سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
دری: بهترین گزینه برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی تهران مجتمع امام خمینی است

معاون فرهنگي وزير ارشاد، در نشست خبری با اصحاب رسانه ، كه امروز سه‌شنبه، 27 دی ماه برپا شد بهترین گزینه برای تبدیل شدن به مكان دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را، مجتمع امام خمینی (ره) دانست.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، در اين نشست دری سخنان خود را در سه بخش بیان كرد و در ابتدا به برگزاری مراسمی در حوزه بصیرت و سپس به نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران پرداخت و آخرین بخش سخنان خود را به كتاب‌های شاخص و مفید اختصاص داد. 

در ادامه مراسم و در بخش سوالات خبرنگاران نیز موضوعات متنوعی چون وضعيت رمان «كلنل» محمود دولت آبادی، تغییر مكان نمایشگاه بین‌المللی، گرانی كاغذ و مشكلات مولف ناشران از سوي خبرنگاران مطرح شد. 

دری اظهار امیدواری كرد كه برپايي چنین نشست‌هایی براي اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر، هر دو تا سه ماه يكبار برگزار شود.
 
وي با اشاره به دهه فجر درباره برگزاري برنامه‌ها با موضوع  بصیرت گفت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد 40 روز پیش از آغاز دهه فجر به استقبال آن رفته و مطلع برنامه‌های ما از آغاز 9 دی بوده است. در همین راستا برنامه‌های زیادی با موضوع بصیرت و كتابخوانی برگزار شده كه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

دری حمایت از برگزاری مسابقات كتابخوانی با موضوع بصیرت را با تاكید بر حماسه 9 دی، از برنامه‌های وزارت ارشاد عنوان كرد و گفت چنین مسابقاتی قرار است در 30 استان كشور برگزار شود. 

وی در ادامه خرید كتاب‌های موضوعی در حوزه بصیرت و رونمایی از كتاب‌های این حوزه را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو دانست و گفت: در این حوزه بیش از 150 كتاب، در چاپ اول، منتشر شده كه ما به طور میانگین 500 نسخه از هر كتاب را خریداری كرده‌ایم. 

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشا داسلامي، همچنین برگزاری جلسات نقد و بررسی كتاب‌های این حوزه را در «سرای اهل قلم» را از دیگر فعالیت‌های این سازمان دانست و به جشنواره‌های موضوعی بصیرت، از جمله نشست «هشت ماه پایداری» اشاره كرد. 

به گفته دری، 200 نمایشگاه كتاب در سراسر كشور از پنجم بهمن ماه برگزار می‌شود و خانه كتاب برای روند مطلوب نمایشگاه‌ها برخی مسایل اجرایی را بر عهده ناشران قرار داده است.

جایزه هجدهمین دوره كتاب سال نیز موضوع دیگری بود كه دری بر آن تاكید كرد و گفت: این جایزه همزمان با مراسم كتاب سال اهدا می‌شود و در آن تعدادی از اندیشمندان ایران شناس و اسلام‌شناس نیز حضور خواهند داشت. در این مراسم 28 هزار كتاب مورد داوری قرار گرفته‌اند كه از آن میان 300 عنوان به مرحله بعد راه یافته و در نهایت 30 اثر به عنوان برندگان نهایی مشخص شده‌اند كه عناوین آن‌ها هم اكنون نیز مشخص است.

دری در این مراسم از برپایی نمایشگاه كتاب در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در مسیر راهپیمایی 22 بهمن نمایشگاه كتابی در تهران برگزار می‌شود كه كتاب‌ها در آن با 40 درصد تخفیف عرضه خواهند شد. گرچه این نمایشگاه فقط در تهران برگزار می‌شود اما برای استان‌های دیگر هم اعتباراتی قايل شده‌ایم.

برپایی نمایشگاه عكس هم مساله دیگری بود كه دری آن را در این نشست مطرح كرد و گفت: در موضوع بصیرت اقدام به برگزاری نمایشگاه عكس هم كرده‌ایم. در این نمایشگاه عكس‌هایی با موضوع بصیرت ارایه خواهند شد كه برخی از آن‌ها تاكنون در جایی ارایه نشده‌اند و ما آن را از صاحبانشان قرض گرفته‌ایم.

دری در ادامه گفت: در روز 10 بهمن امسال مراسم تجدید میثاق اهالی قلم با آرمان‌های حضرت امام (ره) در مرقد امام برگزار می‌شود و از اهالی قلم و اصحاب فرهنگ و ادب دعوت خواهد شد در این مراسم شركت كنند. 

معاون فرهنگي وزير ارشاد بعد از اعلام اخبار مربوط به حوزه بصیرت، بحث درباره نمایشگاه بین‌المللی كتاب را آغاز كرد و گفت: ثبت‌نام ناشران از 18 دی آغاز شده و در دو روز پایانی آنقدر حجم ثبت‌نام گسترده بود كه برخی سامانه‌ها به مشكل برخوردند. با وجود این تمدید مهلت ثبت‌نام امكان‌پذیر نیست، اما ناشرانی كه مداركشان ناقص است می‌توانند تا اول بهمن ماه این فرایند را تكمیل كنند. با این حال در تخصیص غرفه در نمایشگاه، اولویت با آن‌هایی است كه زودتر ثبت نام‍ كرده‌اند.

او با یادآوری این‌كه بیست و پنجمین نمايشگاه بین‌المللی كتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت در مصلی تهران برگزار می‌شود، گفت: در 11 جلسه سیاستگذاری كه برگزار شده سعی كردیم تمامی مواردی را كه به باشكوه برگزار شدن مراسم كمك كند بررسی و مصوب كنيم و هم اكنون در این رابطه خلایی نمی‌بینیم.

وی افزود: بخش‌های ویژه و غافلگیركننده‌ای در نمایشگاه امسال در نظر گرفته‌ایم. پیشنهادهای زیادی هم در این رابطه دریافت كرده‌ایم؛ برای مثال در نمایشگاه آینده كلیه روسای نمایشگاه كتاب تهران از ابتدا تا پایان نمايشگاه به اين رويداد دعوت مي‌شوند تا در مراسم حضور داشته باشند. 

دری در ادامه خبر خوشی برای ناشران خصوصی شهرستان‌ها داشت و گفت به این ناشران برای دریافت غرفه 50 درصد تخفیف داده خواهد شد. 

وی افزود: تعرفه قیمت هر متر مربع در نمایشگاه آينده، نسبت به سه سال گذشته هیچ تغییری نكرده است.

وی در بخش سوم صحبت‌هایش با تاكید بر ادامه معرفی كتاب‌های شاخص و مفید گفت: هدف ما از اعلام این عناوین نشان دادن دغدغه‌های چند سال گذشته و اكنون مقام معظم رهبری و همچنین حمایت از ناشران و نویسندگان متعهد است. گرچه این طرح هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما در نظر ما مطلوب بوده و ما به نتیجه‌ای كه می‌خواستیم رسیده‌ایم. بعد از معرفی این كتاب‌ها از سوی ما، بسیاری از عناوین تجدید چاپ شده‌اند و مولفان مشكلاتشان را با ما در میان گذاشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال برخي خبرنگاران درباره رمان «كلنل» اثر محمود دولت‌آبادی گفت: تعداد كتاب‌هایی كه به اداره كتاب می‌رسد، زیاد است و ناشران و نویسندگان زیادی درخواست می‌كنند كه من كتاب‌هایشان را مطالعه كنم، ولی امكان مطالعه تمام آثار میسر نیست. با این حال من رمان «كلنل» را خواندم و باید با نویسنده آن درباره نكاتی صحبت كنم. به نظرم این اثر از جنبه تصویری و بصری اثر خوبی است و قرائت جدیدی است از شرایط قبل و بعد از انقلاب.

دري با توجه به ماندن این كتاب در وزارت ارشاد برای دریافت مجوز و از سویی انتخاب این كتاب به عنوان یكی از نامزدان جایزه ادبی بوكر آسیا افزود: مشخص است كه نویسنده با چیره‌دستی آن را نوشته است. این كتاب از جنبه‌های گوناگون در اداره كتاب بررسی شده و طبق آن‌چه اداره كتاب اعلام كرده باید اصلاحاتی در كتاب اعمال شود. ما نمی‌خواهیم تركیب‌بندی‌های جملات را تغییر دهیم اما این قرائت جدید می‌تواند تاثیرگذاری‌های نامطلوبی داشته باشد.

وی در ادامه درباره تغییر مكان نمایشگاه بین‌المللی كتاب گفت: به طور كارشناسی تاكنون هیچ مكانی مورد تایید قرار نگرفته و مجموعه «باغ كتاب»، كه به عنوان یكی از گزینه‌ها مطرح شده بود، هم برای برپایی این نمایشگاه مطلوب نیست زیرا به بیش از 120 هزار مترمربع فضا نیاز است، در حالی كه مساحت باغ كتاب حدود 36 هزار متر مربع است و بیشتر برای برپایی نمایشگاه‌های موضوعی مناسب به نظر می‌رسد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع «امام خمینی» را مناسب‌ترین گزینه حاضر دانست و گفت: ما درخواست خود را به دفتر ریاست جمهوری فرستاده‌ایم و از میان 10 گزینه‌ای كه با هوشیاری و دقت بررسی شده به نظر می‌رسد این مجموعه كه در كنار مصلی تهران قرار دارد بهترین مكان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها