شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
بیستمین نمایشگاه کتاب‌های فرانسوی زبان در بیروت شروع شد

بیروت شهری است که در طول دهه‌های گذشته شاهد حوادث بسیاری از کشتار و اشغال و جنگ داخلی و انفجارها بوده است. اما این یک روی سکه بیروت است و روی دیگر آن، چهره همیشه فرهنگی این شهر حتی در بدترین اوضاع سیاسی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیستمین نمایشگاه کتاب‌های فرانسوی زبان در بیروت در حالی برگزار می‌شود که دور تازه‌ای از ناآرامی‌های سیاسی، شهر بیروت را به طور خاص و لبنان را به طور عام در برگرفته است اما این کشور کوچک از نظر جغرافیایی، همچنان بزرگی فرهنگی خود را حتی در بدترین اوضاع نابه‌سامان سیاسی هم حفظ کرده است.

در طول پنج سال گذشته «سندیکای واردکنندگان کتاب در لبنان» مسوولیت سازماندهی و برگزاری «نمایشگاه کتاب‌های فرانسوی زبان در بیروت» را بر عهده داشت اما امسال سفارت فرانسه در لبنان، خود این مسوولیت را بر عهده گرفته که البته سندیکای واردکنندگان کتاب در لبنان هم با آن همکاری می‌کند.

اگر چه شهر بیروت این روزها درگیر مسایل امنیتی و ناامنی ناشی از انفجار روزهای پیش است و حتی بسیاری از برنامه‌های مهم مثل بازی فینال بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا بین دو تیم «مهرام» ایران و «الریاضی» لبنان هم به همین دلیل لغو شد، اما سفارت فرانسه با لغو یا تأخیر برگزاری این نمایشگاه مخالفت کرد و این نمایشگاه دیروز جمعه 26 اکتبر (5 آبان) در مرکز «بیال» بیروت افتتاح شد. این نمایشگاه دو بار در سال‌های 2006 و 2007 در پی جنگ 33 روزه لغو شده بود.

بیستمین دوره «نمایشگاه کتاب‌های فرانسوی زبان در بیروت» امسال برای نخستین بار با جایزه «انتخاب شرق» همراه شده است. این جایزه از سوی «آکادمی گنکور» فرانسه حمایت می‌شود. 6 نفر از اعضای این آکادمی هم امسال در نمایشگاه بیروت حضور دارند که «ادموند شارل رو» رییس آکادمی و «الطاهر بن جلون» از اعضای این آکادمی، در بین آنان هستند.

نامگذاری این جایزه به «انتخاب شرق» از آن جهت است كه آکادمی گنکور امسال تصمیم گرفته تا از بهترین کتاب سال فرانسوی زبان به انتخاب دانشجویانی از پنج کشور لبنان، عراق، مصر، سوریه و فلسطین تجلیل کند. این انتخاب از بین هشت کتاب صورت می‌گیرد و از بین آن‌ها چهار کتاب به مرحله بعد راه مي‌‌‌‌‌‌يابند و قرار است تا 31 اکتبر (10 آبان) کتاب برتر به انتخاب دانشجویان از سوی اعضای آکادمی اعلام شود.

در این نمایشگاه همچنین جدیدترین کتاب‌های فرانسوی زبان منتشر شده از انتشاراتی‌های لبنان عرضه می‌شود و شاعران و نویسندگانی از جهان عرب و دیگر کشورهای جهان ـ به‌ویژه فرانسوی زبان‌ها ـ در سمینارها، نشست‌ها و فعالیت‌های مختلف این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

اگرچه تحولات جهان عرب بر موضوع نشست‌ها و حتی کتاب‌های منتشر شده در دوره گذشته این نمایشگاه سایه انداخته بود اما مسوولان برگزاری این نمایشگاه معتقدند موضوع‌های ادبی، اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه امسال بیشتر به «وضعیت زنان» و «آینده روابط مختلف بین کشورهای حاشیه دریای مدیترانه» نزدیک است.

این مطلب را روزنامه «الأخبار» لبنان به نقل از مسوولان برگزاری نمایشگاه اعلام کرد و افزود برگزارکنندگان نمایشگاه، هدف از برپایی آن را ایجاد ارتباط با تمام اقشار لبنانی که دوستدار زبان فرانسوی‌اند می‌دانند ضمن آن‌که آن را فقط به لبنان محدود نمی‌کنند و معتقدند با توجه به مرکزیت فرهنگی بیروت، این نمایشگاه در پایتخت لبنان، راهی برای جذب تمام افراد با ملیت‌های مختلف به سوی زبان و ادبیات فرانسوی است. در همین زمینه قرار است سه نشست ویژه ترجمه با هدف ایجاد پل ارتباطی بین زبان فرانسوی و زبان عربی برگزار شود.

از سوی دیگر برخی معتقدند که برگزاری نمایشگاه کتاب فرانسوی زبان در بیروت به دلیل غلبه روبه رشد زبان انگلیسی از یک سو و اوضاع نامناسب اقتصادی و بالا بودن قیمت‌ کتاب‌ها از سوی دیگر، سبب کاهش استقبال از این نمایشگاه می‌شود.

12 کتابخانه و مرکز فروش کتاب، 16 انتشارات، 27 نهاد تربیتی و دیپلماتیک همراه 17 نهاد رسانه‌ای در بیستمین نمایشگاه کتاب‌های فرانسوی زبان در بیروت شرکت کرده‌اند. این نمایشگاه از دیروز جمعه 26 اکتبر (5 آبان) آغاز شد و تا 4 نوامبر (14 آبان) در «مرکز نمایشگاه‌های بیروت (بیال)» میزبان دوستداران زبان و ادبیات فرانسوی است.

لبنان از زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی تا کسب استقلال، تحت الحمایه کشور فرانسه بود و به همین دلیل بخشی از مردم لبنان به زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم خود صحبت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها