سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
«مهراد» از رشد چشمگير علمي ايران خبر داد

رييس مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري شيراز با تأكيد بر رشد چشمگير علمي ايران در سال‌هاي اخير، اظهار اميدواري كرد كه ايران به‌زودي تركيه، كشور نخست منطقه در حوزه توليد علم را پشت‌سر بگذارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر جعفر مهراد رييس مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري شيراز در مراسم دومين جشنواره پژوهش كتابخانه ملي كه صبح امروز(سه‌شنبه 29 آذر) برگزار شد، به ايراد سخناني درباره «ارزيابي و ارتقا كيفيت؛ رتبه بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي» پرداخت و گفت: درباره رتبه‌بندي دانشگاه‌ها سابقه چنداني در ايران و حتي در بسياري از كشورهاي ديگر وجود ندارد و از سال 2003 نخستين نظام‌هاي رتبه‌بندي بين‌المللي آغاز به كار كردند.

وي درباره اهداف رتبه‌بندي دانشگاه‌ها گفت: هدف افزايش كيفيت درسي در سطح دانشگاه‌هاي ايران و ايجاد رقابت ميان آن‌ها است. در تمدن اسلامي مراكز علمي همواره به دنبال علم و مطالعه بودند، ما نيز كشوري اسلامي هستيم و اين باور است كه موجب شده تا وزارت علوم و وزارت بهداشت بخواهند كيفيت را در مراكز آموزشي و تحقيقاتي افزايش دهند.

مهراد با اشاره به پديده جهاني شدن افزود: اكنون پديده جهاني شدن به صورت غيرمتعارفي خود را در همه عرصه‌ها به كشورها تحميل كرده است و به همين دليل ما نيز ناگزيريم كه عملكردمان بين‌المللي باشد.

اين استاد رشته كتابداري همچنين با تأكيد بر افزايش سطح كيفي دانشگاه‌ها گفت: عملكرد دانشگاه‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه دانشجويان با تكيه بر اعتبار اسم دانشگاه تمايل ورود به آن را داشته باشند. اين دانشگاه است كه مي‌تواند با جامعه ارتباط برقرار كند.

وي تصريح كرد: اگر دانشگاه با صنعت ارتباط برقرار كند و كيفيت خود را بالا ببرد و پژوهش‌هاي خود را در نشريات معتبر بين‌المللي منتشر كند در سيستم ارزيابي دانشگاه‌ها اعتبار بالايي كسب مي‌كند و اين راهي است كه ما بايد به دنبال آن باشيم.

مهراد در ادامه سخنان خود بر رقابت سالم ميان دانشگاه‌ها، كمك به شناسايي بهترين دانشگاه و افزايش انگيزه براي سياستگذاري‌هاي علمي و پژوهش در محافل علمي تاكيد كرد.

اين استاد دانشگاه شيراز افزود: امروز تنها دانشگاه تهران در ميان 500 دانشگاه برتر رتبه‌بندي شانگهاي و دانشگاه صنعتي شريف در ميان 400 دانشگاه برتر QS ديده مي‌شود. اين در حالي‌است كه در ميان كشورهاي اسلامي تركيه، عربستان و مالزي هر كدام دو دانشگاه را در اين رتبه‌بندي دارند.

وي تصريح كرد: روند ثبت مقالات پژوهشگران ایرانی در پایگاه‌های اسنادی جهان از سال 1376 به صورت چشمگیری رشد داشته و از هزار عنوان در آن سال به 18 هزار و 323 عنوان در سال 1390 رسیده و ایران را به رتبه 21 در تولید علم در دنیا ارتقا داده است. مستندات علمی حاکی از این است که رشد علمی در خاورمیانه تقریباً چهار برابر سریعتر از سطح جهانی است. همچنین در میان کشورهای این منطقه ترکیه در جایگاه اول و ایران در رتبه دوم قرار دارند.

وی همچنین با مقایسه تعداد مقالات ثبت شده پژوهشگران ایران در پایگاه‌های اسنادی جهان از حدود 40 سال پیش تا به امروز گفت: در سال 1345 تعداد مقالات ثبت شده ما چهار عنوان بوده و در سال 1357 این تعداد به 499 مقاله رسیده است. 

در پايان اين مراسم همچنين تفاهمنامه همكاري بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري شيراز امضا شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط