سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
چشم‌هایی که می‌دیدند و دستانی که نمی‌خریدند

برخی از ناشران شرکت کننده در ششمین نمایشگاه استانی کتاب زنجان معتقدند که با وجود استقبال خوب از این نمایشگاه، میزان خرید کتاب توسط بازدیدکنندگان نسبت به دوره پیشین کاهش یافت بود.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ ششمین نمایشگاه کتاب استان زنجان از 27 شهریور آغاز شد و تا دوم مهر ادامه داشت. به نظر مدیران انتشارات «دانش زنجان»، «نیکان کتاب»، «آذرکلک» و «قلم مهر» استقبال در این دوره نسبت به دوره پنجم آن بهتر بود اما خرید مردم نسبت به دوره پیش کاهش یافت. 

محسن کلانتری، مدیر انتشارات آذرکلک، در این باره اظهار کرد: استقبال مردم از ششمین نمایشگاه کتاب امیدوار کننده بود و ناشران هم حضور پر رنگ و موثری داشتند اما به دلیل قدرت پایین خرید مردم، فروش ناشران کم بود و از این جهت نمایشگاه دارای کاستی‌هایی بود.

وی به زمان برگزاری نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: نمایشگاه در زمان مناسبی برگزار نشد و اگر یک ماه بعد برگزار می‌شد، بهتر بود زیرا در آن زمان دانشگاه‌ها هم رونق بیشتری پیدا می‌کردند و دانشگاهیان بیشتر در جست‌وجو کتاب بودند و به یقین بازدید از نمایشگاه و فروش کتاب‌ها بیشتر می‌شد.

کلانتری همچنین به وجود معضلی به عنوان قرار دادن غیرقانونی برخی آثار مکتوب در سایت‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: امکان دانلود کردن آسان برخی از آثار و کتاب‌ها در سایت‌های اینترنی انگیزه خرید کتاب را پایین آورده‌ است. پیشروی به سوی نشر الکترونیک بد نیست اما حق کپی‌رایت در بسیاری از این سایت‌ها رعایت نمی‌شود و گاهی پیش می‌آید که کسی کتاب مرجعی را اسکن می‌کند و در اختیار همه کاربران می‌گذارد و این‌گونه حق ناشر و مولف و همه پدیدآورندگان آن کتاب نادیده گرفته می‌شود.

مهدی میرزاخان‌لو، مدیر انتشارات دانش زنجان نیز اظهار کرد: انتشارات ما با 192 عنوان کتاب در ششمین نمایشگاه کتاب استان زنجان شرکت کرد. در این دوره استقبال چندان خوبی به ویژه در دو روز نخست صورت نگرفت و به نظر من اصلی‌ترین عامل این بود که تبلیغات مناسبی برای نمایشگاه در سطح استان در نظر گرفته نشده بود.

میرزاخان‌لو با بیان این‌که دوره پیش نمایشگاه در مقایسه با امسال از لحاظ فروش بهتر بود، اضافه کرد: به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم پایین آمده و این موضوع به یقین روی خرید کتاب هم تاثیر گذاشته است.

مجید غلامی، دیگر ناشر زنجانی(نشر قلم مهر) حاضر در ششمین دوره نمایشگاه کتاب استان زنجان، تبلیغات را عامل اصلی موفقیت در این‌گونه نمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  زحمت‌های فراوانی کشیده و در سطح شهرستان زنجان بنرهایی را نصب کرده بود اما در مجموع، تبلیغات در این دوره از نمایشگاه ضعیف بود و آن چنان که باید مشهود نبود.

غلامی با اشاره به وجود برخی معضلات اقتصادی گفت: در این وضعیت بیشترین فشار بر فرهنگ و به ویژه کتاب وارد می‌شود، قدرت خرید محصولات فرهنگی مانند کتاب از سوی مردم هم کاهش می‌یابد؛ موضوعی که در نمایشگاه ششم کتاب زنجان آشکار بود.

مدیر انتشارات قلم مهر در پایان گفت: روزهای نخست استقبال از نمایشگاه کم رنگ بود و در روزهای پایانی نمایشگاه تا حدودی شلوغ‌تر شد اما خرید از غرفه‌ها چندان محسوس نبود.

شهین رومی، مدیر انتشارات نیکان کتاب نیز گفت: خریدار کتاب در این نمایشگاه چندان به چشم نمی‌خورد و بیشتر بازدیدکنندگان برای قدم زدن در فضای نمایشگاه و گشت و گذار به این مکان آمده بودند.

رومی افزود: در ساعاتی از روز هم پیش می‌آمد که بازدیدکننده‌ای حضور نداشت و ناشران و متصدیان غرفه‌ها از غرفه‌های یکدیگر دیدن می‌کردند. البته زمان برگزاری هم مناسب نبود. به نظر من، اگر نمایشگاه استانی زنجان ماه آینده برگزار می‌شد، شاید وضع کمی بهتر بود.

وی دوره ششم نمایشگاه کتاب زنجان را با دوره پیش آن مقایسه کرد و گفت: از لحاظ تعداد ناشر و تعداد کتاب و همچنین از نظر کمییت، افزایش وجود داشت اما خرید مردم به شدت افت کرده بود. قیمت کتاب‌ها که متاثر از افزایش قیمت کاغذ است و همچنین قدرت پایین‌ خرید مردم، از دلایل این موضوع محسوب می‌شوند.

ششمین نمایشگاه استانی کتاب زنجان از 27 شهریور تا دوم مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرستان زنجان برپا بود و بر اساس آمار معاونت امور فرهنگی اداره کل ارشاد، حدود 10 میلیارد ريال کتاب در این یک هفته به فروش رفت. بر اساس این آمار، نزدیک به 180 هزار نفر هم از این نمایشگاه دیدن کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط