یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۸
قطب‌الدین صادقی: باید شناخت‌نامه علمی و تحلیلی از سمندریان تهیه شود

مراسم بزرگداشت حمید سمندریان، استاد فقید تئاتر ایران عصر امروز 25 تیرماه در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز برگزار شد. قطب‌الدین صادقی در این نشست بر لزوم تحقیق و پژوهش و تهیه شناخت‌نامه تحلیلی و معتبر از شخصیت علمی استاد حمید سمندریان تاکید کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره و همچنین مقام علمی حمید سمندریان عصر امروز 25 تیرماه با حضور قطب‌الدین صادقی، امیرکاوس بالازاده، اکبر زنجانپور، هدایت هاشمی، مسعود موسوی، پیام دهکردی، ناصر باباشاهی و هما روستا در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، برگزار شد. 

ناصر باباشاهی رییس دانشکده هنر و معماری در ابتدای این مراسم گفت: در نیمه نخست دهه 70 از حمید سمندیان دعوت شد تا گروه نمایش دانشکده هنر و معماری را راه‌اندازی کند. سمندریان پایه و اساس این گروه را گذاشت و بنابراین همه ما و همه دانشجویانی و هنرمندانی که از این دانشکده فارغ التحصیل شده‌اند، تا ابد مدیون این چهره بزرگ و خدمتگزار فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند. 

همچنین امیرکاوس بالازاده، مدیر گروه نمایش دانشکده هنر و معماری گفت: استاد سمندریان برای هیچ یک  از ما فراموش شدنی نیست. از امروز به بعد گروه نمایش خود را موظف می‌داند که به تناوب برای همه هنرمندان بزرگ و تاثیرگذار در قید حیات مراسم بزرگداشت برگزار کند.
 
قطب‌الدین صادقی، مدرس، مترجم و کارگردان تئاتر هم در این مراسم گفت: ما نمی‌توانیم برای کسانی که از این دنیا رفته‌اند، کاری کنیم؛ بلکه فقط می‌توانیم دوستشان داشته باشیم. حمید سمندریان بخش عظیمی از هویت فرهنگی ماست و تئاتر ایران با اسم او معنا پیدا می‌کند. 

وی افزود: ما باید برای کسانی که دروغ نگفتند و برای پول و مقام کار نکردند، احترام قایل شویم. درست است که احساسات باید باشد، اما یادمان نرود که احساسات ما را کور می‌کند. ما نیاز به شعور و تحلیل داریم. 

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به روش درست، بزرگداشت یاد و خاطره چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی و هنری گفت: باید با تحلیل بیان کنیم که چرا حمید سمندریان و کارهای او مهم است و نباید فراموش شود. باید ارزش‌های مثبت سمندریان را شناخت و مطرح کرد. 

قطب‌الدین صادقی در پایان با اشاره به این‌که جوانان امروز نیاز به الگوهای بزرگ و جریان‌ساز دارند، گفت: سمندریان یک الگوی شخصیتی، مستقل، متشخص و دارای اندیشه و تعریف است، الگویی که جوانان و دانشجویان آن را کم دارند. متاسفانه الگوهای ما امروز کوچک و در حد چهره‌های پوشالی روزنامه‌ها شده‌اند. باید سمندریان را خوب شناخت و تحلیل کرد، بنابراین نیاز به یک شناخت‌نامه علمی و تحلیلی از شخصیت سمندریان بیش از پیش حس می‌شود. 

اکبر زنجانپور دیگر سخنران این مراسم هم اظهار کرد: سمندریان در طول تاریخ فرهنگی ایران یک چهره بزرگ است. رفتار و کنش شخصیتی ایشان، برای عموم مردم می‌تواند الگو باشد. 

مسعود موسوی، مدرس و کارگردان تئاتر دیگر سخنران این مراسم بود. او با اشاره به این‌که حمید سمندریان در حسرت اجرای نمایشنامه «گالیله» اثر ماندگار برتولت برشت، به ابدیت پرواز کرد گفت: حمید سمندریان 50 سال تئاتر کار کرد و نمایشنامه‌های بسیاری را به صحنه برد، اما چرا اصرار داشت تا گالیله را اجرا کند؟ چرا می‌خواست که اجرای گالیله وصیت‌نامه هنری‌اش باشد؟ 

وی افزود: من گالیله را چند بار خواندم تا دلیل اصرار استاد بر این نمایشنامه را متوجه شوم. بر همین اساس می‌گویم که باید امکانی فراهم شود که متن گالیله را همه بخوانند. من تصمیم گرفتم که برای هر کلاسم در هر دوره‌، گالیله یکی از نمایشنامه‌هایی باشد که سر کلاس برای دانشجویانم تحلیل خواهم کرد. 

در ادامه مسعود موسوی یکی از صحنه‌های نمایشنامه گالیله، با ترجمه حمید سمندریان را برای حاضران در جلسه خواند. 

هدایت هاشمی یکی از شاگردان حمید سمندریان دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: در  34 سال استاد همه ما و آقای تئاتر ایران فقط چهار نمایش را توانست به روی صحنه ببرد. این ظلم بسیار بزرگی است و نشان می‌دهد که استاد سمندریان چقدر غریبانه و مظلومانه از این دنیا رحلت کرد. 

در پایان این مراسم پیام دهکردی، بازیگر تئاتر و یکی از شاگردان نسل جدید حمید سمندریان گفت: در این چند صباح بسیاری از نخبه‌های هنری و فرهنگی ایران زمین بدرود حیات گفتند. من هشدار می‌دهم که زمان را از دست ندهیم. بیایید تا دیر نشده در مورد نخبگانمان تحقیق کنیم. 

مراسم بزرگداشت حمید سمندریان، استاد بزرگ تئاتر ایران عصر امروز در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز برگزار شد. 

حمید سمندریان، نویسنده، مترجم و استاد شاخص تئاتر ایران حدود ساعت ۵ صبح پنجشنبه ۲۲ تیرماه در سن ۸۱ سالگی به علت عوارض ناشی از بیماری سرطان کبد در منزلش درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط