پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
نشر دیجیتال بسترهای مطالعه مفيد و هدفمند را فراهم می‌كند

فرصت‌ها و چالش‌های نشر الکترونیک در ایران موضوعی بود که شب گذشته، 19 مهرماه، در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مورد بحث قرار گرفت. کارشناسان در این نشست همراه شدن با فناوری کتاب دیجیتالی را اجتناب ناپذير دانستند و بر ضرورت توجه موسسات انتشاراتی بر مدل‌های کسب‌وکار، سلیقه مخاطبان و خلاقیت مولفان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «نشست هم‌اندیشی نشر دیجیتال» از ساعت 7 دیشب، چهارشنبه 19 مهر ماه، با حضور مهدی علیپور، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان، رضا قربانی، کارشناس حوزه نشر دیجیتال، علی نعمتی‌شهاب، مشاور و تحلیل‌گر کسب‌و‌کار و کارشناسان بخش تحقیق و توسعه سوره مهر الکترونیک (سما) برگزار شد. 

کارشناسان حاضر در این نشست، به گفت‌وگو درباره چالش‌های پیش روی تولید و فروش کتاب الکترونیکی پرداختند و از فرصت‌ها و چالش‌های نشر الکترونیک در ایران سخن گفتند. 

مهدی علیپور، زیرساخت‌های موجود برای گسترش کتاب الکترونیک را مناسب دانست و افزود: در تولیدات دیجیتالی مسایلی مانند حق انتشار اثر یا امنیت مطرح می‌شود که می‌توان گفت فناوری امروز باعث شده این امنیت تا 99 درصد بالا برود و ناشران دیگر نگران تکثیر غیرمجاز اثر نخواهند بود.

وی انتشارات سوره مهر را نخستین ناشری دانست که با شرکت ایده‌پردازان همکاری کرده و ادامه داد: بعد از این همکاری ناشران دیگری هم به سمت کتاب‌های الکترونیک روی آوردند و اكنون بستر مناسبی فراهم شده و ما آینده کتاب‌های الکترونیک را روشن می‌بینیم.

علیپور جامعه جوان را مخاطبان هدف اصلی در تولید کتاب‌های الکترونیک دانست و اظهار کرد: ما درباره مخاطبان کتاب‌های الکترونیک در خارج از ایران هم تحقیقاتی انجام دادیم و نیازهای افرادی که در اوقات فراغت خود به مطالعه کتاب نمی‌پردازند را هم بررسی کردیم و مشاهده شد که بیش از 60 درصد این گروه به گوش دادن موسیقی می‌پردازند. ما به این نتیجه رسیدیم که اگر کتاب را به صورت اثری چندرسانه‌ای و همراه با موسیقی منتشر کنیم مخاطبان بیشتری را جذب خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان در ادامه به معرفی برخی از نرم‌افزارهای جدید در حوزه نشر دیجیتال پرداخت و گفت: برخی از این نرم‌افزارها تمام امکانات را فراهم می‌کنند تا نویسنده فرایند نگارش تا فروش کتابش را خود انجام دهد و بدون واسطه محصولاتش را به فروش برساند.

علیپور افزود: نشر دیجیتال به سمتی در حرکت است که در آینده نزدیک قابلیت‌های بسیار بیشتری را به مخاطب ارایه خواهد کرد و کتاب‌های تعاملی به مخاطب عرضه خواهد شد؛ به این معنا که مخاطب یک رمان دیجیتالی خودش برای ادامه یک داستان تصمیم خواهد گرفت و به نوعی با ترکیب بازی و کتاب روبه‌رو خواهد شد. این روند علاوه بر جذاب کردن کتاب، سبب بیشتر شدن خلاقیت نویسندگان هم می‌شود.

مدل کسب‌وکار موضوع دیگری بود که علیپور به آن پرداخت و افزود: امروزه سلیقه مخاطب هم در مدل کسب‌وکار شرکت‌ها نقش دارد و این موضوع در دورنمای نشر دیجیتال اهمیت زیادی می‌یابد و به تولیدکننده‌ها کمک می‌کند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

رضا قربانی نيز با اشاره به این نکته که در نظر گرفتن تجربه کاربر می‌تواند کمک زیادی به بالا رفتن استفاده‌ از کتاب الکترونیک کند افزود: اگر فردی که از کتاب الکترونیک استفاده می‌کند با دشواری‌های زیادی در کار با این گونه کتاب‌ها مواجه شود به سمت کتاب الکترونیک نخواهد رفت. علاوه بر این موضوع فرد باید از مطالعه کتاب لذت ببرد و این مسایل باید در کنار هم مورد توجه ناشر و تامین‌کننده قرار بگیرند.

وی یکی دیگر از مشکلات مخاطبان را پرداخت اینترنتی هزینه کالا دانست و افزود: در مواردی هم دیده شده که فرد کتاب الکترونیک خریداری می‌کند اما ترجیحش این است که پول را به صورت حضوری بپردازد و این فرایند بسیار اشتباه است. طبق نظرسنجی‌ها هم هنوز نویسنده‌های بسیاری ترجیح می‌دهند نوشته‌هایشان در مجلات و کتاب‌های چاپی منتشر شود و یکی از دلایل اصلی این معضل می‌تواند توجه نکردن نویسنده به اهمیت گرافیک و تصویرپردازی در حوزه نشر دیجیتال و در نتیجه جذاب کردن کتاب باشد.

علی نعمتی شهاب، یکی از حلقه‌های مفقوده در صنعت نشر الکترونیک را ابزار دسترسی مخاطب به محصول دانست و اظهار کرد: توجه به این موضوع سبب نزدیک شدن عرضه‌کننده و کاربر می‌شود و بازدهی بیشتری را در پی خواهد داشت. با این حال در درجه نخست باید مشخص شود که هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه دیجیتال چیست و رسانه به عنوان یک ابزار دسترسی مدنظر است یا عرضه‌کنندگان محتوا برای ما اهمیت دارند.

وی در صحبت‌هایش به نقش دولت و نهادهای مربوط هم اشاره‌ای داشت و از تجربیات شرکت‌های غربی مانند «اپل» سخن گفت و برخی از راه‌های کسب درآمد آن‌ها در عرصه نشر دیجیتال را برشمرد.

بحث اقتصاد سبز موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و کارشناسان به بحث درباره آن پرداختند. علیپور معتقد است با این‌که توجه به محیط زیست اهمیت زیادی دارد اما این موضوع برای مخاطب در درجه نخست مطرح نیست و شاید افراد بسیار کمی باشند که در هنگام خرید یک کالا به این موضوع توجه می‌کنند، هرچند سازمان باید در کنار سوددهی، مسوولیت اجتماعی خود را در قبال محیط زیست انجام دهد.

قربانی نیز درباره اهمیت محیط زیست و نقشی که کتاب‌های دیجیتال در کمک به این فرایند خواهند داشت توضیح داد: در صنعت نشر منطقی اقتصادی حاکم است و برای هر شرکتی سوددهی اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان فعالیت در این بخش را با انجام کارهای فرهنگی توجیه کرد. با این حال حداقل مزیتی که کتاب الکترونیک دارد این است که کتاب‌هایی که چاپ آن‌ها ضرورت ندارد از چرخه تولید کتاب چاپی حذف شده و درختان کمتری قطع می‌شوند. 

در بخش پایانی این نشست هم کارشناسان به سوالات حاضران در نشست پاسخ دادند؛ سوالاتی که اغلب حول محور مدل‌های کسب‌وکار و هزینه‌های تولید کتاب‌های الکترونیک و چندرسانه‌ای می‌چرخید. 

سوره مهر الکترونیک که مدتی است با نام اختصاری «سما» فعالیت خود را آغاز کرده امسال برای نخستین بار حضور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را تجربه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها