چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴

نخستین کنگره «شعر فاطمی» عصر دیروز (پنج اردیبهشت) با معرفی برگزیدگان آن به کار خود پایان داد. فاطمه راکعی، دبیر این کنگره هدف از برپایی چنین همایشی را ارایه نگاهی تازه و در قالب شعر به شخصیت، زندگی و خطبه‌های حضرت زهرا(س) معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین کنگره «شعر فاطمی» عصر دیروز (پنج اردیبهشت) از ساعت 17 و 30 دقیقه تا 21 و 45 دقیقه در مجموعه فرهنگی و ورزشی قلهک با حضور شاعران، برگزیدگان این کنگره، جمعی از مسوولان و برگزار کنندگان کنگره و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

این کنگره پس از پخش سروده جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید توسط کریم منصوری، با پخش کلیپی با عنوان «نخستین کنگره شعر فاطمی به روایت تصویر» آغاز شد.

نگاهی نو به شخصیت زهرا(س)
در ادامه فاطمه راکعی، دبیر این کنگره و مدیر عامل انجمن شاعران ایران به سخنرانی پرداخت و توضیحاتی درباره اهداف این کنگره ارایه کرد.

وی گفت: هدف از برپایی این کنگره ضمن عرض ارادت به شخصیت والا و الهی حضرت زهرا(س) در زبان شعر و از منظر نگاهی نو به درد کهنه زهرا(س) و زهراییان در طول تاریخ، دو محور اساسی را شامل می‌شود.

راکعی توضیح داد: نخست آن‌که در اسلام نه تنها تفاوتی از نظر رشد و تکامل معنوی میان زن و مرد وجود ندارد، بلکه زن‌ها به دلیل ظرفیت‌های وجودی خود مانند خیراندیشی، دیگرخواهی، ایثارگری و مسوولیت‌پذیری، که در حقیقت ظرفیت مادری آن‌ها است، در صورت رشد و ارتقای معنوی به چنان درجه‌ای از ارزش و عظمت می‌رسند، که دستانشان شایسته بوسیدن است، آن‌‌چنان که پیامبر(ص) نیز گفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امروزه در ارتباط با مساله زنان، جهان با افراط و تفریط‌های بسیاری روبه‌رو است، برهمین اساس با برپایی این کنگره در نظر داشتیم با معرفی دقیق‌تر، روشن‌تر و تاثیرگذارتر ابعاد وجودی اسوه‌ای چون حضرت زهرا(س)، ایشان را بهتر و بیشتر معرفی کنیم و نشان دهیم زنان در اوج معنوی‌بودن و برخورداری از فضایل اخلاقی در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی هم می‌توانند بدرخشند.

دبیر کنگره «شعر فاطمی» در بخش دیگر از سخنانش از عوامل موثر و دست‌اندرکار در برپایی این کنگره تشکر کرد و گفت: این کنگره با پیشنهاد و ابتکار احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، برپا شد.

وی در ادامه به تجلیل معنوی از شاعرانی، که شعرهای ماندگاری در مدح حضرت زهرا(س) سروده‌اند پرداخت.

برهمین اساس راکعی از احمد عزیزی، شاعر آیینی، که چند سالی است در بستر بیماری است، به دلیل دو مثنوی بلند این شاعر و همچنین نخستین کتاب مستقل شعر او با موضوع حضرت فاطمه (س) نام برد و تجلیل کرد. 

وی اشاره‌ای به اشعار زهرایی شاعرانی چون طاهره صفارزاده و سیدعلی موسوی‌گرمارودی داشت و از سیداحمد حسینی، سراینده کتاب «از شرابه‌های روسری مادرم»، م. موید برای کتاب «هنوز دستاس می‌چرخد» و سهیل محمودی برای کتاب‌های «پیش از تو یاس نام گلی بود» و «سوگند من به نام شماست» نیز تجلیل کرد.

در ادامه این برنامه علی فردوسی، از شاعران برگزیده این کنگره و سیداصغر صالحی به قرائت اشعار زهرایی خود پرداختند.

بخش بعدی این برنامه به سخنرانی آیت‌الله علامی درباره همتایی زن و مرد اختصاص داشت. 

در ادامه فاطمه سالاروند، صالح دروند، آرش شفاعی، امید خسروی و قادر طراوت‌پور به شعرخوانی و قرائت اشعار خود در مدح حضرت زهرا(س) پرداختند.

روایت تاریخی و ادبی از سلمان فارسی
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران دیگر سخنران این برنامه بود. وی طی این سخنرانی به قرائت متنی ادبی به قلم خودش درباره نقش سلمان فارسی در ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و همچنین حضور این شخصیت در زمان درگذشت حضرت زهرا(س) و دفن آن حضرت، پرداخت.

وی با اشاره‌ به گفته‌های تاریخی در این زمینه گفت: آورده‌اند زمانی، که پیامبر (ص) با ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) موافقت کرد، سلمان نیز در آن جلسه حضور داشت و به عنوان پیک بشارتی به سوی داماد رفت و این خبر را به او رساند.

مسجدجامعی در ادامه روایت‌های تاریخی از حضور سلمان فارسی در زمان دفن کردن حضرت زهرا(س) ارایه کرد.

وی در پایان از ایران به عنوان دیار پاریسیانی چون سلمان یاد کرد و فارس را همان پارس، سرزمین یاس‌ها و مرز و بوم دوستداران حضرت زهرا(س) معرفی کرد.

اجرای تواشیح از سوی گروه بین‌المللی محراب بخش بعدی این برنامه بود.

در ادامه م.موید چند قطعه شعر از مجموعه «هنوز دستاس می‌چرخد» قرائت کرد و پورسینا، مدیر روابط‌عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان شهرداری تهران از لوح تقدیری، که برای احمد عزیزی تهیه شده بود، رونمایی و متن آن‌را قرائت کرد.

قرار است این لوح تقدیر همراه با هدیه‌ای از سوی شهرداری برای خانواده احمد عزیزی ارسال شود.

شعرخوانی حسین جنتی، مریم جعفری‌آذرمانی، محمد زارعی، افشین علا، علیرضا بهرامی و حمید سبزواری بخش دیگر این برنامه را به خود اختصاص داد.

سبزواری پیش از قرائت اشعارش از توجه و گرایش شاعران جوان امروز به سرایش شعر در مدح حضرت زهرا(س) و در قالب‌های مختلف شعری ابراز خرسندی کرد.

در ادامه این برنامه ساعد باقری، رییس هیات داوران ضمن قرائت نمونه شعری زهرایی‌ به نقد و بررسی برخی از اشعار ارسال شده به دبیرخانه نخستین کنگره ملی «شعر فاطمی» پرداخت و با ذکر نمونه‌های مشخص از این اشعار و ارایه مثال‌هایی از اشعار رسیده به دبیرخانه کنگره نکته‌های مثب و منفی این سروده‌ها و دلایل انتخاب شدن یا انتخاب نشدن آن‌ها را یادآور شد.

شعرخوانی عبدالجبار کاکایی، سخنرانی سهیل محمودی و آوازخوانی حسام‌الدین سراج و قرائت شعری از احمد عزیزی در قالب آواز از سوی این خواننده، بخش بعدی از این مراسم را به خود اختصاص داد.

در پایان نیز بیانیه هیات داوران از سوی فاطمه سالاروند، مسوول کمیته انتخاب این کنگره، قرائت و برگزیدگان نخستین کنگره «شعر فاطمی» معرفی شدند.

به نفرات نخست تا سوم این کنگره به ترتیب سه تا یک سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر اهدا شد.

برگزیدگان کنگره «شعر فاطمی»
اسامی برگزیدگان کنگره «شعر فاطمی» به شرح زیر است: 

در بخش کلاسیک محمدرضا طاهری از تهران رتبه نخست را کسب کرد. حسین جنتی از ورامین و قادر طراوت‌پور از یاسوج نیز به‌طور مشترک رتبه دوم را کسب کردند. همچنین علی فردوسی از مشهد، محمد زارعی از دلیجان و سیداصغر صالحی از شهرکرد نیز به‌طور مشترک موفق به کسب رتبه سوم شدند. در این بخش جایزه ویژه نیز به صالح دروند از بوشهر اختصاص یافت.

در بخش سپید هیچ‌یک از شاعران موفق به کسب رتبه نخست و دوم نشدند، اما در این بخش امید خسروی از خمین و علیرضا بهرامی از قم به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

هچنین در بخش جنبی کنگره، که به برگزیدگان مناطق شهرداری تهران اختصاص داشت، محسن رضوانی، فاطمه طارمی، صابر موسوی و محمد قولی‌میاب به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

آثار شاعران در این بخش از طریق مراکز فرهنگی شهرداری به انجمن شاعران و هیات داوری این کنگره معرفی شده بود‌ند.

از میان کل آثار رسیده به دبیرخانه این کنگره، 46 اثر به مرحله نهایی راه یافته بودند. برهمین اساس هدیه‌ای برای تمامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی نیز در نظر گرفته شده بود.

نخستین کنگره «شعر فاطمی» عصر دیروز (پنج اردیبهشت) در مجموعه فرهنگی و ورزشی قلهک با معرفی برگزیدگان این همایش به‌کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط