شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵
صفحه امروز؛ 28 جولای

جان اشبری، دیوید گمل، بئاتریکس پاتر و ویلیام تی ولمان از نویسندگانی هستند که سال‌ها پیش چنین روزی به دنیا آمده یا از دنیا رفته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نویسندگان با آثار برجسته‌شان جهان ادبی را درخشان تر از پیش کرده اند. 

جان اشبری

جان اشبری، شاعر آمریکایی چنین روزی در سال 1927 به دنیا آمد. او بیش از 20 جلد مجموعه شعر که به بیش از 25 زبان ترجمه شده ،چندین نمایشنامه، داستان، نقد هنری و ترجمه از خود به یادگار گذاشته است. وی فعالیت ادبی اش را از سال 1952 با انتشار کتاب مجموعه شعرش آغاز کرد و سال 1956 با انتشار کتاب «تعدادی درخت» با استقبال منتقدان روبه رو شد . پس از آن کتاب های دیگری نیز منتشر کرد اما آنچه سبب شهرت او شد انتشار مجموعه شعر «تصویر خود در آینه محدب» در سال 1975 بود که از سوی نیویورک تایمز به گرمی مورد تحسین قرار گرفت و شهرت فراوانی برای اشبری به دنبال آورد و او موفق شد تا جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی آمریکا و جایزه حلقه منتقدان را سال 1976 برای آن کسب کند. «پلانیسفر» نیز یکی دیگر از آثار اوست. 

دیوید گمل
دیوید گمل، نویسنده بریتانیایی داستان های فانتزی چنین روزی در سال 2006 از دنیا رفت. وی آگوست 1948 به دنیا آمده بود و در 16 سالگی با اخراج از مدرسه به‌عنوان کارگر روزمزد در طول روز و به ‌عنوان مامور نگهبان در طول شب به گذران زندگی خود می پرداخت. پس از آن روزنامه نگاری را آغاز کرد و در روزنامه های بین المللی همچون دیلی میل، دیلی میرور و دیلی اکسپرس کار کرد و از این طریق توانایی خود را در زمینه نگارش پرورش داد. در کارنامه ادبی او بیش از 30 رمان وجود دارد که بین سال های 1984 تا 2006 نوشته شده و بیشتر آن ها حماسی و فانتزی هستند. نخستین رمان وی با عنوان «افسانه» سال 1984 منتشر شد. سپس سال 1985 کتاب «پادشاه پشت دروازه» را نوشت و به عنوان نویسنده ای تمام وقت مشغول به کار شد. از آن جا که کتاب های وی ویژگی قهرمان محوری داشت خیلی زود با اقبال روبه رو شد و او سال ۱۹۸۹ رمان تک جلدی‌اش را با عنوان «شوالیه‌های بدنام» منتشر کرد. سپس داستان «سنگ خون» را نوشت و با آن مجموعه «جون شانو» را به سرانجام رساند. او سال 1993 «شوالیه سفید، قوی سیاه» را نوشت که نام آن را در زمان انتشار به «راس هاردینگ» تغییر داد. خیلی زود کتاب های وی فروش میلیونی را به خود اختصاص دادند. در سال 2008 برای تجلیل از یاد وی جایزه ای با نام او راه اندازی شد که به برترین اثر داستانی اهدا می شود. 

بئاتریکس پاتر

هلن بئاتریکس پاتر، نویسنده و تصویرگر انگلیسی چنین روزی در سال 1866 به دنیا آمد. او در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شد و در كودكي بسيار تنها و منزوي زندگي ‌كرد و به دليل پرورش يافتن در اسكاتلند و كنار درياچه «ديستريكت»، علاقه ويژه‌اي به اين محيط سبز و وحشي داشت و همين فضا را در غالب تصويرسازي‌هايش نيز جاودان كرده است. وی پس از مدتی شروع به مطالعه و طراحی قارچ ها و جلبك ها كرد و این پژوهش ها باعث شد تا او به عنوان یك محقق قارچ شناس در انگلستان مورد احترام قرار گیرد. وی براي كتاب‌هاي كودك كه درباره يك خانواده خرگوش به نام «پيتر خرگوشه» در 23 جلد نوشت و در سال 1902 آن را منتشر کرد، از شهرتي جهاني برخوردار شد. او سال 1903 کتاب بعدی اش با عنوان «ماجرای نوتکین» را نوشت. پاتر نوشتن را سال ۱۹۲۰ به دلیل ضعف بینایی كم كرد. «داستان دو موش بد»، «داستان بچه گربه تام» و «داستان رابینسون خوک کوچولو» از دیگر آثار اوست. وی دسامبر 1943 از دنیا رفت. 

ویلیام تی ولمان
ویلیام تی ولمان، نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی چنین روزی در سال 1959 در لس آنجلس به دنیا آمد. در کارنامه ادبی او علاوه بر رمان، داستان کوتاه و مقاله نیز به چشم می خورد. او سال 2005 برای رمان «اروپای مرکزی » برنده جایزه کتاب ملی آمریکا شد. «داستان های رنگین کمان»، «اطلس» و «امپراتوری» از دیگر کارهای اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها