شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷

ایالت «هسن» زادگاه گئورگ بوشنر نویسنده، پزشک ، طبیعت پژوه و انقلابی مشهور آلمانی با فرا رسیدن صد و هفتاد و پنجمین سال درگذشت وی اقدام به برپایی نمایشگاه ها و یک فستیوال در سال های 2012 و 2013 می کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، طبق اعلام «اوا کوهنه هورمان» وزیر فرهنگ فعلی این ایالت و «روث وگنر» وزیر فرهنگ اسبق به همین منظور در سال های 2012 و 2013 در شهر ویسبادن پایتخت ایالت هسن یک نمایشگاه ایالتی و یک فستیوال بین المللی تئاتر برگزار خواهد شد. 

برنامه سال یادبود بوشنر از فوریه 2012 در تئاتر شهر دارمشتات با افتتاح یک نمایشگاه گردشگری در صد و هفتاد و پنجمین سال درگذشت این نویسنده آغاز می‌شود. از اکتبر 2013 نیز یک نمایشگاه ایالتی تحت عنوان «عالم بوشنر» به نمایش گذاشته می شود. همچنین فستیوال بین المللی تئاتري همزمان با کنگره تئاتر 2013 هسن در شهر «گیسن» آغاز به كار خواهد كرد. علاوه بر این یک کنگره علمی به مساله «افسون گئورگ بوشنر» می پردازد. در پایان سال 2012 نيز قرار است مجموعه تاریخی – انتقادی بوشنر مشتمل بر 16 جلد تحت عنوان مجموعه ماربورگر انتشار یافته و عرضه شود. 

شورای ادبیات هسن برای سال های 2012 و 2013 (سال های بوشنر) در مجموع 72 برنامه را در نظر گرفته است که مجموع بودجه آن 1/7 میلیون یورو برآورد شده و در حدود 1/6 میلیون یوروي آن را هم مشارکت کنندگان، بنیادها و دیگر حامیان مالی تامین می‌كنند. ایالت هسن نیز در نظر دارد با حدود 810 هزار یورو در این پروژه مشارکت کند. کسری 200 هزار یورویی این پروژه نیز قرار است در آينده تامین شود. 

گئورگ بوشنر در 17 اکتبر 1813 در «گودلاو» در جنوب هسن متولد شد. او در 19 فوریه 1837 در حالی که تنها 23 سال سن داشت در زوریخ چشم از جهان فروبست. بوشنر در ۱۵ سالگی به سیاست علاقمند شد و به تدریج به یک فعال سیاسی تبدیل شد. او از نوجوانی به مطالعه فلسفه و تاریخ انقلاب فرانسه پرداخت و بعد در استراسبورگ در رشته پزشکی تحصیل کرد.وی به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود در سال‌های آغاز جوانی به زوریخ تبعید شد و همان جا در سن ۲۴ سالگی در اثر ابتلا به بیماری تیفوس درگذشت. از جمله آثار به جا مانده از این نویسنده می توان به «مرگ دانتون»، «لئونس و لونا»، «ویتسک» و «پیترو آرتینو» اشاره کرد. جایزه ادبی گئورگ بوشنر که به نام همین نویسنده نامگذاری شده معتبرترین جایزه ادبی کشور آلمان است. 

این جایزه نخستین بار در 11 آگوست 1923 از سوی شهر «هسن» به «آدام کاریلون» (1853 – 1938) و «آرنولد لودویگ مندلسون» (آهنگساز 1855 – 1933) اهدا شد. این جایزه تا سال 1950 در زمینه های شعر، موسیقی و هنرهای تجسمی به هنرمندان، بازیگران و خوانندگان اهدا می‌گرديد و از سال 1951 منحصرا به جایزه ای ادبی تبدیل شده که از سوی آکادمی زبان وادبیات تنها به نویسندگان آلمانی زبان اهدا می‌شود. از برندگان پیشین این جایزه می توان به «فریدریش دورنمات» ، «هاینریش بل»، «اریش کستنر»، «گونتر گراس» ، «الفریده یلینک»، «ویلهلم گنازینو» ، «بریگیته کروناوئر» و «مارتین موزه باخ» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها