سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
وزیر ارشاد: شعر مورد حمايت تمام بخش‌های وزارت‌ ارشاد است

سيد محمد حسيني، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» درباره احتمال موازی‌کاری میان معاونت فرهنگی و قائم‌مقام شعر و ادب این وزارتخانه، با دفاع از انتصاب قائم مقام حوزه شعر و ادب، این احتمال را رد کرد و گفت: شعر مورد حمایت تمام بخش‌ها وزارت ارشاد است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ‌نشست رسانه‌ای دومین همایش بین‌المللی «شاعران ایران و جهان» صبح امروز (سه‌شنبه 29 شهریور) با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب، محمدعلی منفرد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسی بیدج و مصطفی امیدی، دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش «شاعران ایران و جهان» در سالن سینمایی ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست با اشاره به برگزاري برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس،‌ از برگزاري دومين نمايشگاه تخصصي دفاع مقدس در مشهد خبر داد و گفت: 6هزار و 500 كتاب در اين دوره از برگزاري نمايشگاه حضور دارند و كساني كه تمايل دارند تا كتابخانه تخصصي دفاع مقدس داشته باشند، مي‌توانند از اين نمايشگاه بهره كافي ببرند.

وي ادامه داد: با توجه به جايگاه والايي كه شعر فارسي در سراسر جهان دارد،‌ برنامه‌هاي زيادي براي گسترش شعر در دولت دهم و ظرف اين دوسال انجام گرفته است كه بدون اغراق پربارترين دوره به شمار مي‌آيد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت‌ شاعران كه در سراسر استان‌ها براي ارج نهادن به جايگاه شاعران در نظر گرفته شده افزود: برگزاري جشنواره شعر فجر، جشنواره شعر رضوي،‌ جشنواره‌هاي آييني و حمايت از انجمن‌هاي شعر و در نهايت توجه به جايگاه شاعران پارسي گوي در عرصه بين‌المللي از مهم‌‌ترين برنامه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ارج نهادن به جايگاه شعر است.

حسيني همچنين به شعر انقلاب اشاره كرد و گفت: بايد بيش از گذشته به شعر انقلاب توجه كنيم، زيرا در عرصه جهاني بسيار كمتر از شعر كلاسيک فارسی،‌ با شعر انقلاب اسلامي آشنايي وجود دارد.

وي با بيان اين مطلب كه در سال‌جاري 45 شاعر به دومين همايش شاعران ايران و جهان دعوت شده‌اند، گفت: از شاعران چهار قاره جهان و كشورهای مختلف براي حضور در اين همايش دعوت شده است.

به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دومين همايش شاعران ايران و جهان 16 تا 21 مهر ماه در تهران و شيراز و با حضور شاعران ايراني و خارجي برگزار خواهد شد.

عزيزي در ايران جراحي مي‌شود
در ادامه اين نشست خبري، نمايندگان رسانه‌هاي گروهي سوال‌هاي خود را از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پرسيدند.

حسيني درباره آخرين وضعيت احمد عزيزي گفت: پس از بررسي‌هاي انجام شده و مشورت با گروه پزشكي بيمارستان مسيح دانشوري، در روزهاي آينده وضعيت نهايي اين شاعر بزرگ كه پيگيري درمانش از سوي مقام معظم رهبري نيز توصيه شده بود، ‌مشخص مي‌شود. به احتمال بسيار زياد اين شاعر انقلاب در بيمارستان مسيح دانشوري جراحي خواهد شد.

تغيير روز شعر و ادب بايد مسير قانوني داشته باشد
وزير ارشاد به سوال خبرنگاري درباره چرايي انتخاب سالروز وفات شهريار به عنوان روز شعر و ادب با وجود شاعراني چون فردوسي،‌حافظ و سعدي، ‌پاسخ داد: در شعر شهريار مي‌توان همه انواع شعر فارسي را ديد. این شاعر هم در دوران پيش از انقلاب اسلامي از سوي غرب‌زده‌ها و توده‌اي‌ها مورد هجمه قرار داشت و هم به دليل در كنار مردم قرار گرفتنش در دوران دفاع مقدس مورد حمله بدخواهان بود. به هر حال اگر كساني نظر ديگري دارند بايد كار كارشناسي انجام دهند و در مسیر قانوني، نظر خود را پی‌گیری کنند.


کتاب‌های ادبیات کلاسیک ممیزی نمی‌شوند
وي درباه مصوبه روز گذشته هيات نظارت بر نشر مبني بر مميزي گزيده آثار كلاسيک نيز گفت: منظور از اين مصوبه اين است كه اگر اقتباسي و گزيده‌اي از اين آثار انجام شد يا این آثار براي كودكان و نوجوانان بازنويسي شد، ‌بايد نگاه كارشناسي دقيقي انجام شود و اين مصوبه به‌ منظور مميزي آثار كلاسيک نيست كه هرگز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام نشده است.

كم لطفي رسانه‌ها
سيد محمد حسيني اما در پاسخ به سوال خبرنگار «ايبنا» مبني بر اينكه چرا خواسته شاعران براي تشكيل يک اداره كل براي شعر تنها با انتصاب يك قائم مقام پاسخ داده شد؟‌ افزود: همه معاونت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي گسترش شعر برنامه دارند، از معاونت امور فرهنگي گرفته تا معاونت هنري كه شعر را در هنرهاي تجسمي دنبال مي كند و حتي معاونت سينمايي كه براي ساخت زندگي شاعران بزرگ برنامه دارد.

وي ادامه داد: واقعيت اين است كه رسانه‌ها به شعر كم لطفي مي كنند و توجه لازم را براي پوشش خبرهاي حوزه شعر انجام نمي دهند.

طالبيان نيز در تكميل سخنان حسيني گفت: افتخار مي‌كنم كه از زمان انتصابم نه يک نفر به نيروي انساني اضافه كرده‌ام و نه اينكه بار سنگيني را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تحميل كرده‌ام.

وي ادامه داد: در اين وزارتخانه، شعر در همه معاونت‌ها ديده شده و بودجه استان‌ها نيز براي فعاليت‌هاي شعري از طريق معاونت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تامين مي‌شود. شعر با همه هنرهاي هفتگانه عجين است و اختصاص به حوزه خاصي ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها