دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
موسوی‌گرمارودی: اشعار درباره علی(ع) غلوآمیز نباشند

دومین همایش بین‌المللی باران غدیر با حضور 17شاعر و اندیشمند از هفت کشور، عصر دیروز (یک‌شنبه 22 آبان) در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز به‌کار کرد. سیدعلی موسوی‌گرماوردی در این همایش بر این نکته تاکید کرد که شاعران در سرایش اشعار خود درباره حضرت علی(ع) از غلو کردن پرهیز کنند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر همایش، محسن مومنی‌شریف، رییس حوزه هنری، ناصر ضرابی، دبیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری، حبیب ایل‌بیگی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری و شاعران ایرانی چون سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر و منتقد و محمدعلی مجاهدی(پروانه)، شاعر و جمعی دیگر از علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

این مراسم با تاخیر یک ساعته و در ساعت 18 و 15 دقیقه، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران با سخنان کوتاهی از دبیر همایش آغاز به‌کار کرد.

زائری گفت: پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر امانت انسان را به دست ولایت امام علی(ع) و فرزندان او سپرد و این امر باران رحمتی‌ است و هر فردی باتوجه به استعداد و شایستگی خود از این باران بهره می‌گیرد. برهمین اساس گاه این باران دلی غریب را فرسنگ‌ها دورتر از سرزمین آشنایی، تازه می‌کند.

وی در ادامه از انتشار کتاب نخستین دوره همایش «باران غدیر» و کتابچه معرفی مهمانان دومین همایش خبر داد و افزود: این همایش فرصتی‌ است که پیش از هر چیز به گستردگی این باران رحمت پی ببریم.

در ادامه، مومنی‌شریف، رییس حوزه هنری، ضمن تشکر از مهمانان همایش برای حضور در این مراسم و تمامی دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان همایش گفت: نام مبارک حضرت علی(ع) یادآور تمامی خوبی‌ها، آرزوها و صفات خوبی‌ است که انسان آرزویش را دارد.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) هدیه آسمان و پیامبر اکرم(ص) بر زمین و بشریت است و خطاب به هنرمندان جوان می‌گویم که بهتر است ما نیز برای به‌دست آوردن توفیق آن‌که در خدمت این خاندان بزرگوار باشیم، تلاش کنیم.

در بخش نخست شعرخوانی این مراسم، جورجی طربای از لبنان، احمد الطویلی، پژوهش‌گر تونسی، سهراب سیرت، شاعر جوان افغانستانی و سحر انوار مقبول انصاری از پاکستان به شعرخوانی و قرائت سروده‌های خود درباره حضرت علی(ع) و ائمه اطهار پرداختند.

اجرای موسیقی از دیگر برنامه‌هایی بود که پس از پایان این بخش صورت گرفت.

در ادامه، موسوی‌گرمارودی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تاکید من بر این نکته است که اشعار در مدح علی(ع) نباید غلوآمیز باشند. علی(ع) ما را با توحید آشنا کرده است و نهج‌البلاغه که دربرگیرنده خطبه‌های ایشان است، بهترین منبع برای آشنایی با عقاید امام علی(ع) و اثری کاملا توحیدی است.

وی در ادامه خطاب به مسوولان فرهنگی توضیح داد: یکی از افرادی که بزرگ‌ترین خدمت را به حضرت علی(ع) کرده، علامه امینی، صاحب دانش‌نامه «الغدیر» است اما متاسفانه کاری برای صاحب این اثر انجام نداده‌ایم و بهتر است مسوولان در اندیشه برپایی کنگره بین‌المللی برای این شخصیت باشند.

این شاعر ادامه داد: یقین دارم بسیاری از مهمانان حاضر در این مراسم با مفهوم غدیر از طریق کتاب «الغدیر» آشنا شده‌اند. این کتاب از نظر ادبی نیز بسیار ارزشمند است و باید به بحث ادبی آن نیز توجه شود.

وی در پایان افزود: نثر صاحب «الغدیر» باعث افتخار شیعه است. اهمیت این اثر در بحث تحقیقی و پژوهشی آن، نثر شیوا، صحت و عمق مطالب و ادبی بودن آن است.

در پایان نیز موسوی‌گرماوردی به قرائت بخش‌هایی از سروده‌های خود در مدح علی (ع) پرداخت.

بخش دوم شعرخوانی این همایش با حضور محمود عالم از هندوستان، عبدالقادر یوسف‌تزنینی، شاعر و پژوهش‌گر لبنانی، بنیامین دروغوار از ترکیه و گوبیند پراسار، شاعر و نقاش هندی برگزار شد. در این بخش گوبیند پراسار، به شیوه آوازی هندی اشعار خود را قرائت کرد.

در بخش پایانی مراسم، که تقدیر از مهمانان همایش بود، مجتبی رحماندوست نیز به این همایش پیوست و همراه با زائری و مومنی‌شریف تندیس همایش، لوح تقدیر و هدیه حوزه هنری را به مهمانان اهدا کردند.

دومین همایش بین‌المللی باران غدیر عصر دیروز (یک‌شنبه 22 آبان) از ساعت 18 و 15 دقیقه تا 20 و 45 دقیقه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط