سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳
«رويا و سياست در عصر صفوي» نيازمند مطالعات‌ ميان رشته‌اي است

دكتر داريوش رحمانيان در نشست نقد و بررسي كتاب «رويا و سياست در عصر صفوي» گفت: نويسنده براي نگارش كتاب از منابع رشته‌هاي ديگر كمتر بهره گرفته است. پژوهش و تحقيق در اين نوع آثار نياز به مطالعات ميان رشته‌اي دارد و به صورت تك رشته‌اي نمي‌توان به آن پرداخت.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست نقد و بررسي كتاب «رويا و سياست در عصر صفوي» با حضور نزهت احمدي، نويسنده كتاب و دكتر داريوش رحمانيان، منتقد و مدرس دانشگاه عصر (دوشنبه يكم خردادماه) در پژوهشكده تاريخ اسلام برگزار شد. 

رحمانيان در اين نشست، کتاب «رويا و سياست در عصر صفوي» را يك اثر نو دانست و گفت: بايد به نويسنده اين كتاب تبريك بگويم. اين اثر في‌نفسه ارزشمند است و نويسنده موضوع رويا و سياست را براي محققان برجسته كرده است.

وي ادامه داد: رويا و خواب يكي از شگفت‌‌انگيزترين پديده‌هاي زندگي انسان است. آدميان به طور متوسط يك سوم عمر خود را در خواب به سر مي‌برند اما چرا محققان ايران به رويا توجه نكرده‌‌اند، درحالي كه مراكز رسمي و غيررسمي بسياري در غرب درباره رويا كارهاي اساسي انجام داده و حتي كنگره‌هاي موضوعي در اين زمينه برگزار مي‌كنند. در غرب روياها طبقه‌بندي شده‌ و پژوهش‌هاي اساسي در اين زمينه صورت گرفته است.

رحمانيان بيان كرد: نويسنده براي بهره‌گيري از متون و منابع دقت بسياري داشته است و در هر فصل از كتاب تقسيم‌بندي‌هايي از رويا  وجود دارد كه يك الگو براي كارهاي پژوهشي در زمينه ارتباط رويا و سياست است.

اين منتقد گفت: اين اثر را مي‌توان از چند منظر نقد كرد؛ چارچوب نظري و مفهومي كه نويسنده در اين كتاب اتخاذ كرده است، پيشينه و ادبيات پژوهش، داده‌شناسي اثر و بعضي از قرائت‌ها و استنادهاي اين اثر. 

وي ادامه داد: به زعم نويسنده همه خواب‌هايي كه از پادشاهان نقل شده براي مقاصدسياسي است يا مورخان بعدي آن‌ها را جعل كرده‌اند. درحالي كه همه خواب‌هايي كه نقل مي‌شود براي مقاصد سياسي نيست و براي برخي پادشاهان اين روياها اتفاق افتاده است.

دكتر نزهت احمدي با تاكيد براين‌كه بسياري از انتقادها از اين كتاب درست است، گفت: با وجودي كه ممكن است كتاب نقايص بسياري داشته باشد اما اين اثر در نوع خودش تازه است. حتي وقتي كه اين كتاب را مي‌نوشتم شك داشتم كه بتواند نظر خوانندگان را جلب كند. 

وي ادامه داد: اين كتاب يك جرقه و شروع است و هر كدام از موضوعاتي كه اين كتاب به آن‌ها پرداخته است، مي‌تواند دريچه‌اي براي تحقيقات بعدي باشد.  

احمدي افزود: براي نگارش اين كتاب از منابعي استفاده كرده‌ام كه در دسترس بوده‌اند. ديد محققان نسبت به خواب‌ها يكسان نيست و فقط بعضي از خواب‌هاي معروف در كتاب‌ها نقل شده‌ است.

وي گفت: پادشاهان براي تثبيت حكومت از خواب استفاده كرده‌اند اما همه‌ شاهان صفويه براي مقاصد سياسي خود از خواب به يك اندازه استفاده نكرده‌اند.

کتاب «رويا و سياست در عصر صفوی» از سوي نشر تاريخ ايران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها