پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
نگاهی بر 4 اثر مرحله نهايي جايزه گنكور 2011

پاييز نفس گير ادبي 2011 فرانسه در حال رسيدن به روزهاي پاياني است و تا هفته‌ ديگر برگزيدگان جوايز ادبي بزرگ فرانسوي معرفي خواهند شد. پيش از اعلام برنده جايزه رمان گنكور به مرور عناوين برگزيده نهايي آن مي‌پردازيم._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از مجله كتاب فرانسه، سه‌شنبه 6 سپتامبر (15 شهريور) اعضاي آكادمي گنكور براي نخستين بار همراه داوران جوان دبيرستاني جايزه گنكور در رستوران دروآن پاريس گرد هم آمدند و فهرست پانزده‌گانه نامزدهاي جايزه گنكور 2011 را اعلام كردند.

راهيابي به جمع نامزدهاي گنكور حتي در مرحله نخست نيز افتخاري بزرگ براي نويسنده و رمانش به شمار مي‌آيد كه بر اساس اجماع هيات داوران آكادمي گنكور از جمعي در حدود 400 تا 500 رمان، نوشته نويسندگان فرانسوي از پاييز سالانه ادبي فرانسه برگزيده مي‌شوند.

بر اين اساس آثار نويسندگان برگزيده امسال چون ديويد فونكينوس، دلفين دو ويگان، امانوئل كارر، سرژ شالاندون، آلكسيس ژني و كارول مارتينز بارها در روزنامه‌هاي فرانسوي مورد نقد قرار گرفتند و حدس و گمان‌هاي زيادي را در محافل ادبي به راه انداختند.

پس از اعلام فهرست برگزيدگان پانزده‌تايي مرحله اول، 11 نويسنده در مراحل دوم و سوم از دور رقابت جايزه رمان گنكور 2011 كنار رفتند و تنها مرحله باقي مانده اعلام راي نهایی اعضاي آكادمي گنكور از بین آثار چهارگانه زیر است.

«بازگشت به كيليبگز» اثر سرژ شالاندون
سرژ شالاندون متولد سال 1952، سي و چهار سال از زندگي‌اش را به حرفه خبرنگاري در روزنامه ليبراسيون فرانسه اختصاص داد و ثبت وقايع پرتنشي چون نزاع ايرلند شمالي با بريتانيا و فرآيند دادگاه كلاوس باربي، فرمانده نازي گشتاپو در ليون فرانسه، جايزه آلبرت-لندن 1988 را براي او به همراه داشت. آثار داستاني او همواره از سوي نشر فرانسوي گراسه به بازار مي‌آيند و رمان «قول» در سال 2006 جايزه مديسي را براي او به ارمغان آورد. اما قصه رمان تازه او چنان هم تازه نيست، بلكه وامدار تجارب خبرنگاري او در دو دهه‌ اخير در ايرلند شمالي است.

كيليبگز نام شهر بندري كوچكي در دونگال كانتي ايرلند است. بازگشت به كيليبگز بازگشت به خاطرات شخصيتي داستاني به نام تيرون ميهان در سن 80 سالگي است كه روزگاري دراز پس از فرماندهي ارتشي سري عليه بريتانيا و تحمل سال‌ها زندان اذعان مي‌كند 25 سال پاياني زندگي‌اش را براي سرويس‌هاي ويژه بريتانيا فعاليت مي‌كرد و خيانت‌هاي دو دهه‌اي خود به معترضان ايرلند شمالي را بازگو مي‌كند...

«شيوه فرانسوي جنگ» اثر آلكسيس ژني
آلكسيس ژني يك دهه از زندگي‌اش را به نگارش و انتشار رمان 600 صفحه‌اي نخستش اختصاص داده است. سال 2005 با به پايان رسيدن نگارش «شيوه فرانسوي جنگ»، ژني تصميم به انتشار آن مي‌گيرد و پس از 15 تا 17 بار امتناع ناشران فرانسوي، سرانجام رضايت بهترينشان يا همان گاليمار را به انتشار آن جلب مي‌كند. نشر گاليمار اين رمان را در سال 2011 به بازار عرضه كرد و تاكنون که تنها سه ماه از انتشار آن می گذرد، بیش از  30 هزار کتاب خوان فرانسوي آن را خريداري كرده‌اند.

شيوه فرانسوي‌ها براي جنگ چيست؟ آيا فرانسه فاتح جنگ جهاني اول در سال 1919، دو دهه پس از آن در سال 1939 نيز آمادگي رويارويي و ثبت حماسه‌هاي ماندگاري چون نبرد وردن را در رويارويي با آلمان نازي داشت؟ راوي قصه جواني است كه در برابر تحصيل نقاشي از ويكتوريان سالانيون، يكي از افسران قديمي ارتش استعمارگر فرانسوي حاضر مي‌شود قصه جنگ‌هاي نكبت‌بار آن دوران را براي ما ثبت و بازگويي كند...

«از حلقه پچ‌پچه‌ها» اثر كارول مارتينز
قصه رمان تازه كارول مارتينز فرار دختر جوان 15 ساله‌اي به نام اسكلارموند در قرن دوازدهم ميلادي از حلقه پچ پچه‌هاي مردم است. این پچ پچه ها به دنبال عدم تمكين او به ازدواج با پسر ارباب بورگوني كه جواني خوش چهره اما خشن و فاقد احترام به زنان است، ایجاد شده است. او زندگي در سلولي انفرادي در كنار كليساي كوچك قصر را به منظور فرار از سلطه مردانه براي خود برمي‌گزيند. هر چند كه آنجا تنها پنجره كوچكي با ميله‌هاي آهنين يگانه ارتباط او با جهان است. كم‌كم قصه رنگ و بوي تازه‌اي مي‌گيرد و همه مردم روستا كنار آن پنجره مي‌آيند و همچون جايگاه اعتراف كليسا به بازگويي خوشبختي‌ها و تيره‌روزي‌هاي روزانه‌شان به دختر جوان مي‌پردازند...

«عشق زيباي انساني» اثر ليونل تروي
در يكي از جزاير درياي كارائيب به دور از شهر و هياهو مردان و زناني در ساكن هستند كه كاملا معمولي زندگی می کنند و خوشبختي ديگران مفهومي اساسي در باورهاي آنها دارد. تا آنكه در يكي از همان شب‌هاي آرام كه عطر ياسمن همه جا را فرا گرفته، خانه و باغ سرهنگي بازنشسته آتش مي‌گيرد و به خاك سياه مي‌نشيند. بيست سال بعد دختر جواني اروپايي به نام آناييس به دنبال كشف ريشه‌هاي داستان خانواده و مرگ پدربزرگش به اين روستاي كوچك مي‌آيد. اما واقعيت موجود در عمق ماجرا درباره مرگ آن مرد كه هيچكس از آن اطلاعي ندارد چيست؟

ليونل تروي اهل هائيتي در رمان «عشق زيباي انساني» با شيوه و سبكي خاص خود به روايت زندگي، مرگ و رفتار روزمره مردم در اين جزاير دورافتاده مي‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها