سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
تحقيق و  پژوهش هدفمند انجام شود

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران صبح امروز در مراسم پاياني جشنواره هفته پژوهش با تاكيد بر رعايت ساختار و متدولوژي در امر تحقيق و پژوهش گفت: بايد توجه داشت كه به دنبال امري براي تحقيق و پژوهش رفت كه ارزش دانستن داشته باشد. شأن تحقيق و پژوهش اين نيست كه روي هر موضوعي كار كنيم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جشنواره هفته پژوهش صبح امروز (سه‌شنبه 29 آذر) در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و با حضور اسحق صلاحي رييس اين سازمان و دكتر جعفر مهراد رييس مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري شيراز برگزار شد. در حاشيه اين مراسم آثار منتشر شده كتابخانه ملي از آذر 1389 تا آذر 1390 و دست‌آوردهاي علمي اعضاء به نمايش گذاشته شد. همچنين تفاهمنامه همكاري بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري شيراز منعقد شد.

صلاحي در اين مراسم گفت: خدا انسان را فطرتاً پژوهشگر و محقق خلق كرده است، بنابراين پژوهش امري وجودي و انساني است و در متون ديني و روايات درباره علم، حكمت، معرفت، پژوهش و تحقيق سخن‌هاي بسياري گفته شده است.

وي با تاكيد بر پيوند ايمان و علم با يكديگر در آيات قرآن كريم گفت: ما هم ايمان به خدا داريم و هم به دين حقي چون اثني عشري شرف حضور داريم و در مسير علم نيز گام بر مي‌داريم كه اين خود توفيقات بزرگي است. تاكيد در آيات و روايات ديني بر علم به گونه‌اي است كه در روايتي داريم كه «حكمت گمشده مومن است» و بايد آن را طلب كرد.

صلاحی افزود: همان‌طور که در کسب ثروت حدی وجود ندارد، اما در مصرفش حد وجود دارد، در بحث کسب علم هم در اسلام حدی وجود ندارد.

وی با اشاره به حدیث نبوی «علم بیاموزید ولو این‌که در چین باشد» افزود: این حدیث مصداق بارز اهمیت اسلام برای امر پژوهش است، چرا که چین در آن زمان کشور بسیار دوردستی بوده و با مدينه فاصله بسيار داشته و البته سرزمین کفر هم بوده است. با این حال پیامبر اسلام (ص) مسلمانان را به علم آموزی سفارش کرده است.

ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: در حوزه دانش  هر آنچه را که تجربه بشر است، باید جذب کنیم اما در حوزه بینش چون جهان‌بيني توحيدي داريم باید گزینشی برخورد کنیم و در چارچوب‌ها و مبانی بومی و اسلامی کشورمان اقدام کنیم.

وي با بيان اين‌كه پژوهش و تحقيق به دنبال حقيقت است، گفت: ايران افتخار اين را دارد كه در گذشته خود مركز جندي شاپور را دارد كه دشمن و دوست به دستاوردهاي اين مركز معترف بوده‌اند.
 
وي با اشاره به دانشمندان فراواني كه بعد از اسلام در همه عرصه‌ها در ايران فعاليت داشته‌اند، افزود: ميراث‌سازي و ميراث‌داري هر دو اهمينت دارد و ما نبايد تنها به دنبال ميراث‌داري باشيم.
 
صلاحي تأكيد كرد: با وجود محققان فراوان در داخل و خارج از كشور، كتابخانه ملي به عنوان حافظه ملي كشور حرف‌هاي فراواني براي گفتن دارد. اگر قرار است ايران كشوري داراي قدرت در منطقه باشد و به الگويي براي ساير كشورها تبديل شود بايد به علم روي بياوريم و علم بدون تحقيق نيز جز تقليد چيزي نخواهد بود. 

وي با بيان اين‌كه بايد از حرف‌هاي تكراري پرهيز كرد، افزود: در عملكرد داخلي و بين‌المللي كتابخانه ملي در يكسال اخير رويكردهاي جديدي  اتفاق افتاده است؛ بايد بدانيم اسناد غني كه در سازمان وجود دارد مي‌تواند پشتوانه غني براي تحقيق باشد. 

رييس كتابخانه ملي ايران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه ايران گفت: اگر مي‌خواهيم به اهداف خود در سند چشم‌انداز كه همان تبديل شدن ايران به قدرت اول منطقه به لحاظ علمي است، دست يابيم بايد كارهاي جديد انجام دهيم. 

وي افزود: آنچه كه در غرب به عنوان علم توليد مي‌شود براي آسايش است نه آرامش؛ براي رسيدن به آرامش بايد در مكتب دين زانو زد. آرامش را در كنار آسايش به دست آورد. 

در ادامه این مراسم همچنین علی‌اکبر صفی‌پور معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با تبریک هفته پژوهش به برنامه‌های معاونت مطبوعش در هفته جاری پرداخت و از کارکنان این سازمان خواست علاوه بر خدماتی که به مراجعان ارايه می‌کنند در زمینه فعالیت‌های پژوهشی همت بیشتری به خرج دهند.

وي تصريح كرد: چهار کارگروه تخصصی معاونت پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آماده بررسی هرگونه طرح علمی و پژوهشی در حوزه‌های فعالیت‌های مربوطه است.

معاون پژوهشی سازمان اسناد و كتابخانه ملي همچنین از تفکیک گروه‌های اسلام شناسی و ایران شناسی این سازمان و نیز تاسیس گروه انقلاب اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.

وی همچنین با ارايه گزارشی از دومین جشنواره هفته پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در این راستا آثار پژوهشی که از آذر 89 تا آذر 90 منتشر شده‌اند و پژوهش‌هاي تمام اعضای هیات علمی، کارشناسان و کارکنان سازمان و دانشجویان این سازمان که پایان نامه‌هایشان را در دانشگاه‌های کشور دفاع کرده‌اند و همچنین همه کسانی که به نحوی از خدمات سازمان برخوردار شده‌اند، ارزیابی کرده‌ایم.

در ادامه اين مراسم پس از اهدای دو لوح تقدیر و جوایزی به جعفر مهراد، ريیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز، نفرات برتر جشنواره هفته پژوهش معرفی شدند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها