چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۲
حسینی: مکتوبات واسطه ارتباط اندیشمندان در طول تاریخ اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره قلم زرین، گفت: آنچه بیان می‌شود در اثر گذشت زمان فراموش خواهد شد اما آن‌چه مکتوب شود، واسطه انتقال افکار و ارتباط بین اندیشمندان در طول تاریخ است. حسینی همچنین از ثبت روز ادبیات کودک و نوجوان در شورای فرهنگ عمومی خبر داد./

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دهمین جشنواره قلم زرین با اعلام برگزیدگان، به کار خود پایان داد. سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: مناسبت‌هایی چون روز قلم مجالی برای فرهنگسازی و پرداختن به اهمیت قلم، کتاب و کتابخوانی و در نتیجه افزایش معرفت عمومی است. 

وی افزود: مناسبت‌های کتاب و کتابخوانی در طول سال بسیارند. برگزاری جوایز کتاب سال و کتاب فصل و برنامه هایی چون هفته کتاب، از اهمیت این موضوع برای مقامات نشان دارد. همچنین هفته گذشته در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد تا یک روز به عنوان ادبیات کودک و نوجوان در تقویم‌ ثبت شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برای توضیح بیشتر روز ادبیات کودک، گفت: ابتدا پیشنهاد بر روز وفات ایشان بود، اما به پیشنهاد دکتر حداد عادل قرار شد تا روز تولد مرحوم مهدی آذر یزدی به این عنوان نامگذاری شود، چرا که به هر حال روز تولد نشاط و شادی برای کودکان و نوجوانان به همراه خواهد آورد. 

سید محمد حسینی در ادامه گفت: نباید روزهای مناسبتی برای قلم فقط محدود به تقویم‌ها شود، همه باید در جهت تعالی بیشتر این روزها بکوشند، چرا که آن‌چه نوشته شود واسطه افکار خواهد بود و واسطه ارتباط بین اندیشمندان در طول تاریخ. 

وی افزود: روایتی از شیخ عباس قمی که ایشان حتی در زمانی هم که در سفر بودند، مدام می‌نوشتند و وقتی نزدیکان به این عمل ایشان اعتراض کردند، فرمودند که بگذارید بنویسم، همه ما می‌رویم و خاک می‌شویم، اما نوشته‌های ما باقی می‌مانند و نسل به نسل انتقال می‌یابند. 

حسینی در ادامه با اشاره به قسم خداوند به قلم، گفت: این‌که خداوند به قلم قسم می‌خورد، نشان از اهمیت قلم است. تاکید ائمه ما نیز مدام بر نوشتن بود تا اندیشه‌ها باقی مانده و به آیندگان منتقل شوند. اگر نوشتن نبود کتب اربعه شیعه که مکتب اهل بیت را به اکنون انتقال دادند، به هیچ عنوان پیدا نمی‌شدند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با توصیف مدینه فاضله گفت: مدینه فاضله را مدینه علم و دانایی گفته‌اند، امیدوارم که تمامی قلم‌ها در این راستا باشند. قسم خداوند به قلم‌هایی است که در مسیر اندیشه‌های متعالی باشند، البته قلم‌هایی هم بوده‌اند که مورد نکوهش قرار گرفته اند. 

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره قلم زرین با اعلام برگزیده های بخش های شعر، داستان و نقد و پژوهش به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها