چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
«هزارويک شب» تصوير شد

نگارخانه‌هاي «بهار»، «تابستان» و نگارخانه «غلامحسين نامي» در مجموعه خانه هنرمندان ایران ميزبان آثار تصويرسازي گروه دنياي عجيب از كتاب هزارويک شب است. آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه در آينده‌اي نزديک همراه با متن هزارويک شب منتشر خواهند شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تصویر سازی برای کتاب در ایران از قدمت بسیاری برخوردار است. یکی از نخستین نمونه‌های این گونه از کتاب‌ها کتاب «ارژنگ» مانی است که با تصویرهایی همراه بود. پس از ورود اسلام این هنر رونق فراوان گرفت و با تاسیس کارگاه‌های هنری، تولید کتاب همراه با تصویرسازی رایج شد. کتاب‌های ادبی چون شاهنامه، خاوران نامه و خمسه نظامی و همچنین کتاب‌های پزشکی چون کتاب «دیسقوریدوس» از نمونه‌های بجای مانده از این سنت‌اند.

گروه هنری «دنیای عجیب» با الهام از این سنت هنری نمایشگاهی با موضوع تصویرسازی کتاب هزارویک شب در خانه هنرمندان، تالارهای بهار و تابستان و نگارخانه غلامحسين نامي برگزار کرده است. براي اين نمايشگاه 30 داستان از كتاب هزارويک شب به تصوير درآمده‌اند. تكنيك‌های اين آثار هاشور، مداد رنگی، آبرنگ، اکریلیک، ماژیک و برخی از موارد هم آثاري دیجیتال است. در بين آثار اين نمايشگاه چند تابلو از هنرمندان مطرحي چون محمدعلی‌بنی اسدی، علیرضا گلدوزیان و پیمان رحیمی‌زاده ديده مي‌شود.

لیدا معتمدی یکی از هنرمندان عضو این گروه است. تحصيلات دانشگاهي او در رشته گرافيك بوده و 12 سال است كه با انتشاراتي‌ها و نشريات مختلف در زمينه تصويرسازي همكاري مي‌كند.

معتمدي درباره اين نمایشگاه گفت: گروه هنري «دنياي عجيب» با فاصله گرفتن از روال معمول نمايشگاه‌هاي هنري و با الهام از پيشينه فرهنگي ايران به تصويرسازي كتاب‌هاي ادبي كلاسيک، كه تاكنون تصويرسازي نشده‌اند روي بياورد. بر اين اساس اين نخستين نمايشگاهي است كه با تصويرسازي داستان‌هاي هزارويک شب برگزار مي‌شود.

وي افزود: داستان‌هاي هزارویک‌شب فضاها و اتفاقات متفاوتی دارند و اين مساله برایت تحريك خلاقیت تصویرگر موثر است. داستان‌هایی که در این نمابشگاه تصویرسازی شده‌اند، هر كدام بر اساس سلیقه تصویرسازها انتخاب شده‌اند و البته لازم است بيان كنم كه همه اين تابلوها زيرمجموعه تصويرسازي مدرن به حساب مي‌آيند.

معتمدي درباره نظر مخاطبان اين نمايشگاه گفت: تاكنون مخاطبان بسياري از ناشران، نويسنده‌ها و بازديدكنددگان عادي داشته‌ايم. ناشران از آثار راضی بودند و نكته مهم برای آن‌ها تفاوت‌ تكنيكي تصويرگرها بود. نويسنده‌ها هم از كا راضی بودند، اما بازديد كننده‌هاي عادي سليقه‌اي برخورد می‌کنند، چرا که بسیاری از مردم فرق نقاشی و تصویرسازی را نمی‌دانند و بر اين اساس نظر آن‌ها حرفه‌اي نيست و با اصول عملي تصويرسازي سازگاري ندارد.

اين تصويرساز در ادامه با اشاره به تصميم گروه «دنیای عجیب»‌براي چاپ يك دوره هزارويك شب همراه با اين تصويرسازي‌ها گفت: نخستين هدف ما از برگزاری این نمایشگاه انتشار كتاب هزارويک شب همراه با اين تصويرسازي‌ها بوده است. تاكنون «هزارويک شب» با تصويرسازي مدرن منتشر نشده است و بر اساس تحقيقاتي كه من كرده‌ام بسياري از گالري‌ها و مجموعه داران و كتابخانه‌هاي خارج از كشور نيز خواستار چنين مجموعه‌اي هستند، اگر اين كتاب منتشر شود برای معرفی هنر امروز و همچنين پيشينه غني ادبي كشورمان بسیار مفید خواهد بود.

معتمدي در پايان گفت: گروه «دنياي عجيب» تاکنون کتابی منتشر نکرده است. یکی از مشکلات ما در اين 6 سال فعاليت‌مان این است که تاكنون هيچگونه حمايتي از اين گروه نشده است. گروه در آغاز فعاليت خود با توجه به هدفي كه مدنظر داشت، بسيار اميدوار به حمايت نهادهاي فرهنگي و هنري، در زمينه كمك به برگزاري نمايشگاه و يا چاپ كتاب‌ آثار گروه بود، اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد. گروه هنري دنياي عجيب يک گروه خودجوش است كه بودجه و حتي اسپانسري ندارد. به همين خاطر تاكنون موفق به چاپ مجموعه آثار نشده است. در همه زمان‌ها هنر نيازمند حمايت سرمايه‌داران بوده است و اگر اين حمايت نباشد اثر هنري موفق شكل نمي‌گيرد.

يكي از داستان‌هاي هزارويک شب كه در اين نمايشگاه تصويرسازي شده داستان «اسب آبنوس» است. اين داستان يكي از داستان‌هاي طولاني هزارويک شب است كه كل روايت آن در چهار تصوير خلاصه شده است. تصويرگر اين داستان مرجان مظاهري‌پور است. او مدرك كارشناسي‌ارشد گرافيك با گرايش تصويرسازي دارد و هم‌اكنون عضو هيات علمي دانشگاه جامع علمي كاربردي است.

مظاهري‌پور به خبرنگار «ايبنا» گفت: كتاب هزارويک شب را گروه انتخاب كرد، اما براي من جذابيت خاصی داشت، چرا كه داستانم به نسبت ديگران طولاني بود و بايد آن‌را در چهار فِرِم خلاصه مي‌كردم. به طور كل تصويرسازي براي داستان درست است كه اندكي طراحي را محدود مي‌كند اما جذاب است و طراح را با چالش مواجه مي‌سازد.

وي افزود: داستان‌هاي هزارويک شب از تخيل بسيار غني بهره‌مند است و همينطور تنوع فضا، بافت و شخصيت دارد. اين كار مي‌تواند به نحوي اشاعه فرهنگ قديم ايراني باشد به‌خصوص براي كودكان و نوجوانان كه با اين داستان‌ها چندان آشنا نيستند و از آن‌ها فرار مي‌كنند.

مظاهري‌پور در ادامه با اشاره به مشكلات تصويرسازي كتاب در ايران گفت: تصويرسازي براي كتاب در ايران به نسبت قبل بسيار بهتر شده است، اما هنوز به دليل محدوديت در چاپ و گراني كاغذ مخصوص و اين‌كه به هر حال ممكن است اصل طرح طراح با رنگبندي خاص خود، مناسب چاپ نشود و همان طرح درنيايد، اين حرفه با چالش‌هايي روبه‌رو است. متاسفانه بايد بيان كنم كه نهادهاي خاصي چون كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان حمايت لازم از هنرمندان، بخصوص هنرمندان آزاد، را انجام نمي‌دهد.

نمايشگاه تصويرسازي گروه «دنياي عجيب» از كتاب هزار و يك شب، اول اديبهشت 1391 آغاز شد و روز 14 ارديبهشت به كار خود پايان خواهد داد.

گروه تصویرسازی دنیای عجیب با هدف معرفی هنرمندان جدید و یا کمتر شناخته شده به جامعه هنری و انتشاراتی و همچنین معرفی هنر تصویرگری به مردم، شکل گرفت. اين گروه شامل 27 هنرمند است و تاكنون پنج نمايشگاه سالانه را برگزار كرده است و اين نمايشگاه ششمين تجربه آن‌ها به حساب مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها