چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
برپايي مراسم یادبود ادگار آلن پو از سوی طرفدارانش

دویست و سومین سالگرد تولد ادگار آلن پو شاعر و نویسنده داستان های کوتاه وهمناک امسال نیز از سوی طرفدارانش در بوستون زادگاه و نیز بالتیمور محل درگذشت او برگزار می شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، برای دهه ها در سالروز تولد ادگار آلن پو، یک فرد اسرارآمیز سه شاخه گل و یک بطر نوشیدنی بر مزار او قرار می داد. 

این فرد که مردم او را به عنوان «یادکننده پو» ملقب کردند، اکنون دو سال است که دیگر این کار را انجام نمی دهد. از همین رو طرفداران ادگار آلن پو نویسنده نامدار آمریکایی قصد دارند تا امسال در سالگرد 19 ژانویه (29 دی) به یاد تولد او در سال 1809سنت گرد آمدن بر مزار نویسنده محبوبشان را انجام دهند. 

«پو» استاد روایت داستان های گوتیک و خوفناکی بود که هنوز با گذشت 200 سال پس از تولد نویسنده شان مخاطبان خود را حفظ کرده اند. از مشهورترین آثار او شعر «کلاغ» و داستان های کوتاه «داستان قلب رازگو» و «مغاک و آونگ» هستند. داستان «قتل در خیابان مورگ» او به عنوان نخستین رمان کارآگاهی مدرن شناخته می شود. 

جف جرومی مدیر خانه و موزه پو که مراقب «یادکننده پو» از سال 1978 تاکنون بوده، اعتقاد دارد که رنج پو و رویدادهای تمام زندگی اش و تلاش او برای این که شاعری مردمی باشد موجب شده تا مردم هنوز با او ارتباط برقرار کنند. در حالی که گرامیداشت او در نیمه شب جنبه ای نمایشی و تئاتری دارد، در عین حال بیانی صادقانه از احساس طرفداران اوست. جرومی می گوید هر جای جهان که سفر کرده، وقتی مردم می فهمند که او کیست، نخستین سوالی که می پرسند این است که آیا «یادکننده پو» واقعی است؟ 

جرومی می گوید این یک حس ادای احترام به کسی است که کاملا بی گناه و صادق بود و مردم به این ترتیب گرمای پیام او را درک می کنند. 

«پو» که مدتی نیز در بالتیمور زندگی کرده بود، در سال 1849 در 40 سالگی در این شهر درگذشت. او که نیمه بیهوش توسط فردی در خیابان پیدا شد، پس از 4 روز در بیمارستان از دنیا رفت و در گورستان وست مینیستر دفن شد. چند سال بعد در سال 1875 بازمانده جنازه او به نقطه برجسته تری منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد. شاخه های گل و بطری نوشیدنی هر سال از سوی مردی با لباس سیاه با دستکش سفید و کلاه لبه دار پهن از دهه40 تا کنون بر مزار او گذاشته می شد. 

مراسم بزرگداشت او که در کلیسا برگزار می شد، هر سال به روی عموم بسته بود اما بتدریج مردم در برابر کلیسا جمع شدند و به تماشای مراسم ایستادند. از زمانی که «یادکننده پو» در سال 2010 آمدن خود بر مزار پو را ترک کرد، مراسم بزرگداشت او در سال گذشته افراد بیشتری را به رسم احیای این سنت جلب کرده است. بازدید کننده مزار پو دست نوشته هایی نیز از خود به جای گذاشته از جمله این که در اواخر دهه 90 پس از درگذشت فرد اصلی که مبدع این کار بود، این مراسم توسط نسل جدید ادامه یافت. با این حال جرومی می گوید پیامی مبنی بر دلیل ترک این کار از سال 2010 تاکنون دریافت نکرده است. 

در همین حال شهر بوستون که زادگاه ادگار آلن پو است، نیز امسال دويست و سومين سالروز تولد او را گرامی می دارد. اين مراسم از سوی بنیاد پو در كتابخانه عمومي بوستون برگزار مي‌شود.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها