سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴

«اویگن روگه» نویسنده، کارگردان و مترجم آلمانی به خاطر رمان «در زمان روشنایی رو به کاهش» به عنوان برنده جایزه کتاب سال 2011 آلمان شناخته شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران هفت نفره این جایزه دلیل انتخاب این نویسنده را چنین بیان کردند: «روگه» تاریخچه آلمان شرقی را در یک رمان خانوادگی منعکس می‌کند. او موفق شده تا تجربیات چهار نسل را در طول پنجاه سال متمادی در یک ترکیب ظریف به شكل نمایشنامه کنترل کند. کتاب او روایتگر یک آرمان شهر سوسیالیستي است و بهایی که این ناکجا آباد می‌طلبد، انقراض تدریجی آن است. این رمان همچنین به دلیل بسیار سرگرم کننده بودن و نیز حس قوی کمدی‌اش شایسته تقدیر است. 

اعضای هیات داوران امسال جایزه کتاب آلمان را «گئورگ دوتساور» از نشریه «تاگس اشپیگل»، «الریکه درسنر» نویسنده، مرحوم «کلمنس پتر هاس» از انستیتو گوته ، «اینا هارتویگ» منتقد آزاد، «کریستینه وسترمن» از رادیو غرب آلمان، «اووه ویت استوک» از «فوکوس» و سخنگوی این هیات «مایکه آلباس» خبرنگار رادیو آلمان و رادیو فرهنگ آلمان تشکیل دادند. 

پروفسور دکتر «گوتفرید هونه فلدر» مدیر اتحادیه بورس کتابفروشان آلمان و رییس آکادمی جایزه کتاب آلمان در جریان خوشامدگویی به400 میهمان در تالار قیصر روم در محل شهرداری فرانکفورت گفت: از بازتاب روند انتخاب جایزه کتاب سال آلمان از زمان تاسیس آن تاكنون، برداشت من این است که آن چه در سال‌های اخیر در زمینه ادبیات آلمانی پدید آمده، همواره در تلاش براي رقابت در عرصه جایزه کتاب سال بوده‌اند. در هم‌آوازي بین‌المللی ادبیات، اين آثار تنها شنونده نيستند و با جایزه کتاب آلمان، شفافیتي کاملا منحصر به فرد را در اين مسير کسب کرده‌اند. 

«اویگن روگه» نویسنده، کارگردان و مترجم آلمانی متولد 1954 در «اورال» روسیه، در این رقابت «یان برانت» (در مقابل دنیا ، نشر دومونت) ، «میشاییل بوسلمایر» (وونزیدل ، نشر ووندرهورن) ، «آنگلیکا کلوسندورف» (دختربچه ، نشر کیپن هویر و ویچ) ، «سیبیله لویچاروف» (کوه گلها ، نشر سورکمپ) و «مارلنه اشتری روویتس» (دردساز ، نشر اس . فیشر) را پشت سر نهاد.
 
او جایزه ای 25 هزار یورویی و هر یک از پنج فینالیست نيز جایزه‌ای 2500 یورویی دریافت می‌کنند. هیات داوران امسال 198 اثر را بررسی کردند که در فاصله اکتبر 2010 تا 14 سپتامبر 2011 منتشر شده بودند. از این تعداد 20 رمان به عنوان نامزدهای اولیه و از این 20 نامزد شش رمان به عنوان نامزدهای نهایی برگزیده شدند. 

اتحادیه بورس کتابفروشان آلمان در مقدمه نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت با اهدای این جایزه از بهترین کتاب آلمانی زبان سال تقدیر به عمل می‌آورد. شرکای جایزه کتاب آلمان ، «پاشن و کمپانی» ، بنیاد بانک پس‌انداز فرانکفورت ، نمایشگاه کتاب فرانکفورت و شهر فرانکفورت آم این هستند. 

خلاصه ای از تمام رمان های نامزد امسال این جایزه در سایت «لیبرکا» به صورت رایگان قابل دانلود است. علاوه بر این خلاصه ای از شش رمان نامزد نهایی با ترجمه انگلیسی و یک پوشه انگلیسی زبان برای شش نامزد نهایی در سایت «سیگناند سایت» عرضه می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها