شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۳
حسینی: راز ماندگاری شاعران برخورداری از حکمت دینی است

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی بزرگداشت عمان سامانی، شاعر آیینی زمان قاجار که عصر امروز (۶ خرداد) برگزار شد گفت: راز ماندگاری شاعران ما در طول ادوار مختلف تاریخی ارتباط با اهل بیت (ع) و برخورداری از حکمت دینی و آیینی بوده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وزير ارشاد در این آیین ضمن تشکر از برگزارکنندگان این‌گونه مراسم‌ به آیاتی پرداخت که در قرآن به اهل بیت (ع) اشاره شده است: آیات تطهیر، ولایت و چند آیه دیگر در قرآن آمده است که همه شاعران مطرح و آیینی ما به این آیات اذعان داشته‌اند و از جمله این شاعران عمان سامانی، ملقب به تاج‌الشعرا است.

وی اضافه کرد: شاعران و نویسندگان اهل بیت (ع) در کشور ما همواره نشان داده‌اند پیرو امامان شیعه ما بوده‌اند و به تازگی این اهانتی که به امام هادی (ع) شد توجه شاعران و نویسندگان را برای پاسخ محکم به این اهانت برانگیخت و قصد داریم در روز ولادت امام هادی (ع) که نزدیک هم هست کنگره شعر برگزار کنیم.

وزیر ارشاد در ادامه به عمان سامانی به عنوان یک شاعر آیینی برجسته اشاره کرد و افزود: سبک شعری این شاعر در نوع خود بی‌نظیر است،چرا‌که با نگاهی عارفانه و تلفیق آن با حماسه به موضوع واقعه عاشورا پرداخته است و این شاعر عصر قاجار با نظمی خاص و شیوا این واقعه را یک سیر عرفانی برای یاران عاشورا برمی‌شمرد.

حسینی در ادامه به یک رویداد زمان عمان سامانی اشاره کرد و گفت: روزی جمعی از بزرگان شهر سامان که زادگاه عمان سامانی است، برای زیارت قبور امامان شیعه به سامرا سفر می‌کنند که عمان سامانی هم همراه ایشان است و در این سفر با میرزای شیرازی دیدار می‌کنند. در این دیدار میرزای شیرازی که مجتهد برجسته‌ای در زمان خود بوده است توجه ویژه‌ای به عمان سامانی دارد و خطاب به وی می‌گوید «ای کاش همه درسی که خوانده‌ام را به شما می‌دادند و ثواب منظومه گنجینه‌الاسرار را به من می‌بخشیدند.»

حسینی در پایان این مراسم که در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد به راز ماندگاری شاعران در طول اعصار اشاره کرد و گفت: ارتباط با مفاهیم و حکمت دینی و آیینی، راز ماندگاری شاعران برجسته ما بوده است.

این آیین به همت مرکز مقاومت بسیج شهرداری تهران برگزار شد.

عمان سامانی از شاعران معروف سامان، از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است. میرزا نورالله «عمان سامانی» ملقب به تاج الشعرا از شاعران قرن دوازدهم هجری خورشیدی است، نیاکان او همه از دری سرایان، پارسی گویان و آذری سرایان اعصار خود بوده‌اند. از جمله آثار عمان سامانی می‌توان به گنجینه‌الاسرار، مخزن‌الدرر، معراج نامه و دیوان اشعار اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها