شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
بيستمين جايزه کتاب فصل در نگاه برگزيدگان

بیستمین دوره جایزه کتاب فصل ۳0 خرداد در شهر سنندج برگزار شد. در این دوره دبیرخانه این جایزه ۴۰ اثر را انتخاب کرده بود که ۱۶ اثر از آنان برگزیده بودند. برخی از برگزیدگان این دوره از کتاب فصل در گفت‌وگوهایی کوتاه با خبرنگار «ایبنا» درباره کتاب‌شان و «کتاب فصل» نظرات خود را عنوان كرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از این برگزیدگان محمدعلی علومی است. وي درباره برگزاری کتاب فصل در شهرستان‌ها گفت: به نظر می‌رسد با این اقدام مرکزیت زدایی از تهران صورت می‌گیرد و دستاورد خوبی است برای شهرستان‌ها و نویسندگان آن و در واقع تعاملی بین این دو به وجود می‌آید. 

اين نويسنده در این گفت‌وگو  دلیل برگزیده‌شدن اثرش را این می‌داند که شاید برای نخستین بار است که فرهنگ بومی مردم ایران وارد سبک رمان می‌شود.

وي افزود: شاید بتوان به جرات گفت که رمان «پریباد» به این دلیل برگزیده شد که فرهنگ مردم، قصه‌ها و باورهای مردم را نه به شکل گزارش مردم‌شناسی بلکه به شکل خلاق وارد رمان کرد یعنی فرهنگ شفاهی وارد فرهنگ مکتوب شد.

علومي ادامه داد: این اثر تحت عنوان رئالیسم جادویی اما با نگاه ایرانی خلق شده است. مارکز در ادبیات آمریکای لاتین، باتوجه به فرهنگ سرخ پوستی که فرهنگ عشایری است رمان می‌نویسد در حالي كه ملت ما حداقل شش هزار سال فرهنگ و تمدن دارد و بر فرهنگ‌های کهن نیز تاثیرگذار بوده است، ما خیلی بیشتر شایستگی این را داریم که این فرهنگ مردم را وارد داستان کنیم. 

وی در ادامه به فضای کتاب خود اشاره‌ای کرد و گفت: نام اثر از شهر فرضی به نام پریباد که در مرکزیت ایران است گرفته شده است. این شهر در اثر حضور استعمار نو به تدریج محو می‌شود. این حضور استعمار و معدنی که در اطراف شهر کشف شده است و استخراجی که از آن صورت می‌گیرد باعث شده میان دنیای کهن و دنیای نو مقاومت‌هایی از سوی مردم شکل گیرد و مقاومت‌هایی انقلابی به‌وجود آید؛ برای نمونه در این رمان ستارخان حضور دارد. در کل نگاهی به تاریخ صد سال پیش ایران می‌اندازد. 


ارتباط میان نویسندگان بهترین بازده برگزاری کتاب فصل در شهرستان‌ها است 
مهدی مقیم با همکاری علی‌رضا وجهی، مجید مسعودی‌فر، عباس وشکینی، امید زهتاب‌ور کتابی را با نام «اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری» در دانشکده دامپزشکی تهران تالیف کرده‌اند که وی به بیان گزیده‌ای درباره این کتاب می‌پردازد.

مقیم در ابتدا به برگزاری کتاب فصل در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر من جایزه کتاب فصل مجموعه جالبی است و به شکلی در هرفصل کتاب‌هایی از سوی این جایزه معرفی می‌شود و خود نوعی اطلاع‌رسانی است.

وی افزود: ممکن است در شهرستان‌ها امکانات محدودتری باشد اما به نظر من فرصتی خوبی است که ضمن ارتباط با دوستان شهرستانی، گردشگری هم فرصتی پیش می‌آورد برای آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های ایرانی.

مقیم درباره کتاب نیز گفت: این کتاب نتیجه کار تحقیقاتی در طی ۱۰ سال گدشته است. من خودم در شیلات کار می‌کردم و یکی از معضلاتی که در پرورش ماهیان خاویاری داشتیم عدم تشخیص جنسیت این ماهیان بود چون در ظاهر عاملی برای تشخیص جنسیت این ماهیان وجود ندارد، به دنبال راهی بودیم تا این امر را ممکن سازیم. به نظر آمد با سونوگرافی می‌شد این کار را انجام داد. 

وی ادامه داد: با دوستان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در طی این ۱۰ سال توانستیم به تکنولوژی تشخیص جنسیت ماهی‌های خاویار دست پیدا کنیم و این امر تا بیش از ۹۵ درصد دقیق است. این حرکت از نظر اقتصادی هم به پرورش‌دهنده کمک می‌کند؛ چون ماهی ماده، خاویار تولید می‌کند و پرورش‌دهنده می‌تواند ماهی نر را از ماده تشخیص دهد و ماهی نر را به فروش برساند و ماهی ماده را برای تولید خاویار نگه دارد. 

وی در پایان سخنانش گفت: این بسیار کاربردی است، چون ماهیان خاویاری بسیار ارزش اقتصادی بالایی دارند و از نظر زیست محیطی هم مهم‌اند چون نسل‌شان در خطر است و از آن‌ها به فسیل زنده تعبیر می‌شود. امیدارم با استفاده از این تکنیک بتوانیم در حفظ ماهیان و نسل انواع آن موثر باشیم.

امید زهتاب‌ور به عنوان یکی دیگر از نویسندگان کتاب «اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری» که در بخش علوم کاربردی برگزیده بیستمین کتاب فصل شده است به ارایه توضیحاتی تکمیلی در این باره پرداخت و گفت: نکته خاصی که در مورد کتاب باید بگویم این است که این کتاب در سطح جهان مشابهی ندارد و نویسنده‌های کتاب برای نخستین بار این کار را در کل جهان انجام داده‌اند.

وی افزود: تلاش می‌شود از طریق دانشگاه تهران کتاب به انگلیسی ترجمه و در سطح جهانی انتشار داده شود تا همه بتوانند از این اثر استفاده کنند. 

زهتاب‌ور ادامه داد: این کتاب به صورت سلسله مراتبی و به زبان ساده تنظیم شده است و عموم هم می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند و از آن استفاده کنند. 

وی همچنین به برگزاری کتاب فصل هم اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار بود که در جایزه کتاب فصل شرکت می‌کردم در کل برنامه جالبی بود اما اگر کمی با برنامه‌ریزی بیشتری برگزار می‌شد بهتر بود. برگزاری در شهرستان‌ها هم می‌تواند به شناخت تنوع فرهنگی در ایران کمک کند دست‌کم برای نویسندگانی که در این برنامه شرکت می‌کنند. 

بیستمین دوره جایزه کتاب فصل ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه ۳0 خرداد ۱۳۹۱ با حضور علی شجاعی‌صایین مدیر موسسه خانه کتاب، مجید حمیدزاده، دبیر کتاب فصل، قباد میمنت‌آبادی، مدیرکل اداره ارشاد استان کردستان و جمعی از اهالی قلم و اهالی رسانه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهرک بهاران سنندج برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها