سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
فرصت‌هایی گرانبها که از دست می‌روند

نمايشگاه‌هاي استاني كتاب كه چند سالي است با رونق فراواني در مركز استان‌هاي مختلف كشور برگزار مي‌شوند، فوايد گوناگوني دارند و از همه مهم‌تر اين كه كتاب را از اقصي نقاط ميهن در اختيار هموطنان قرار مي‌دهند. در اين وضعيت، برخي ناشران از برگزاري چنين رويدادهاي مهم اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند و اطلاع‌رساني ناقص را دليل غيبت‌شان در نمايشگاه‌هاي استاني مي‌دانند.-

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- نمايشگاه‌هاي استاني كتاب يكي از بهترين فرصت‌ها براي ارايه بدون واسطه آثار ناشران به مخاطبانشان است و بسياري از ناشران سراسر كشور از كنار چنين فرصتي به سادگي نمي‌گذرند؛ در عين حال، برخي ناشران به اندازه كافي به اهميت چنين رويدادي پي‌نبرده‌اند و ديده مي‌شود كه حاضر نشدن در اين عرصه را به دلايلي نظير مطلع نشدن از برگزاري نمايشگاه استاني كتاب مربوط مي‌دانند، موضوعي كه درباره نمايشگاه استاني كردستان رخ داده است.

در حالي كه نمایشگاه کتاب استانی كردستان در شهر سنندج از 17 تیرماه آغاز به کار کرده و  27 هزار عنوان کتاب از سوي 200 ناشر از سراسر کشور در آن عرضه شده است، برخي از ناشرانی به دلايلي مانند بي‌اطلاعي در نمایشگاه کتاب در استان کردستان شرکت نكرده‌اند.

به عنوان مثال، مدیر انتشاراتی «ولی» استان کرمان، از  ناشراني است که از محل و زمان برپایی نمایشگاه کتاب استانی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. سيدمحمد علي گلاب‌زاده در اين‌‌باره مي‌گويد: نه کسی به ما اطلاع داده که چگونه برای حضور در نمایشگاه کتاب استانی شرکت کنیم و نه کسی از ما دعوت کرده است!

وی همچنين اظهار مي‌كند: البته اگر از زمان برپایی اين نمایشگاه کتاب اطلاع ‌داشتم هم نمی‌توانستم از این فرصت استفاده کنم چون هزینه راه‌اندازی یک غرفه زیاد است و برای نشر ما حضور در نمايشگاه به صرفه نیست. 
 
انتشارات «پژهان» استان فارس هم از ديگر ناشراني است که در نمایشگاه کتاب استان کردستان شرکت نکرده است. عبدالامير عطايي، مدیر این انتشارات، از اين بابت ابراز تاسف می‌کند و مي‌گويد: دعوتنامه‌ و اطلاعي از محل و زمان برگزاري نمايشگاه‌ كتاب استاني نداشتم. اگر به من اطلاع مي‌دادند، حتما از اين فرصت خوب كه در اختيار ناشران سراسر كشور قرار گرفته است، استفاده مي‌كردم.

البته ناشران شهرستانی دیگری هم وجود دارند که نبودن سیستم اطلاع‌رسانی را در این باره مشکل‌آفرین توصیف می‌کنند.

مدير انتشاراتي «هفت‌واد» استان كرمان بر لزوم ايجاد يك سايت مركزي تاکید دارد و می‌گوید: اگر يك سايت مركزي وجود داشته باشد، ناشران استاني از آخرين دستورالعمل‌ها و ابلاغيه‌هاي مربوط به حوزه نشر و چاپ مطلع ‌می‌شوند و مي‌توانند برنامه‌ريزي لازم را براي حضور در نمایشگاه‌های کتاب كشوري انجام دهند.

عبدالناصر رحیمی‌نژاد عنوان مي‌كند: براي مثال، من تا همين الان از برگزاري نمايشگاه كتاب استاني در كردستان خبر نداشتم و به همين دليل از يك موقعيت خوب اقتصادي محروم شدم.

با این سخنان این سوال پیش می‌آید که موسسه برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی ایران كه مسوول برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استان است، در زمینه اطلاع‌رسانی درباره نحوه ثبت‌نام و زمان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی چه ميزان تلاش كرده است.

علی آشوری، مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ما از تمام امکانات رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌ایم؛ به عنوان مثال، از طریق روزنامه ایران براي اطلاع تمام ناشران، خبر زمان ثبت‌نام در نمایشگاه‌های استانی را به اطلاع عموم رسانده‌ایم و همچنین از طریق سایت موسسه نمایشگاه فرهنگی و ارسال پیامک به ناشرانی که دارای پروانه نشرند، اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده‌ایم. ضمن این که برخی از خبرگزاری‌ها نظیر خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) هم در این باره اطلاع‌رساین کامل را انجام داده‌اند.

آشوری بی‌اطلاعی ناشران از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب به ویژه نمایشگاه کردستان را موجه نمي‌داند و مي‌گويد: ناشری که تمایل داشته باشد در نمایشگاه کتاب استانی شرکت کند، می‌تواند با مراجعه به سایت و از طریق اینترنت ثبت‌نام کند و ما شرایط لازم را برای حضور آن‌ها فراهم کرده‌ایم.

آن‌طور که مشخص است، اظهار بی‌اطلاعی ناشران از برگزاری رویداد مهمی نظیر نمایشگاه استانی کتاب آن هم در شرایط که به گفته آشوری، به شکل‌های مختلف اطلاع‌رسانی شده، توجیه درستی برای از دست دادن حضور در چنین رخداد مهمی به نظر نمی‌رسد. ضمن این‌که ضرورت دارد با توجه به فراهم آوردن تمهیدات گسترده برای برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب، تمامی ناشران هم که همواره اغلب آنان از وجود مشکل  در سیستم توزیع و پخش کتاب گله‌مندند، از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

برای اطلاع آن دسته از افرادی که هنوز از زمان و مکان برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال 1391 بی‌اطلاع‌اند، باید گفت که نخستین نمایشگاه استانی سال جاری از 17 تیرماه در سنندج، مرکز کردستان برپاست و برنامه سایر نمایشگاه‌هاش استانی در سال 1391 هم از سوی محمد عظیمی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، به ویژه در گفت‌وگو با «ایبنا» اعلام شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    البته اين راهم اضافه كنيد كه برخي از ناشران را هم با اينكه ثبت نام كرده بودند. راه ندادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط