چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
برندگان جایزه «ایج» استرالیا معرفی شدند

جایزه «ایج» استرالیا از بین 15 کتابی که به عنوان نامزدهای این دوره از این رقابت انتخاب کرده بود، برترین کتاب سال و برترین آثار سال در زمینه داستان، غیرداستان و شعر را معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، جایزه ایج که در جست‌وجوی بهترین کتاب سال استرالیا است، در جشنواره نویسندگان ملبورن برندگان امسال خود را معرفی کرد.
 
گروه داوری این رقابت که از 6 تن از چهره های ادبی استرالیا انتخاب می شود، امسال از کتاب غیرداستانی «1835: پیدایی ملبورن و غلبه استرالیا» نوشته جیمز بویس به عنوان کتاب سال استرالیا نام برد. کتاب «1835» درباره شهر ملبورن نوشته شده و نشان می دهد که این شهر ابتدا به دلیل نبودن مجوز دولتی برای نامیده شدن به عنوان شهر، زیستگاه نامیده شد. 

این در حالی است که فردا سالگرد 177 ساله شدن ملبورن است. ملبورن آن زمان از یک دهکده کوچک به عنوان یک شهر شناخته شد و اکنون بهترین شهر جهان برای زندگی نامیده می شود. 

این کتاب در بخش غیرداستانی نیز به عنوان کتاب برتر انتخاب شد. رقبای نهایی این کتاب «هیروشیما ناگازاکی» نوشته پل هام، «دریاچه کینک» نوشته آدرین هایلند، «ماهیگیری در رودخانه زمان» نوشته تونی تیلور، «حسابدرای مترادف» نوشته جین گلیسون- وایت بودند. این کتاب ها از میان 64 شرکت کننده اولیه انتخاب شده بودند. 

در بخش شعر «سونات‌های شکسته» نوشته مال مک کیمی عنوان برنده سال را به خود اختصاص داد. «نخستین نور» نوشته کیت فاگان، «سعادت دشمن من» نوشته آنتونی لارنس، ، «خرید آخر شب» نوشته فیل مک مستر و «از زمین به هوا» نوشته جایا ساویج رقبای این کتاب شعر در بخش نهایی بودند. این نامزدها از میان 30 کتاب شرکت کننده انتخاب شده بود. 

در بخش داستان «نان کره اسب» نوشه گیلیان میرس عنوان برنده سال را به خود اختصاص داد. رقبای این کتاب در بخش نهایی «آن‌چه امیلی نیاز داشت» نوشته استیون آمستردام، «خانه روح» نوشته مارک داپین، «معنای زیبایی» نوشته دبورا فورسرت و «پیش‌بینی آینده: اغتشاش» نوشته جانت ترنر هاسپیتال بودند که از میان 34 شرکت کننده، به مرحله نهایی راه یافته بودند. 

برندگان هر بخش یک جایزه 10 هزار دلاری دریافت کردند و کتاب برنده سال که از میان این سه کتاب عنوان برنده سال را نیز به خود اختصاص داد یک جایزه 10 هزار دلاری دیگر را به خانه ‌برد. 

این رقابت هر سال در بخش داستانی شامل رمان یا مجموعه داستان کوتاه، در بخش شعر شامل مجموع شعر یا مجموعه‌ای از منتخب اشعار یک شاعر، بخش غیرداستانی شامل زندگینامه، زندگینامه خودنوشت، تاریخ یا اثر دانشگاهی در زمینه اجتماعی، سیاسی یا موضوعی عمومی برترین آثار را انتخاب می کند. این جایزه سالانه از سوی روزنامه ایج اهدا می شود و کار خود را از سال 1974 شروع کرده است. جایزه بخش شعر که از سال 1993 به این جوایز اضافه شد، به یاد دنی اوهرن فقید و به نام او اهدا می‌شود. 

این جایزه به نویسندگانی که متولد یا شهروند استرالیا باشند تعلق می گیرد و برای تشویق خلق آثار ادبی اهدا می‌شود. 

جشنواره نویسندگان ملبورن که از پنجشنبه 23 آگوست(2 شهریور) شروع به کار کرده تا 2 سپتامبر (12 شهریور) به کار خود ادامه می‌دهد. این جشنواره امسال بر چارلز دیکنز به عنوان چهره مرکزی این رویداد فرهنگی تمرکز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها