پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
سطح کیفی کتاب‌های ورزشی با اتحاد ناشران امکان پذیر است

علی اکبر تورانیان، مدیر نشر شهرآب در نشست «انجمن فرهنگی ناشران ورزشی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» که چهارشنبه (21 تیر) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، هدف از تشکیل انجمن فرهنگی ناشران ورزشی را اتحاد ناشران ورزشی دانست و گفت: انجمن فرهنگی ناشران ورزشی می‌تواند به ارتقای سطح کیفی کتاب‌های ورزشی کمک کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی اکبر تورانیان، مدیر نشر شهرآب در این نشست هدف از تشکیل انجمن فرهنگی ناشران ورزشی را اتحاد ناشران ورزشی دانست و گفت: این انجمن باعث می‌شود تا ناشران ورزشی روی پای خود بایستند و قوی‌تر از گذشته به تولید آثار مفید ورزشی بپردازند. این انجمن زمینه‌های برپایی نشست‌های تخصصی ورزشی را فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا ناشران ورزشی برای انتشار آثار بهتر و کیفی‌تر جرات پیدا کنند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در این انجمن موفق باشیم باید با روحیه ورزشی با یکدیگر متحد شویم و اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و اندیشیدن تمهیدات لازم و عملی کردن آن‌ها برای پیشرفت روزافزون انجمن فرهنگی ناشران ورزشی را به عنوان باقی‌الصالحات خود در نظر داشته باشیم. اعضای این انجمن باید امروز این عهد را با خود ببندند تا یک انجمن ورزشی خوب نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز تشکیل دهند.

مدیر نشر شهرآب در ادامه سخنانش توضیح داد: متاسفانه ورزشکاران کتابخوان نیستند. امروزه ورزشکاران به صورت سنتی ورزش می‌کنند. ما می‌توانیم با راه‌اندازی جدی این انجمن سطح ارتقای ورزش کشورمان را به نقطه‌ای برسانیم که هیچ ورزشکاری در کشور وجود نداشته باشد که بدون مطالعه به جایی رسیده و موفق شده است.

تورانیان در پایان سخنانش گفت: انجمن فرهنگی ناشران ورزشی زمینه‌های ارتقای سطح کیفی کتاب‌های ورزشی را فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا کتاب و کتابخوانی در سیستم ورزشی کشورمان نهادینه شود.

سعید سعیدی که دبیری نشست را برعهده داشت، در ابتدای جلسه گفت: هر جامعه‌ای یک سلسله سرمایه‌هایی دارد که البته این سرمایه‌ها در بحث اقتصاد ملموس‌ترند. این واقعیت وجود دارد که در هزاره سوم، انسان محور توسعه به شمار می‌آید. در چنین وضعیتی که مقوله‌هایی مانند سرمایه‌های اجتماعی مطرح‌اند، کتاب‌هایی نیز با موضوع این سرمایه‌ها تالیف و منتشر شده‌اند.

وی در ادامه سخنانش گفت: زیرگروه این سرمایه‌های اجتماعی، انجمن‌ها قرار دارند که نوع ارتباط این انجمن‌ها با یکدیگر کمک می‌کند تا این‌که جامعه به سمت توسعه‌یافتگی هدایت یابد.

سعیدی، انجمن فرهنگی ناشران ورزشی را سرمایه اجتماعی دانست و از اعضای این انجمن خواست تا به این سوال که «انگیزه ایجاد انجمن فرهنگی ناشران ورزشی چه بوده است؟» پاسخ دهند.

روبن شاهوردیان، مدیر انتشارات علم و حرکت و عضو انجمن فرهنگی ناشران ورزشی در پاسخ به این سوال گفت: حدود هشت سال پیش زمانی که محمدعلی شعاعی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود از من خواستند تا کارهای فرهنگی در حوزه سلامت و تندرستی انجام دهم. حمید قبادی، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیشنهاد کرد که اگر کتاب‌های ورزشی در قالب تشکل مطرح شوند، بهتر است.

وی در ادامه سخنانش گفت: به دنبال این موضوع در نوزدهمین نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم همایشی با عنوان «آسیب‌شناسی کتاب‌های ورزشی» برگزار و در آن‌جا مطرح شد که چرا سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی ورزش آستینی بالا نمی‌زند و در این حوزه اقدامات جدی انجام نمی‌دهد.

شاهوردیان در ادامه سخنانش یادآور شد: در آن زمان کمیته ملی المپیک کتاب‌ها را چاپ و اهدا می‌کرد و این باعث می‌شد تا کسی کتاب ورزشی نخرد. بنابراین فکر تشکیل انجمنی با عنوان «انجمن فرهنگی ناشران ورزشی» در اذهان شکل گرفت و در نخستین دوره برپایی نشست‌های این انجمن به این موضوع که «کمیته ملی المپیک باید ناشران ورزشی را شناسایی کند و از آن‌ها برای همکاری دعوت کند» پرداخته شد.

مدیر انتشارات علم و حرکت افزود: برگزاری این نشست‌ها به صورت مستمر ادامه پیدا کرد تا جایی که اساس‌نامه انجمن فرهنگی ناشران ورزشی تدوین شد.

حسین غیاثی، مدیر مسوول انتشارات فرزین، سخنران بعدی این نشست بود. وی گفت: راه‌اندازی انجمن فرهنگی ناشران ورزشی باعث می‌شود تا سایر کشورها درباره نشر کتاب‌های ورزشی با این انجمن رابطه داشته باشند و در داخل کشور نیز این انجمن می‌تواند فعالیت‌های  ارزشمندی در حوزه کتاب‌های ورزشی ارایه دهد. از نظر اقتصادی نیز یک انجمن در کشور بهتر می‌تواند گام بردارد تا یک شخص به شکل فردی.

وی در ادامه سخنانش گفت: به اعتقاد من مهم‌ترین اصل در انجمن فرهنگی ناشران ورزشی باید بالا بردن محتوای علمی کتاب‌های ورزشی باشد. اگر چنین شود می‌توان به ترویج فرهنگ کتابخوانی در حوزه ورزش امیدوار بود.

مهدی صادقی، مدیر مسوول انتشارات ورزش با اشاره به فواید راه‌اندازی این انجمن گفت: یکی از طرح‌هایی که در انجمن فرهنگی ناشران ورزشی در صورت تصویب اعضای این انجمن اجرا خواهد شد، این است که همزمان با برپایی انواع مسابقات ورزشی، کتاب‌های ورزشی در میان ورزشکاران توزیع شود تا در زمان‌های آزاد از وقت خود و همزمان با برپایی مسابقات ورزشی به مطالعه آن‌ها بپردازند که این امر به بسط و گسترش کتاب و کتابخوانی در میان ورزشکاران کمک خواهد کرد. 

حسن ‌قهرمان‌زاده، سخنگوی انجمن فرهنگی ناشران ورزشی درباره دلایل به تاخیر افتادن تشکیل این انجمن گفت: تعداد کم ناشران متقاضی برای عضویت در این انجمن، تغییرات مدیریتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اتفاق افتاد، گرانی کاغذ و تغییر قیمت کتاب از جمله دلایلی‌اند که زمینه‌های به تاخیر افتادن تشکیل این انجمن را فراهم کردند.

وی ادامه داد: انجمن فرهنگی ناشران ورزشی بعد از این زمان طولانی موفق شد تا چهارشنبه (14 تیرماه) نخستین جلسه خود را تشکیل دهد. در این جلسه مصوب شد تا اعضای انجمن برای نشست بعدی که چهارشنبه (28 تیر) برگزار خواهد شد، اساسنامه انجمن فرهنگی ناشران ورزشی را مطالعه کنند تا کلیات آن را به تصویب برسانیم.

قهرمان‌زاده در پایان سخنانش گفت: همچنین در نخستین نشست این انجمن تصویب شد تا در هر جلسه، زمان تشکیل جلسه بعدی انجمن فرهنگی ناشران ورزشی و دستورات آن جلسه مشخص شوند.

سعیدی در پایان نشست «انجمن فرهنگی ناشران ورزشی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» گفت: امیدواریم که این انجمن با پشتکار جدی، وضعیت تالیف، ترجمه، تولید و توزیع کتاب‌های ورزشی را به نقطه مطلوب برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها