شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
ارزیابی همایش از دیدگاه شاعران غیر ایرانی

در حاشیه دومین همایش «شاعران ایران و جهان»، «ایبنا» گفت‌وگویی داشت با برخی از شاعران غیرایرانی حاضر در همایش و دیدگاه آن‌ها را در ارتباط با برپایی این همایش جویا شد. ویکتور الکک، احمد نظر، جواد اقبال قزلباش، ادوارد میلیتونیان، علی عباس و تونی باولند از جمله شاعرانی بودند که نظر خود را درباره این همایش و ابعاد آن ارايه کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین دوره همایش بین‌المللی «شاعران ایران و جهان» به‌طور رسمی چهارشنبه (20 مهر) با حضور شاعران ایرانی و خارجی و شعرخوانی آنان در آرامگاه حافظ و همچنین حضور در جلسه شعرخوانی دیگری در دانشگاه شیراز پاپان یافت. شاعران غیر ایرانی حاضر در این همایش دیروز (22 مهر) طی پروازهای مختلفی به کشورهای خود بازگشتند.

در حاشیه نشست‌های مختلفی که برای شعرخوانی شاعران این همایش در دو شهر تهران و شیراز در نظر گرفته شده بود، گفت‌و‌گویی داشتیم با برخی از این شاعران و دیدگاه آن‌ها را نسبت به همایش جویا شدیم.

فرصتی طلایی برای معرفی شعر ایران به جهان 

ویکتور الکک، شاعر لبنانی، درباره این همایش گفت: برپایی چنین همایشی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است؛ چراکه متاسفانه طی این سال‌ها جایگاه شعر کمی تنزل کرده بود. این در حالی‌ست که مردم در سراسر جهان به شعر نیاز دارند.

وی ادامه داد: از آن‌جا که ایران مهد شعر و شاعری‌ است، بنابراین برپایی این همایش نیز از سوی مسوولان ایرانی امری شایسته برای احیا دوباره شعر در جهان بود. از سوی دیگر فرصتی طلایی برای معرفی شعر فارسی به جهانیان به حساب می‌آید.

پیام فرهنگی همایش 

جواد اقبال قزلباش، شاعر پاکستانی، نیز معتقد بود همایشی چون همایش «شاعران ایران و جهان» یک تعامل فرهنگی میان شاعران ایران و جهان است و از سوی دیگر شعر اهدافی را دنبال می‌کند و بهترین وسیله برای انتقال پیام‌های فرهنگی ا‌‌ست. در نتیجه پیام فرهنگی ایران از رهگذر شعر و برپایی این همایش در سراسر جهان گسترش می‌یابد.

سفر به سرزمین شعر

به باور احمد نظر، شاعر ازبکستانی، ایران سرزمین شاعران بزرگی چون سعدی، خواجه حافظ شیرازی، مولانا، فردوسی و شمس تبریزی است. برهمین اساس از این‌که شرکت در همایش سبب شده بود به ایران سفر کند، بسیار خرسند بود.

وی گفت: شاعران معاصر ایرانی، شاعرانی مطرح هستند و این همایش به تعامل بیشتر شاعران ‌انجامید. در نتیجه به عنوان یک شاعر با حضور در این همایش توانستم از تجربه‌های شاعران ایرانی و همچنین شاعران سایر نقاط جهان بهره بگیرم.

همایش شاعران نوآوری‌ست

علی عباس، شاعر لبنانی حاضر در این همایش، معتقد بود از آن‌جا که یک ارتباط عاطفی میان ایرانیان و لبنانیان وجود دارد بنابراین چنین همایش‌هایی امکان ارتباط و انسجام بیشتر میان آن‌ها را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر این موضوع که همایش در گسترش آگاهی شرکت‌کنندگان غیر ایرانی از شعر و آثار شاعران فارسی موثر است، گفت: همچنین این همایش را نوعی نوآوری و ابداع می‌دانم. بنابراین همایش‌هایی از این دست باید تداوم یابد تا هم کشورهای عربی و هم سایر کشورها بتوانند با شعر و شاعران ایرانی آشنا شوند.

همایش گامی به سوی صلح 

تونی باولند، شاعر انگلیسی، نیز از این همایش به عنوان اقدامی بسیار شایسته و ارزنده یاد و تشریح کرد: هنر در خدمت زیبایی‌ست و هدف هنر چه شعر باشد چه موسیقی یا نقاشی آن است که زیبایی را به دنیا عرضه کند. از سوی دیگر روح زیبایی عشق است. اگر این عشق سمت و سویی داشته باشد، آن سمت و سو رو به صلح و آرامش دارد. از رهگذر این صلح نیز بشر به وحدت می‌‌رسد.

وی ادامه داد: برهمین اساس همایشی که برای شاعران برگزار می‌شود نخست زیبایی را به ارمغان می‌آورد و پس از آن برای رسیدن به صلح و وحدت گام برمی‌دارد. اما آن‌چه اهمیت دارد این است که برپایی همایش «شاعران ایران و جهان» نشان داد ایران در برابر شعر و شاعری احساس مسوولیت و تعهد می‌کند.

آشنایی با شاعران جهان

ادوارد میلیتونیان، شاعر ارمنستانی، با تاکید بر این مساله که برپایی همایشی چون همایش «شاعران ایران و جهان» اقدامی بسیار ارزشمند و خرسند کننده است، توضیح داد: مهم‌ترین دستاورد این همایش گرد هم آمدن شاعران از نقاط مختلف جهان و آشنایی آن‌ها با یکدیگر بود. از سوی دیگر گردهمایی شاعران از ملیت‌های مختلف نشان داد که هنوز در جهان صلح و دوستی برقرار است و عده‌ای برای برقراری آن تلاش می‌کنند.

دیدار با پیشکسوتان شعر جهان

بالرام شوکلا، شاعر هندی، این همایش را برای شاعران جوان چون خودش بسیار موثرتر دانست و توضیح داد: همایش «شاعران ایران و جهان» سبب شد که هریک از ما به عنوان شاعر، دیگر دوستان شاعر خود را از سراسر جهان در این‌جا پیدا کنیم. این امر در خارج از فضای چنین همایشی تقریبا ناممکن بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این دیدارها سبب شد از ارزش‌های شعر در کشورهای دیگر آگاهی یابیم و با مضامین و نحوه سرایش شعر آن‌ها آشنا شویم. بنابراین برپایی این همایش به ویژه برای ما شاعران جوان بسیار سودمند بود؛ چراکه با پیشکسوتان شعر و ادب از سراسر جهان دیداری داشتیم و از تجربه‌های آن‌ها بهره‌مند شدیم.

همایشی با ابعاد مختلف

رستم هستی‌اف، شاعر آذربایجانی، این همایش را دارای ابعاد و جنبه‌های مختلفی دانست و گفت: همایش «شاعران ایران و جهان» نه تنها به گسترش فعالیت‌های ادبی منجر می‌شود بلکه از جنبه اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی قابل تامل است و برای افراد شرکت‌کننده از ملیت‌های مختلف اهمیت می‌یابد.

وی افزود: این‌که شاعران از نقاط مختلف جهان در یک جا گرد هم آمده بودند به نوعی وحدت شاعران و ملت‌های مختلف را به دنبال داشت.

همایش و تبادل‌نظرهای شاعرانه

حبیب‌الله سراجی، شاعر بنگلادشی، نیز در معرفی بزرگ‌ترین دستاورد همایش گفت: شاعران مهمان هریک پیام این همایش را به کشورهای خود می‌برند. از سوی دیگر گردهمایی و تبادل نظر شاعران با یکدیگر به گسترش شعر و ادب در جهان منجر می‌‌شود.


رزالینا شاهی یوا، شاعری از تاتارستان، از دیگر مهمانان غیرایرانی این همایش بود و از آن با عنوان یک اتفاق تاریخی-ادبی بزرگ یاد کرد. به باور او برپایی این همایش از یک سو سنن ایرانی و آثار کلاسیک آن‌ها ‌را معرفی می‌کرد و از دیگر سو توانایی‌های هنرمندان معاصرش را به تصویر می‌کشید.

وی گفت: مهمانان غیرایرانی حاضر در همایش هر یک ره‌آوردی را به کشورهای خود می‌برند و مهم‌ترین ره‌آورد معرفی فرهنگ معاصر ایران به کشورهای دیگر است. البته این مهم مدیون شعر است؛ چراکه شعر یک محصول زنده و صدایی زنده در زمان حاضر است.

اثرپذیری‌های شاعرانه 

یکی دیگر از مهمانان این همایش هیو هاج، شاعری از آفریقای جنوبی بود و درباره حضورش در همایش گفت: از حضورم در این همایش بسیار خرسند بودم و لذت بردم؛ چراکه این همایش، همایشی گسترده و میان ملیت‌های مختلف دنیا بود. بنابراین با شاعران بسیاری از سراسر جهان و با زبان‌های مختلف آشنا شدم و از آن‌ها تاثیر گرفته‌ام.

دومین همایش بین‌المللی «شاعران ایران و جهان» از 16 تا 20 مهر در تهران و شیراز برپا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط