دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
تلاش استعمار جدید براي نفوذ در افكار مسلمانان از راه نشر آثار ديني جهت‌دار

نشست پژوهشی «درآمدی بر سومین همایش ایران و استعمار انگلیس: مبارزه، مقاومت و پیروزی» در دفتر کتاب ماه «تاریخ و جغرافیا» برگزار شد. قاسم تبریزی، پژوهشگر در اين نشست گفت: یکی از راه‌های استعمار جدید انگلیس انتشار کتاب‌هایی در حوزه دین با مقاصد خاص برای ایرانیان و مسلمانان است تا از این روش بتوانند در اندیشه ایرانیان نفوذ کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست پژوهشی «درآمدی بر سومین همایش ایران و استعمار انگلیس: مبارزه، مقاومت و پیروزی» با حضور جواد منصوری، پژوهشگر تاریخ معاصر، قاسم تبریزی، پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و مرکز بررسی اسناد تاریخی و با دبیری حبیب‌الله اسماعیلی، یکشنبه (۲۱ آبان) در دفتر کتاب ماه «تاریخ و جغرافیا» برگزار شد.

در این نشست تبریزی اظهار کرد: سومین همایش «ایران و استعمار انگلیس» با همکاری مراکز تاریخ‌پژوهی و بانک‌های اسنادی، موسوم به «مهتاب»، مانند دو سال گذشته برگزار خواهد شد که مهلت ارسال آثار تا ۱۵دی‌ماه است و همایش نیز سوم اسفندماه برپا می‌شود. 

پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه گفت: مقاله‌های این نشست در دو بخش عمومی و تخصصی گردآوری و پس از پایان همایش مانند دو سال گذشته به صورت کتاب منتشر و در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در فراخوان «سومین همایش ایران و استعمار انگلیس: مبارزه، مقاومت و پیروزی» از پژوهشگران و استادان این حوزه خواسته شده تا مقاله‌ها و آثارشان را در چهار بخش با عنوان‌های «مقاومت و مقابله با سلطه انگلیس در دوره قاجار»، «مقاومت و مقابله با سلطه انگلیس در دوران پهلوی»، «مواضع و اندیشه‌های شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی و مذهبی بر ضد سلطه انگلیس» در «دوران قاجار» و «دوران پهلوی» به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی توضیح داد: مقاله‌ها می‌توانند مربوط به اواخر صفویه تا انقلاب اسلامی را شامل شوند. همچنین مقاله‌ها علاوه بر مسایل ایران کشورهای دیگر منطقه را نیز دربرمی‌گیرد. بنابراین سال آینده همایش را با عنوان «جهان اسلام و استعمار انگلیس» برگزار خواهیم کرد.

سپس اسماعیلی پرسید: استعمار انگلیس وحدت ارضی ایران را نشانه گرفته است و این را از راه‌های پیچیده‌ای انجام می‌دهد. در این همایش به مسایلی که دور از نظر مانده نیز توجه می‌شود؟

تبریزی پاسخ داد: دو همایش پیشین فراخوان در دو بخش عمومی و متخصصان انجام گرفته بود که در بخش متخصصان، پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر به بخش‌هایی توجه کرده بودند که دیگر شرکت‌کنندگان آن‌ها را بررسی نمی‌کردند.

وی گفت: فعالیت انگلیس در ایران در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است، نخستن مرحله اواخر تیموریان و صفویه بود که با فرستادن جهانگردان و تهیه گزارش‌ها، اطلاعات و سفرنامه‌ها به شناخت منطقه پرداختند، پس از آن در دوران قاجار که دوره نفوذ و جریان‌سازی به‌شمار می‌آمد به فعالیت‌های گسترده‌ای دست زدند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر بیان کرد: یکی از راه‌های استعمار جدید انگلیس انتشار کتاب‌هایی در حوزه دین برای ایرانیان و مسلمانان است تا از این روش بتوانند در اندیشه ایرانیان نفوذ کنند. این تلاش‌ها از سوی مراکز پژوهشی در انگلیس انجام می‌شود.

دبیر نشست با اشاره به استفاده از واژه مقاومت در همایش پرسید: تفاوتی میان جنبش و مقاومت وجود دارد؟

منصوری در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: جنبش‌ها مفهوم عام از حرکت‌های مردم در یک سو است و مفهوم مقاومت درگیری رودررو، مسلحانه و به‌صورت فیزیکی است. جنبش مبارزه‌های مختلف فرهنگی و سیاسی می‌تواند باشد. 

این پژوهشگر تاریخ معاصر توضیح داد: در میان کشورهای استعمارگر تنها انگلیس است که از روش‌های ویژه‌ای برای این کار استفاده می‌کند، یکی از این روش‌ها استفاده از تفرقه در میان ملت‌هاست.

وی افزود: مبارزه در شکل‌های مختلف وجود داشته است اما همایش به مقاومت توجه دارد. حضور اقشار مختلف جامعه به‌ویژه زنان در مبارزه با انگلیس بسیار با اهمیت به‌شمار می‌رود. 
 
منصوری در پایان نشست گفت: تلاش می‌کنیم تا تاریخ و تاریخ‌نگاری را به سوی رمان، قصه و فیلمنامه پیش ببریم تا با این شیوه‌ها مردم را با راه‌های استعمار نوین آشنا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها