزدی در ادامه سخنانش به بررسی راهبردهای واقعه عاشورا پرداخت و گفت: اگر نگاه کاربردی و راهبردی به عاشورا را حذف کنیم، دچار سردرگمی خواهیم شد و نخواهیم توانست رویکرد جامع و هدف‌داری به این جریان داشته باشیم. اگر این نگاه راهبردی را به عاشورا نداشته باشیم، راه‌های تحقق اهداف این واقعه عظیم را درنخواهیم یافت و تنها یک تصویر اتوپیایی و آرمانی از عاشورا خواهیم داشت.

سپس فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش گفت: موضوعاتی که یک موسسه انتشاراتی به آن می‌پردازد، شان و هدف از وجود آن موسسه را نشان می‌دهند و موضوعاتی که به اهل بیت(ع) مربوط می‌شوند از هر مبحث دیگری شریف‌ترند.

وی افزود: انتشارات سروش این افتخار را داشته است که آثار متعددی را منتشر کند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با اهل بیت(ع) مرتبطند. این شرافت هنگامی به کمال می‌رسد که محتوای این آثار نیز به سطح موضوعی که به آن می‌پردازند نزدیک شوند.

فضائلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز غربیان بیش از گذشته به واقعه عاشورا توجه می‌کنند؛ برای مثال یک متفکر فرانسوی در شناسایی محور تشیع به منظور مقابله با این مذهب، وجود عاشورا میان شیعیان را عاملی می‌داند که اهل شیعه را در برابر هجمه و فشار دشمن مقاوم می‌کند و به آنان انگیزه مقاومت می‌دهد، زیرا در تفکر شیعی هیچ مصیبتی بزرگ‌تر از عاشورا نیست.

وی افزود: در هر صورت اگر معرفی خوبی از قیام عاشورا در سطح بین‌الملل داشته باشیم، دل‌های زیادی را در سراسر جهان به سمت این نور جلب کرده‌ایم.

مدیرعامل موسسه انتشارات سروش، کتاب «چراغ هدایت» را شامل مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله مهدی شجاعی با موضوع عاشورا در رادیو قرآن دانست و گفت: با توجه به تاکیدات آقای ضرغامی رییس صدا و سیما به مکتوب شدن آثار فاخر صوتی و تصویری، این کتاب نیز یکی از آثاری است که در همین راستا منشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها