شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
تبلور بخشی از توانایی ناشران شمال ایران‌زمین

ناشران استانی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور مناسبی دارند و اگرچه بسیاری از ناشران شهرستان‌ها به دلیل محدویت آثار‌شان نتوانستند به صورت مستقل در نمایشگاه حضور داشته باشند اما برخی دیگر با تکیه بر ظرفیت‌ها و تنوع کتاب‌های منتشر شده‌شان پتانسیل‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برخی از ناشران شهرستانی که تعاونی یا اتحادیه صنفی دارند، با ارسال کتاب به واحد صنفی آثارشان را برای حضور در نمایشگاه کتاب ارسال کردند تا امکان معرفی و عرضه بهتر کتاب‌هایشان در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین رخداد فرهنگی کشور مهیا شود.

سید خشایار کیافر، مدیرمسوول نشر کدیور از استان گیلان امسال مسوولیت غرفه تعاونی ناشران گیلان را به عهده دارد. وی درباره نمایشگاه بیست و پنجم می‌گوید: اگرچه مردم زیادی در چهار روز برپایی نمایشگاه آمدند اما تعداد محدودی از آن‌ها کتاب خریداری کردند. منظورم این است که اگرچه نمایشگاه در این چند روز شلوغ بود ولی فروش ما به تناسب این جمعیت زیاد نبود.

وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم گران شدن کاغذ تاثیر زیادی بر این موضوع دارد، به گونه‌ای که قیمت کتاب را افزایش داده است و این افزایش قیمت به حذف کتاب از سبد خرید خانواده منجر شده است.

کیافر بیان کرد: شرایطی فراهم شود تا کتاب نیز به عنوان غذای روح در برنامه خرید خانواده‌ها قرارگیرد و تا زمانی که این فرهنگسازی ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که نمایشگاه‌های کتاب نتایج پرباری داشته باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره محیط برگزاری نمایشگاه نیز توضیح داد: متاسفانه هوای فضای ناشران عمومی گرم است و تهویه موجود پاسخگوی حجم مراجعه‌کنندگان در دو طبقه نیست و مسوولان باید برای این موضوع راهکاری ویژه بیندیشند.

به گفته کیافر،‌ با تغییر محل برگزاری نمایشگاه بخش عمده مشکلات موجود درباره این موضوع حل می‌شود و می‌توان در فضایی بهتر و مناسب‌تر فعالیت کرد.

مسوول غرفه انتشارات «فرهنگ ایلیا» نیز که با حدود 100 عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور دارد، از حضور خوب و مناسب مردم قدردانی می‌کند و می‌گوید: کتاب‌های گیلان‌شناسی این انتشارات معمولا فروش خوبی در نمایشگاه دارند و مردم ازاین کتاب‌ها استقبال بهتر و مناسب‌تری می‌کنند.

متین باقری می‌افزاید: فضای اختصاص یافته به غرفه ما به تناسب کتاب‌هایی که در سال 90 منتشرکردیمٰ کوچک است و نمی‌توانیم آثار خود را به طور مناسب و در خور شان و مقام کتاب عرضه کنیم.

وی به کتاب‌های چیده شده بر روی زمین اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: این آثار با توجه به محتوا و ارزشی که اطلاعاتی که در آن‌ها قرار داردٰ نباید این‌گونه روی هم چیده شوند ولی متاسفانه به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم از تشکیلات سازه‌ای استفاده کنیم.

باقری در بخش دیگرسخنان خود از گرمی هوای شبستان گلایه می‌کند و می‌گوید: باتوجه به این‌که ما ساعت‌های زیادی از روز را در این مکان سپری می‌کنیم و گاهی جمعیت آنقدر زیاد می‌شود که نمی‌توان به راحتی نفس کشید. باید راهکاری برای این مشکل اندیشیده شوند.

تعاوني ناشران گيلان نیز به نمايندگي از 15 ناشر اين استان در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران حضور دارد. مدير تعاوني ناشران گيلان با بیان این‌که تعداد عنوان كتاب‌هاي آنان محدود است، می‌گوید: این ناشران به صورت دسته‌جمعي كتاب‌هاي خود را در غرفه اين تعاوني عرضه مي‌كنند.

محمود بلوري ادامه می‌دهد: حدود 150 عنوان كتاب در موضوعات مختلف ادبيات، مذهب، تاريخ، جغرافي، كودك و نوجوان و ... از اين 15 ناشر در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ارایه شده است.

تعاوني ناشران استان گيلان از سال 1381 تاسيس شده است و اكنون 27 عضو دارد. در استان گيلان حدود 110 نفر مجوز نشر دارند كه از اين ميان، حدود 45 ناشر كتاب منتشر مي‌كنند و بقيه غيرفعالند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 23 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط