دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
صفحه امروز؛ 26 نوامبر

نام اوژن یونسکو، ژوزف فون آیشندورف و مریلین رابینسون در تاریخ ادبیات با 26 نوامبر گره خورده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نویسندگان که هریک در قرن های متفاوتی زندگی می کردند نام نیکی از خود در دنیای ادبیات به جای گذاشته‌اند. 

اوژن یونسکو
اوژن یونسکو که در روزی چون امروز از سال ۱۹۰۹ به دنیا آمده، نمایشنامه‌نویس و نویسنده فرانسوی با اصلیت رومانیایی است. او که سال ۱۹۷۰ به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد، به عنوان بارزترین نماینده تئاتر پوچی شناخته می شود. مشهورترین نمایشنامه یونسکو «کرگدن» ‌است. «صندلی ها»، «شاه می‌میرد»، «آوازه‌خوان طاس» و «دختر دم‌بخت» از دیگر آثار مشهور اوست. وی ۲۸ مارس ۱۹۹۴ درگذشت.

ژوزف فون آیشندورف

ژوزف فون آیشندورف، شاعر و رمان نویس آلمانی چنین روزی در سال 1857 از دنیا رفت. وی که سال 1788 به دنیا آمده بود، از چهره های برجسته ادبیات رومانتیک آلمان محسوب می شود و آثارش از زمان خلقشان تاکنون با استقبال وسیع مردم روبه رو بوده اند. خانواده وی همه از شخصیت های سیاسی بودند اما او به ادبیات روی آورد و در آن به شهرت رسید. اثر دو جلدی او با نام «تاریخ ادبیات منظوم آلمان» از فعالیت او در زمینه بررسی تاریخ ادبیات به جای مانده است. اشعار او که همواره تحسین شده اند توسط آهنگساران برجسته ای چون شومان، شوبرت و مندلسون برای خلق موسیقی به کار گرفته شده اند. «خاطرات یک به درد نخور» از رمان های تحسین شده او در ادبیات عامیانه آلمانی است که با موضوع سفر و عشق نوشته شده است.

مریلین رابینسون
مریلین سامرز رابینسون، رمان نویس آمریکایی چنین روزی در سال 1943 به دنیا آمد. نخستین رمان وی با عنوان «خانه داری» سال 1980 منتشر شد و جایزه بنیاد همینگوی را از آن خود کرد. پس از آن در سال 2004 رمان دیگرش با نام «گیلیاد» به چاپ رسید و جایزه منتقدان کتاب ملی و جایزه پولیتزر 2005 را به خود اختصاص داد. سال 2008 سومین رمان وی با نام «خانه» جایزه اورنج را به خود اختصاص داد. این کتاب از میان ۱۵۶ عنوان و از سوی ۱۲۳ کتابخانه از سراسر دنیا نامزد جایزه «ایمپک دوبلین» ۲۰۱۰ شد که به عنوان گران‌ترین جایزه ادبی شناخته می‌شود. وی در کنار رمان به ادبیات غیر داستانی نیز پرداخته و کتاب های بسیاری در این زمینه منتشر کرده که  «سرزمین مادری»، «زمانی که بچه بودم کتاب می‌خواندم» و «مرگ آدام» از جمله آن هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها