چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳
اهالی قلم با تولید آثار فاخر پیام انقلاب اسلامی را به جهانیان برسانند

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: امروز جامعه ما بیش از هر وقت دیگر نیازمند تلاش مضاعف اهالی قلم است تا با تولید آثار فاخر، پیام انقلاب اسلامی را به جهانیان برسانند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی اسماعیلی در این مراسم با بیان این‌که جایزه جلال آل احمد از مهم‌ترین جوایز ادبی کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: این جایزه که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، کوششی برای حفظ نام جلال آل احمد به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: ارتقای جایگاه زبان و ادبیات دینی و ملی در کشور، تجلیل از زحمت‌های پدیدآورندگان آثار بدیع و شاخص در حوزه ادبیات و سرعت بخشیدن به حرکت‌های ادبی در مسیر چشم‌انداز کشور از جمله اهداف برپایی جایزه جلال آل احمد محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که بزرگداشت جلال آل احمد بزرگداشت تکریم علم و ادب در کشور است، عنوان کرد: برپایی چنین جوایزی در کشور زمینه‌های آشنایی جوانان با ویژگی‌ها و شخصیت‌ تاثیرگذار افرادی مانند جلال آل احمد را فراهم می‌کنند.

اسماعیلی توضیح داد: صراحت، شهامت، تیزبینی و مردمی بودن جلال آل احمد باعث تمایز وی از سایر نویسندگان شد. مردمی بودن جلال آل احمد در کتاب‌های «غرب‌زدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» به صورت کامل مشهود است. جلال دردهای مردم را خوب متوجه می‌شد و برای منافع آن‌ها فریاد می‌زد.

وی با بیان این‌که جلال آل احمد تاثیرگذارترین شخصیت تاریخ معاصر است اظهار کرد: برپایی جوایزی مانند جایزه‌ جلال آل احمد نقش موثری در رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور ایفا می‌کنند. بنابراین، امیدوارم برگزاری این‌گونه مراسم و تجلیل از پدیدآوردندگان آثار فاخر همچنان استمرار داشته باشد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: انتخاب نشدن برخی آثار از میان مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه پنجمین دوره جایزه جلال آل احمد به عنوان آثار برگزیده یا شایسته تقدیر، بیانگر بی‌ارزش بودن محتوای آن‌ها نیست بلکه گویای این مطلب است که نویسندگان، ادبا و اندیشمندان باید بیش از پیش در این حوزه تلاش کنند تا شاهد تولید آثار فاخر در کشور باشیم.

مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی جایزه جلال آل احمد از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که سبک برای جلال آل احمد مایه تفاخر نبود، عنوان کرد: کتاب‌های جلال آل احمد از متن، سبک و نثر روان و صریح برخوردارند. جلال برای تالیف کتاب‌های خود همواره از نزدیک‌ترین سبک به زبان‌ عادی استفاده می‌کرد.

عضو هیات علمی جایزه جلال آل احمد افزود: بی‌پیرایگی کلام جلال، روش مردمی بودن اوست. چه خوب است که نویسندگان حوزه‌های مختلف نیز به تبعیت از جلال آل احمد این سبک نوشتن را به عنوان الگو در تمام دوران زندگی خود به کار ببرند.

رحماندوست با بیان این‌که جلال آل احمد خود را منحصر به یک سبک از سبک‌های تالیف نکرده بود، بیان کرد: اگرچه ما جلال آل احمد را به عنوان یک داستان‌نویس می‌شناسیم اما او در سفرنامه‌نویسی، تاریخ و احکام نیز دست به قلم بود.

وی ادامه داد: جلال آل احمد از تغییر ایدئولوژی هراسی نداشت و این چیزی بود که اهالی قلم قبل از انقلاب اسلامی نتوانستند تحمل کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش اظهار کرد: جلال آل احمد نویسنده‌ای وطن‌دوست بود. اگر بتوانیم چنین سنتی را در برنامه زندگی خود الگو قرار دهیم، به‌یقین در دهه‌های آینده شاهد تولید آثار ارزنده‌تر خواهیم بود.

از دیگر سخنرانان این آیین مجید حمیدزاده، دبیر علمی جایزه جلال آل احمد بود. وی اظهار کرد: این جایزه برای آثاری که هر سال برای نخستین بار در حوزه‌های داستان، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ‌نگاری تالیف و منتشر می‌شوند، تدارک دیده شده است.

دبیر علمی جایزه جلال آل احمد با بیان این‌که در این دوره از جایزه جلال آل احمد چهار هزار و 702 اثر به دبیرخانه ارسال شد افزود: در این دوره از جایزه جلال آل احمد 150 اثر کمتر از سال گذشته به دبیرخانه ارسال شد که با توجه به مشکلات موجود در حوزه نشر و تولید کتاب در سال جاری، انتظار داشتیم آثار کمتری به دبیرخانه ارسال شود.

حمیدزاده اظهار کرد: در مرحله نخست ارزیابی‌های مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه، تعدادی از آثار به دلیل متناسب نبودن با شاخص‌های جایزه جلال آل احمد کنار گذاشته شدند. در مرحله دوم، سه داور به ارزیابی آثار باقی‌مانده پرداختند. در مرحله پایانی نیز حداقل چهار داور، بررسی یک اثر را به عهده گرفتند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با حمایت‌های بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ،به‌ویژه حوزه کتاب شاهد رونق روزافزون آثار در حوزه‌های مختلف باشیم.


آیین پایانی پنجمین جایزه جلال آل احمد عصر امروز (یکم آذر) در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معمار برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها