یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
دعایی: گنجی بی مهری مجامع جهانی را به جان خرید و در وطن ماند

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، رییس موسسه اطلاعات، در مراسم تشییع پیکر زنده یاد محمدحسن گنجی، پدر علم جغرافیای ایران که امروز یکم مرداد در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: برخی مجامع علمی جهان به خاطر حمایت‌های گنجی از ایران به وی بی‌مهری می‌کردند اما گنجی این بی مهری‌ها را به جان خرید و در وطن خویش ماند و به جوانان خدمت کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، صبح امروز (یکم مرداد) شاهد جمع گسترده‌ای از استادان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه جغرافیای کشورمان بود که برای تشییع پیکر پروفسور محمدحسن گنجی، پدر جغرافیای نوین ایران و بنیانگذار سازمان هواشناسی کشورمان گرد هم آمده بودند.

سرلشکر یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی مقام معظم رهبری، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام محمدجواد ادبی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشورمان و جمعی از استادان جغرافیا از دانشگاه‌های سراسر کشور به همراه جمعی از اعضای خانواده زنده‌یاد گنجی در این مراسم حضور داشتند. 

مراسم تشییع پیکر پروفسور گنجی با ادای احترام نظامی توسط یگان تشریفات ارتش جمهوری اسلامی ایران از مقابل دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران آغاز شد و پیکر آن مرحوم به مسجد دانشگاه تهران انتقال یافت.

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، رییس موسسه اطلاعات، پس از اقامه نماز بر پیکر زنده‌یاد گنجی در سخنانی گفت: حق‌شناسی از ویژگی‌های برجسته زنده‌یاد گنجی بود. وی یک شخصیت علمی شناخته‌ شده بین‌المللی به‌شمار می‌رفت و همواره حامی ایران و ایرانیان بود. گنجی در وطن خویش ماند و به جوانان خدمت کرد و آن‌چه اکنون برای او باقی مانده ثمره همین خدمات او به وطن است. 

وی افزود: جامعه دانشگاهی و خانواده زنده‌یاد گنجی امروز گوهر بسیار ارزشمندی را از دست داده‌اند که سراسر زندگی‌اش در  پاکی گذشت. وی اگرچه بالای یکصد سال زندگی و کار کرده‌ بود اما تمامی قوای او از جمله حافظه‌اش همچنان به خوبی کار می‌کرد و پویایی روح خود را حفظ کرده بود. وی تسلط کامل بر مسایل اجتماعی داشت، به راحتی قدم برمی‌داشت و سخن می‌گفت و تنها مشکل او مشکل شنوایی بود و اگر حادثه برای وی رخ نمی‌داد همچنان در جمع ما حاضر بود.

گنجی بهترین نردبان را برای رفتن به بهشت ساخت
در این مراسم دکتر مرتضی هنری، استاد جغرافیای کشورمان و از دوستان زنده‌یاد گنجی در سخنانی گفت: معلم کارش این است که شب‌ها و نیمه‌شب‌ها در خانه بماند و تفکر کند و ذره ذره بر علم خویش بیفزاید و در اختیار فرزندان خود، یعنی شاگردان و دانشجویان بگذارد. گنجی نیز چنین بود و تمامی ما از دستاوردهای علمی وی استفاده کرده‌ایم. 

هنری افزود: آمدن و رفتن انسان‌ها به اختیار خودشان نیست اما نردبان رفتنشان به بهشت را خودشان می‌سازند. دکتر گنجی بهترین نردبان را برای به بهشت رفتن خود ساخت و به ما نیز یاد داد چگونه از آن بالا برویم.
 
وی ادامه داد: تمامی جوامع به انسان‌های بزرگ نیاز دارند. هرچه ما بیشتر این بزرگان را تجلیل کنیم جوانان بیشتری قدم بر جای پای آنان خواهند گذاشت.

پس از پایان مراسم در مسجد دانشگاه تهران، پیکر زنده‌یاد گنجی تا سر دردانشگاه تهران تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهش بیرجند منتقل شد.

مراسم تدفین و تشییع زنده‌یاد محمدحسن گنجی در بیرجند، دوشنبه (2 مردادماه) برگزار خواهد شد. همچنین مراسم یادبود وی، سه‌شنبه ساعت 11 در مسجد دانشگاه تهران با مشارکت خانه جغرافیا، دانشکده جغرافیا و کانون دانش‌آموختگان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط