دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۰
«محدثی‌خراسانی» با پشتوانه سنت‌های ادبی می‌سراید

رضا اسماعیلی، شاعر در دومین برنامه «شب شاعر» که به بزرگداشت مصطفی محدثی خراسانی اختصاص داشت، گفت: سبک ویژه او «نوکلاسیک» است و در این سبک، قالب غزل را با نیمایی تلفیق می‌کند. قالبی که سبب روزآمد شدن غزل می‌شود. او در پی ساختارشکنی نیست بلکه «هنجارفرازی» دارد، به این معنا که با پشتوانه سنت‌های ادبی می‌سراید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین برنامه «شب شاعر» عصر دوشنبه(20 آذرماه 91) در موسسه فرهنگی، رسانه‌ای اوج و به کوشش کانون شعر و ترانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این برنامه که به بزرگداشت مصطفی محدثی خراسانی، شاعر، اختصاص داشت، شاعران و فعالان فرهنگی در زمینه انقلاب اسلامی و از جمله رضا اسماعیلی، علی‌محمد مودب، وحید جلیلی، آرش شفاعی و علاقه‌مندان به شعر انقلاب حضور داشتند.

اسماعیلی: در حوزه نقد ادبی فقیریم
 
رضا اسماعیلی به عنوان نخستین سخنران این آیین، در سخنانی با گرامی‌داشت یاد خلیل عمرانی به عنوان شاعری که در زمینه انقلاب اسلامی هم قلم می‌زد، شعری را که پس از آخرین دیدارش با او سروده بود، برای حاضران خواند. وی در بخشی از این شعر چنین سرود: پیداست خیال دل بریدن داری/ سرمست هوای پرکشیدن داری/ سرخ است گلوی شرقی آوازت/ تو سیب رسیده‌ای و چیدن داری... 

وی سپس با اشاره به آشنایی‌اش با اشعار مصطفی محدثی خراسانی در سال‌های پیش از دهه 1380 از راه مکتوبات و نشریات، گفت: محدثی خراسانی را می‌توان با عنوان‌های گوناگون از جمله شاعر، معلم و مدیر فرهنگی شناخت، اما من از زاویه شاعر به او می‌پردازم. 

اسماعیلی، محدثی را شاعری معرفی کرد که در قالب‌های کلاسیک، غزل، رباعی و گاهی نیمایی، آثاری دارد و افزود: سبک ویژه او «نوکلاسیک» است و در این سبک، قالب غزل را با نیمایی تلفیق می‌کند. قالبی که سبب روزآمد شدن غزل می‌شود. او در پی ساختارشکنی نیست بلکه «هنجارفرازی» دارد، به این معنا که با پشتوانه سنت‌های ادبی می‌سراید. 

وی سعه صدر، انعطاف‌پذیری، ایجاز در سرایش، کوشا بودن در شاعری، معنا محوری، مخاطب اندیشی، آرمانگرایی و رسالت اندیشی را از دیگر ویژگی‌های شعر‌های محدثی دانست. 

اسماعیلی در ادامه از محدثی خراسانی به‌عنوان مدیری یاد کرد که در منطقه خراسان، تلاش خوبی داشته و گفت: اکنون در حوزه نقد ادبی فقیریم. هنوز نظریه ادبیات انقلاب اسلامی تدوین نشده است. متاسفانه از سال‌های ابتدایی انقلاب تاکنون ریزش بسیاری در حوزه ادبیات انقلاب داشتیم؛ نام و نشانی از بسیاری از شاعران انقلاب نیست و این موضوع باعث خسران ماست که نتوانسته‌ایم از توانمندی این ادیبان استفاده کنیم. خلیل عمرانی نمونه‌ای از این شاعران است که پرداختنش به برنامه‌های اجرایی مانع بهره‌مندی شاعران انقلاب از او شد. 

جلیلی: نگاه محدثی به فرهنگ مصرفی نیست 
مدیر مسوول نشریه «راه» سخنران بعدی دومین برنامه «شب شاعر» بود که با بیان خاطره‌ای از همکاری‌اش با محدثی خراسانی، سخنانش را آغاز کرد و در ادامه گفت: محدثی از مدیرانی است که نمی‌توان نقش او را در تثبیت ادبیات انقلاب اسلامی نادیده گرفت.

وحید جلیلی افزود: انقلاب اسلامی با وجود عظمتش، گاهی عرصه ادبیات را نادیده و با وجود داشتن مضامین بلند، از شعر و ادب فاصله گرفت تا آن‌که نسل جوان آن دوره مانند سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور و دیگرانی که در این راه کوشیدند، خلاء آن را به خوبی پر کردند.

وی با بیان این‌که «متاسفانه عادت کرده‌ایم کار‌های جدی در عرصه فرهنگی را در تهران شاهد باشیم» تصریح کرد: خراسان از معدود استان‌هایی بود که به همت محدثی خراسانی و دوستانش فعالیت‌های خوبی داشت و از راه انتشارات «ضریح آفتاب» فعالیت‌های ادبی در خور توجهی را در خراسان شاهد بودیم.

جلیلی با تاکید براین که «آیینه شعر انقلاب آیینه درخشانی است» نگاه مصطفی خراسانی را به فرهنگ، نگاه صرفا مصرفی ندانست و ادامه داد: فردی که ماهیتا فرهنگی است می‌تواند به مقوله فرهنگ بپردازد.

شفاعی: فعالیت‌های محدثی بر شعر امروز هم تاثیر گذاشت
آرش شفاعی، شاعر و روزنامه‌نگار، دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با مقوله شعر، سخنان خود را آغاز کرد و در ادامه گفت: در دهه 1370 رویه‌ای در آموزش و پرورش پدید آمده بود که به شناخت استعداد ادبی دانش‌آموزان به صورت نامحسوس می‌پرداخت.

وی افزود: این رویه، همراه تشکیل کانون‌های نویسندگی و برپایی مسابقات و اردو‌های فرهنگی همراه بود و به کوشش مصطفی محدثی خراسانی شکل گرفت و سبب معرفی شاعران بسیاری از منطقه خراسان شد که در آن زمان بزرگ‌ترین استان کشور نام داشت .

شفاعی با بیان این‌که «اقدامات آن زمان محدثی خراسانی، شعر امروز جامعه را هم تحت تاثیر قرار داده است» تصریح کرد: ایجاد فضای مفید و تشکیل حلقه‌های فرهنگی در آموزش و پرورش، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اقدامات قابل تقدیر محدثی خراسانی‌اند.

پس از سخنرانی‌های کوتاه علی داوودی و عبد‌الرحیم سعیدی‌راد، تصاویری از حضور مصطفی خراسانی در آیین حج و شعر‌خوانی او در حضور مقام معظم رهبری پخش شد.

مودب: استعدادیابی در آموزش و پرورش ضعیف است 
سپس علی‌محمد مودب در سخنانی تجلیل‌ از اهالی شعر انقلاب را واجب دانست و گفت: نگاه به مقوله استعدادیابی در آموزش و پرورش ما صحیح نیست، زیرا در این نگاه فقط توانایی‌های فنی و ریاضی را مورد توجه قرار می‌دهند، اما باید دانست که فرهنگ و دین هستند که درون و جان را پرورش می‌دهند؛ مهم‌ترین استعدادها در حوزه معناست و روش کار و آموزش به دانش‌آموزان باید در تمامی کشور اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «همواره محدثی خراسانی را در کنار سید حسن حسینی شناخته ام» گفت: شاعران انقلاب، شاعران امامند و شاعران امام(ره) با عشق به امام خمینی(ره) می‌سرودند. دشمن‌شناسی، شهادت‌طلبی، موحد بودن، عشق، عرفان و حماسه از جمله ویژگی‌های شاعران امامند.

در پایان دومین برنامه «شب شاعر» مصطفی محدثی خراسانی در سخنان کوتاهی گفت: از من می‌پرسند که اگر بیشتر عمر سپری شده‌ات را به خودت می‌پرداختی و از یاورانت کناره می‌گرفتی موفق‌تر نبودی؟ اما من در پاسخ می‌گویم، بضاعتی که اکنون دارم را مدیون معاشرت با دوستانم هستم و امیدوارم این جلسات موجبات وفاق شاعران انقلابی را فراهم آورد.

در پایان این برنامه، از مصطفی محدثی خراسانی و همسرش به عنوان پشتیبان او در عرصه شعر انقلاب تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط