چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
صفحه امروز؛ 8 آگوست

سارا تیس دیل، مارجوری کینان راولینگز، یوستین گردر، یوهانی آهو، شرلی جکسن و نیکلاس مونسارات از نویسندگانی هستند که سال‌ها پیش در چنین روزی طلوع یا برای همیشه غروب کرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هر یک از این نویسندگان از جایگاهی خاص در دنیای ادبیات برخوردارند.

سارا تیس دیل
سارا تیس دیل، شاعر آمریکایی چنین روزی در سال 1884 به دنیا آمد. نخستین شعر وی در سال 1907 با عنوان «انعکاس نی زار» در روزنامه محلی منتشر شد و نخستین مجموعه شعرش همان سال به بازار آمد. دومین مجموعه شعر وی با عنوان «هلن از تراوا و دیگر اشعار» سال 1911 و مجموعه بعدی با عنوان «رودخانه ها به دریا» سال 1915 منتشر شد. او سال 1918 با انتشار مجموعه اشعارش با عنوان «ترانه های عاشقانه» برنده جایزه انجمن شعر دانشگاه کلمبیا، جایزه پولیتزر و جایزه انجمن شعر آمریکا شد. وی ژانویه 1933 از دنیا رفت. 

مارجوری کینان راولینگز 
مارجوری کینان راولینگز، نویسنده آمریکایی چنین روزی سال 1896 در واشنگتن به دنیا آمد. بیشتر شهرت این بانوی نویسنده برای استفاده از فضاهای روستایی و خلق قصه های ساده و تاثیرگذاری است که در چنین جوی می گذرند. او که از سال 1912 تا 1949 ، 33 داستان کوتاه منتشر کرد، از بزرگانی چون ارنست همینگوی، اسکات فیتزجرالد، مارگارت میچل و مکسول در نوشته هایش بسیار تاثیر گرفت. نخستین رمان وی سال 1933 منتشر شد. سپس «سیب های طلایی» را سال 1935 به چاپ رساند اما آنچه سبب شهرت او شد اثر ماندگارش با نام «یک ساله» است که شهرت ادبی بسیاری را برایش آورد و با آن جایزه پولیتزر ادبی سال 1939 را به خود اختصاص داد. او در سال 1942 «وسط نهر» و آخرین رمانش با عنوان «ساکن موقتی» را سال 1953 منتشر کرد. وی دسامبر 1953 از دنیا رفت. 

یوستین گردر
یوستین گردر ،نویسنده نروژی چنین روزی در سال 1952 به دنیا آمد. در کارنامه ادبی او رمان، داستان کوتاه و کتاب های کودکان به چشم می‌خورد. او اغلب درباره چشم انداز کودکان و احساس شان از دنیا می نویسد. بهترین اثر وی «دنیای سوفی» است که رمانی درباره تاریخ فلسفه است و به بیش از 50 زبان ترجمه و بیش از 30 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. سال 1997 او همراه همسرش جایزه سوفی را راه اندازی کرد. جایزه که نامش را از رمان دنیای سوفی گرفته، جایزه بین‌المللی برای پاسداشت حامیان طبیعت و توسعه، جایزه‌ای به مبلغ ۷۷هزار پوند است. «زندگی کوتاه است»، «سلام، کسی اینجا نیست» و «قصر قورباغه‌ها» از دیگر آثار اوست. 

یوهانی آهو
یوهانس بروفلد آهو، نویسنده و روزنامه نگار فنلاندی چنین روزی در سال 1921 از دنیا رفت. وی که سپتامبر 1861 به دنیا آمده، در سبک های مختلف نوشته است. او کارش را با نوشتن آثار رئالیستی شروع کرد و نخستین رمانش با عنوان «راه آهن» را سال 1884 منتشر کرد که یکی از مهم‌ترین آثار اوست. پس از آن به سبک نئورمانتیسم گرایش یافت و رمان هایی چون «یوها» و «پانو» را در این سبک نوشت. «یوها» تاکنون مایه ساخت چهار فیلم بوده که آخرینش در سال 1999 توسط آکی کاریسماکی ساخته شد. سال 1890 رمان «تنها» به عنوان اثری جسورانه و متفاوت با ادبیات فنلاندی زمانه سرو صدا به پا کرد. این اثر تقریبا با الهام از زندگی خود نویسنده نوشته شده بود. او نویسنده داستان های کوتاه متعددی نیز هست که با نگاهی انتقادی به زندگی روزمره نوشته شده‌اند. «وقتی پدر چراغ را به خانه آورد» از مهم‌ترین این داستان هاست. 

شرلی جکسن
شرلی جکسن، نویسنده آمریکایی چنین روزی در سال 1965 برای همیشه آرمید. وی که دسامبر 1916 به دنیا آمد نویسنده مطرحی در دوره حیاتش بود و در سال های اخیر نیز کارهای او توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است. داستان‌های کوتاهی که وی تالیف کرده بسیار زیاد است و به بیشتر از ۱۰۰ عنوان می‌رسد. وی برای داستان کوتاهش با عنوان «لاتاری» که سال 1948 نخستین بار در مجله نیویورکر به چاپ رسید، به شهرت رسید. برخی از آثار این نویسنده نیز دست‌مایه اقتباس‌های تلویزیونی و سینمایی شده‌اند. او هشت عنوان رمان در کارنامه‌اش دارد که «آشیانه پرنده» و «ما همیشه در قلعه زندگی می کنیم» از جمله آن هاست. او چهار عنوان کتاب نیز برای کودکان نوشته است. در سال 2007 جایزه «شرلی جکسن» توسط بنیاد وی راه اندازی شد. 

نیکلاس مونسارات
نیکلاس مونسارات، رمان‌نویس بریتانیایی چنین روزی در سال 1979 از دنیا رفت. وی که مارس 1910 به دنیا آمده بود، 39 کتاب در کارنامه ادبی خود دارد و امروز به عنوان نویسنده داستان های دریا شناخته می شود. سه رمان اول وی که بین سال های 1934 تا 1937 نوشته شده درباره مسایل سیاسی زمانش است. چهارمین رمان و یکی از مهم‌ترین آثار او «این کلاس است» نام دارد که سال 1939 منتشر شد. سال 1978 او جلد نخست رمان «ملوان ماهر» را منتشر کرد، اما جلد دوم آن با مرگ او ناتمام باقی ماند. «دریای بی رحم»، «قبیله ای که رییسش را گم کرد»، «برادرم دنیس» و «زمانی قبل از این» از دیگر آثار اوست.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها