دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
انتشار مجموعه کتاب نوجوانان هدف انتشارات سروش است

مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش در مراسم رونمایی کتاب‌های کودک اظهار امیدواری کرد انتشارات سروش در آینده بتواند از انتشار آثار تک جلدی فاصله بگیرد و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان و شرایط و اقتضائات زمانه مجموعه کتاب کودک و نوجوان منتشر کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری مدیر عامل انتشارات سروش و مراسم رونمایی ۲۰ کتاب کودک، عصر دیروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) با حضور جمعی از نویسندگان، تصویرگران و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیر انتشارات سروش با بیان سابقه طولانی این انتشارات در چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان، از ارایه ۱۲۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: ۲۰ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان انتشارات سروش آثار چاپ نخست هستند و پنج اثر چاپ نخست دیگر هم در نوبت دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و احتمالا به نمایشگاه می‌رسند.

مهدی فضائلی ایجاد وقفه در انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر را یکی از نقاط ضعف انتشارات سروش دانست و دراین‌باره توضیح داد: تصویرگری کتاب‌ها یکی از عوامل کندی فرایند نشر بود که این مساله را به وسیله امضای قرارداد همکاری با انجمن فرهنگی و هنری تصویرگران حل کردیم.

وی اظهار امیدواری کرد انتشارات سروش در آینده بتواند از انتشار آثار تک جلدی فاصله بگیرد و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان و شرایط و اقتضائات زمانه مجموعه کتاب کودک و نوجوان منتشر کند.

این مسوول فرهنگی، انتشار آثار دیداری و شنیداری تلویزیون و رادیو در قالب کتاب را یکی دیگر از رویکردهای سروش در سال جدید عنوان کرد و گفت: چاپ آثاری از این دست انتشارات سروش را از سایر ناشران متمایز می‌کند.

فضائلی آغاز فعالیت سایت جدید و فروشگاه سروش در خیابان انقلاب اسلامی را دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در ماه‌های آینده اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی انتشارات سروش علت توجه این انتشارات به تولید کتاب‌های کودک و نوجوان را اهمیت تعلیم و تربیت در فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و درباره فعالیت‌های جدید این انتشارات در عرصه ادبیات کودک و نوجوان گفت: انتشارات سروش جمع تخصصی از نویسندگان، شاعران و سایر کار‌شناسان ادبیات کودک و نوجوان را در شورای تخصصی کتاب کودک گردهم آورده است که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

محمدعلی رمضانی اعضای شورای تخصصی کتاب کودک را معرفی کرد و درباره فعالیت‌های این شورا گفت: دکتر سپیده خلیلی، نقی سلیمانی، سیدعلی کاشفی‌ خوانساری، منیژه شعاعی، منوچهر اکبرلو، مهدیه نظری اعضای اصلی این شورا هستند و تاکنون با برگزاری بیش از ۲۵ جلسه آثار اراسل شده به سروش را بررسی و انتخاب کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی، همت و علاقه‌مندی اعضای شورای تخصصی و استقبال نویسندگان، مترجمان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان این انتشارات جایگاه خودش را در این حوزه بازیابد. ‌

در بخش دیگری از این نشست اعضای شورای تخصصی کتاب کودک انتشارات سروش، سلیمانی، شعاعی و کاشفی خوانساری سابقه‌ای از فعالیت‌های این شورا ارایه دادند.

منیژه شعاعی، دبیر سابق شواری کتاب کودک انتشارات سروش درباره آغاز فعالیت شورا توضیح داد: شورا در شرایطی کار را آغاز کرد که آثار برخی از پدیدآورندگان سال‌ها بود بلاتکلیف یا در مرحله نشر به حالت تعلیق باقی مانده بود. به منظور تعیین تکلیف این آثار ابتدا اولویت زمانی برای انتخاب و انتشار آن‌ها تعیین کردیم؛ نخستین اولویت به ورود آثار داده شد. سهمی هم برای پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان در نظر گرفته شد.

شعاعی افزود: یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب و بررسی آثار، ایجاد تعادل و توازن در کتاب‌های مناسب گروه‌های سنی مختلف بود. ما آثار را به گونه‌ای انتخاب کردیم که در خروجی نهایی برای همه گروه‌های سنی کتاب داشته باشیم. توجه به نیاز‌ها و علایق کودکان و نوجوانان و فرم آثار هم از دیگر عوامل موثر بر انتخاب نهایی شورا بود.

وی تدوین سیاست‌های پذیرش آثار و بازنگری و حک اصلاح آیین‌نامه قدیمی انتشارات سروش را یکی دیگر از فعالیت‌های این انتشارات دانست و در پایان آماری از آثار بررسی شده و انتخابی ارایه داد و گفت: در طول جلسات شورا ۱۶۸ اثر بررسی شد و ۶۸ عنوان از آثار به تصویب رسید که بخشی از آن‌ها منتشر شده است.

در ادامه کاشفی از سابقه سروش و فعالیت موفق این موسسه در عرصه ادبیات کودک در دهه ۶۰ سخن گفت و اظهار کرد: سروش بسیاری از آثار خواندنی و ماندگار ادبیات کودک را در سال‌های دهه ۶۰ منتشر کرد اما با افت و خیزهایی روبه رو شد و در اواخر دهه ۸۰ دیگر عملا سال‌ها بود کتاب کودکی منتشر نمی‌کرد.

سلیمانی سخنران دیگر این بخش از نشست بود که به بیان برخی از تفاوت‌های شورای نخست و دوم پرداخت و گفت: شورای دوم علاوه بر اعضای اصلی، کارشناسانی از بیرون مجموعه را نیز به کار دعوت کرد. توجه به کیفیت آثار در کنار کمیت آن‌ها یکی دیگر از تمایزات شورای دوم بود. در انتخاب اثر دو یا سه کار‌شناس که درباره موضوع و فرم کار تخصص داشتند داوری و انتخاب اثر را برعهده می‌گرفتند.

در بخش پایانی این نشست، کتاب‌های «آشیانه‌ای برای ماه»، «شب و جغد نقاش»، «سفر ابر کوچولو»، «دخترک موفرفری»، «قصه‌های آقا کله‌پوک»، «ایران دوستت دارم»، «برسد به دست دوست»، «هفت پله»، «اسم سرخ‌پوستی من»، «ستاره‌ها چه کسی هستند»، «چوپان دروغ نگو»، «ننه قلی، ننه گلی و لحاف مخملی»، «پیک نیک در میدان جنگ»، «دختری توی قاب»، «کک به تنور»، «خیال پرواز»، «بوی قرمز» و «کلوچه گرد و قلمبه» در این نشست رونمایی ‌شد.

نشست خبری مدیرعامل انتشارات سروش و رونمایی کتاب‌های کودک و نوجوان ساعت ۱۶ تا ۱۸ دیروز، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، در سالن اجتماعات دفتر مرکزی این انتشارات برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها