شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
خانواده تئاتر با سمندریان برای همیشه وداع کرد

خانه هنرمندان ایران صبح امروز شاهد خانواده سیاهپوش هنر ایران برای وداع با استاد فقید تئاتر و سینما، حمید سمندریان بود. عزت‌الله انتظامی، رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، پیام دهکردی در این وداع دقایقی را درباره کار حرفه‌ای و فضایل اخلاقی سمندریان برای حاضران صحبت کردند. ابراهیم حقیقی دوست دیرین سمندریان گفت که او عصاره فضایل انسانی تمام نمایشنامه‌های جهان را از آغاز تا به امروز می‌دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خانه هنرمندان صبح امروز شاهد حضور یکپارچه سیاهپوش خانواده تئاتر و خیل عظیم علاقه‌مندان حمید سمندریان بود. 

سه‌نسل از هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران و افرادی چون حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حسین پاکدل، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، ابراهیم حقیقی، قطب‌الدین صادقی، مهدی میامی، سعید اسدی، پیام دهکردی، علی یعقوب زاده، شهاب‌الدین عادل، حسین کیانی، امیر جعفری، مجید سرسنگی، حامد بهداد، هدایت هاشمی و بسیاری از بازیگران، کارگردانان و مدرسان تئاتر و سینمای ایران در این وداع حضور داشتند. 

حسین پاکدل كه اجرای این مراسم را بر عهده داشت، ابتدا از عزت‌الله انتظامی دعوت کرد تا دقایقی برای حاضران سخن بگوید. عزت‌الله انتظامی گفت: چند روز پیش با سمندریان صحبت می‌کردم، او به من گفت، کاری نمانده و تجربه‌ای نبوده که انجام نداده باشم، دیگر کاری ندارم و باید بروم. 

وی افزود: سمندریان در حدود ۵۰ سال در دانشگاه‌ها ودانشکده‌های تئاتری تدریس کرده و بسیاری از بزرگان و بهترین‌های تئاتر و سینمای امروز از شاگردان سمندریان بودند. خود من بعد از تاسیس دانشکده تئاتر سر کلاس او رفتم و دانشجوی او شدم. 

این بازیگر مطرح و پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران  گفت: خلق و خوی سمندریان و اخلاق شخصی او بسیار مثال زدنی بود و من کسی را نمی‌شناسم که از او دلخوری داشته باشد.  در سال ۱۳۵۹ زمانی که دانشگاه‌ها تعطیل شده بود نمایش کرگدن را با او تمرین کردم . 

انتظامی در پایان گفت: از همه حاضران در این مراسم خواهش می‌کنم، با سکوت پیکر سمندریان را تشییع کنند. ستون تئاتر ایران رفت، الماس تئاتر ایران رفت و یادتان نرود در طول مراسم تشییع به احترام این مرد بزرگ سکوت کنید.
 
در ادامه ابراهیم حقیقی گفت: هیچکس در اینجا به مانند هما روستا اندوهگین نیست. سمندریان مانند شمعی بود که همه شاگردانش پروانه‌وار دور او می‌چرخیدند و بهره‌ای از او می‌بردند. برای من سنگین و سخت است که پس از ۴۰ سال همنشینی، دوستی و شاگردی درباره سمندریان حرف بزنم. 

وی افزود: هیچکس منش‌های والای سمندریان را درک نکرد. سخت است در رثای معلمی حرف بزنید که یگانه بود و نمونه‌اش پیدا نمی‌شد. خانواده تئاتر ایران نمی‌تواند جایگزینی برای او پیدا کند. سمندریان عصاره فضایل انسانی تمام نمایشنامه‌های جهان را از آغاز تا به امروز می‌دانست. سخت است درباره سمندریان حرف زدن که با خشم خودش می‌توانست رذایل اخلاقی ما را نشان بدهد و تا راست‌کردار نمی‌شدیم به هیچ عنوان به مهر نمی‌شد. 

در ادامه حسین پاکدل گفت: بدا به حال استادی که شاگردانش از او پیشی نگیرند. سمندریان این اعتقاد خود را با عملش در سر کلاس ثابت کرد. 

در ادامه رضا کیانیان یکی از شاگردان سمندریان گفت: همه می‌دانیم که حمید سمندریان تکرار نمی‌شود. بسیار مهم است که یک آدم را چندین نسل دوست داشته باشند و به او احترام بگذراند. حمید سمندریان این چنین آدمی بود، از عزت‌الله انتظامی، پیر تئاتر ایران تا جوانانی که تازه دانشجو شدند و همین‌طور جوانان و نوجوانانی که تازه قصد دانشگاه رفتن دارند، همه و همه سمندریان را دوست دارند و به او احترام می‌گذراند. 

وی افزود: سمندریان همیشه به روز و زنده بود. او اصلا چیزی از این دنیا نمی‌خواست. فقط دوست داشت چند نمایشنامه را اجرا کند، همین و تمام. چرا نتوانست اجرا کند؟ می‌گویند اگر کسی از این دنیا برود و چیزی را که در دنیا می‌خواسته به آن دست پیدا نکند، دستش از مزارش بیرون خواهد بود. سمندریان می‌گفت اگر «گالیله» را اجرا نکنم دستم از گور بیرون می‌ماند. چرا اجرا نکرد؟ 

این بازیگر مطرح تئاتر و سینما گفت: اگر نمایشنامه «گالیله» را حمید سمندریان اجرا می‌کرد، شاید گالیله هم می‌خوابید، اما گالیله بیدار و زنده است. کاش سمندریان هر سال یک نمایشنامه اجرا می‌کرد تا دستش از گور بیرون نماند، اما من مطمئنم دستش از گور بیرون نمی‌ماند چون گالیله را همه اجرا خواهند کرد. 

در ادامه مراسم پیام دهکردی از شاگردان نسل جدید مرحوم سمندریان دقایقی را برای حاضران صحبت کرد. او گفت حمید سمندریان زنده است و در تک‌تک وجود ما تکثیر شده و این راز جاودانگی است. نمی‌توانیم سمندریان را فراموش کنیم و این درد مشترک همه ماست. ما راهش را ادامه خواهیم داد و تنها با پیکر او وداع خواهیم کرد. 

در انتها نیز همسر مرحوم سمندریان، هما روستا دقایقی درباره حمید سمندریان صحبت کرد.

مراسم یادبود استاد سمندریان، دوشنبه ۲۶ تیر، از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۲۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد. همچنین آیین‌های یادبود بزرگداشت خدمات سمندریان نیز در طول این هفته در تالار مولوی، سرای اهل قلم، تالار ایران‌شهر خانه هنرمندان و دانشکده هنر و معماری برگزار خواهند شد. 

حمید سمندریان، نویسنده، مترجم و استاد شاخص تئاتر ایران حدود ساعت ۵صبح پنجشنبه ۲۲ تیرماه در سن ۸۱ سالگی به علت عوارض ناشی از بیماری سرطان کبد در منزلش درگذشت. تاسیس دانشکده تئاتر دانشگاه تهران، تربیت شاگردان بسیار که عمده آن‌ها از استادان تئاتر امروز و همچنین از بازیگران بزرگ تئاتر، سینما و تلویزیون هستند، اجراهای شاخص تئاتری بخشی از خدمات سمندریان به تئاتر ایران است. 

ترجمه و انتشار نمایشنامه‌هایی چون «باغ وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «بازی استریندبرگ»، «غروب روزهای آخر پاییز»، «فیزیکدان‌ها» «ملاقات بانوی سالخورده» و «رومولوس کبیر» همگی اثر فردریش دورنمات، «دایره گچی قفقازی» اثر برتولت برشت، «باغ وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز، «آندورا» و «خشم شدید فلیپ هوتس» هر دو اثر ماکس فریش، بخشی از فعالیت‌ها و خدمات مرحوم سمندریان به تئاتر ایران به حساب می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها