شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱
ضرورت ارايه كتاب‌هاي كاربردي در كتابخانه‌هاي عمومي

عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان در دومين همايش تخصصي كتابداري و اطلاع‌رساني با بيان اين كه كتابداري، علم نيست بلكه شيوه‌‌ برخورد كتابدار با مراجعان است، عنوان كرد: براي ارتقاي ميزان مطالعه و مراجعه به كتابخانه‌ها، بايد كتاب‌هاي كاربردي و متناسب با نياز مخاطبان در كتابخانه‌ها ارايه شوند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين همايش صبح امروز(19 شهريور ماه) با حضور مديران و جمعي از كتابداران كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران برپا شد.

دكتر ابراهيم افشار زنجاني، عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان در درباره اهميت شركت كتابداران در كلاس‌هاي ضمن خدمت اظهار كرد: تشكيل اين كلاس‌ها با هدف آموزش چگونگي برخورد با مراجعان و همكاران اهميت فراواني دارد. موضوعاتي كه در كلاس‌هاي ضمن خدمت كتابداران آموزش داده مي‌شوند، بايد به گونه‌اي باشند كه آنها را نه تنها براي حضور در محيط كار و ارايه هرچه بهتر خدمات كتابداري آماده كنند، بلكه اين آموزش‌ها بايد براي زندگي شخصي كتابدار نيز موثر باشد و موجب ارتقاي سطح مهارت‌هاي زندگي شود.

وي ادامه داد: امروز كشورمان در حوزه هدف‌‌گذاري و برنامه‌ريزي در رشته كتاب‌داري مانند گذشته با مسايل متعددي روبه‌رو است. اغلب افرادي كه در اين رشته برنامه‌ريزي مي‌كنند، كار كتابداري و فهرست‌نويسي انجام نداده‌اند. اغلب آنها كتابداري را علم مي‌دانند و پيشرفت آن را مستلزم انجام تحقيق و پژوهش‌هاي مستمر توسط كتابداران و دانشجويان كتابداري بر مي‌شمارند.

وي افزود: آنها با اين نگاه، واحد درسي «مقدمات روش تحقيق» را به اين رشته افزوده‌‌اند، در حالي كه به اعتقاد من كتابداري، علم نيست و نبايد آن را پيچيده كرد. آنچه كه در كتابداري حرف نخست را مي‌زند، شيوه برخورد كتابدار با مراجعان و شيوه ارايه خدمت به آنهاست.

استاد رشته كتابداري افزود: با توجه به تجربه‌هاي فراواني كه از ساير كشورها در اين حوزه كسب كرده‌ام، به اين نتيجه رسيدم كه عادات مطالعه مردم در كشورهايي مانند انگلستان، آمريكا و استراليا با عادات مطالعه مردم كشور ما تفاوتي ندارد، آنها نيز مانند مردم ايران بيشتر در پي مطالعه كتاب‌هاي حوزه رمان و روان‌شناسي‌اند. تنها تفاوتي كه در ايران و ساير كشورها در اين حوزه وجود دارد، بالا بودن آمار مطالعه و مراجعه به كتابخانه‌هاي عمومي در كشورهاي ديگر است.

دكتر افشار زنجاني تصريح كرد: رمز مراجعه فراوان افراد ساير كشورها به كتابخانه‌ها اين است كه در اين كشورها، فضاي كتابخانه‌هاي عمومي قرابت فراواني با محيط خانه‌ها دارند و مراجعان در آن احساس راحتي مي‌كنند. همچنين عضويت در اين كتابخانه‌ها رايگان و ساعات كار كتابخانه‌هاي اين كشورها، بيش از ساعت كار كتابخانه‌هاي ايران است.

عضو هيات علمي رشته كتابداري دانشگاه اصفهان يادآور شد: از ديگر رموز بالا بودن تعداد مراجعان به كتابخانه‌هاي عمومي در ساير كشورها، مي‌توان به بالا بودن تعداد روزهاي امانت‌دهي كتاب‌ها به علاقه‌مندان اشاره كرد. در ايران مراجعان حدود سه روز مي‌توانند كتاب‌ها را از كتابخانه امانت گيرند، اما در ساير كشورها مدت زمان امانت‌دهي بيشتر است و مراجعان مي‌توانند حدود بيست روز كتاب را در نزد خود نگه دارند. همچنين نزديك به 50 درصد از كتاب‌هاي اين كتابخانه‌ها، كاربردي‌اند و كتاب‌هايي‌ به شمار مي‌آيند كه با نياز مخاطبان تطابق فراواني دارند.

وي با اشاره به اين مطلب كه اگر خواستار مطالعه بيشتر هستيم، بايد كتاب‌هايي را در كتابخانه‌هاي عمومي ارايه دهيم كه با سليقه و علايق مردم سازگار باشند، افزود: كتابخانه‌هاي عمومي نبايد مملو از كتاب‌هاي تخصصي باشند، بلكه باتوجه به وظيفه كتابخانه‌هاي عمومي، بايد كتاب‌هايي ارايه شوند كه براي يك فرد باسواد در سطح ديپلم نيز قابل فهم باشند. همچنين براي افزايش تعداد مراجعان بايد كتاب‌ها با علاقه و نياز مخاطبان مطابقت داشته باشند.

دكتر افشار زنجاني با اشاره به نقطه ضعف كتابخانه‌هاي عمومي ايران گفت: متاسفانه در كشور ما، مديران و كتابداران استقلال كافي ندارند. آنها براي افزودن يا كاستن اقلام كتاب و ساير محصولات فرهنگي به كتابخانه‌هايشان ناچارند سلسله مراتب اداري را پشت سر بگذارند تا شايد بتوانند كتابي را به كتابخانه خويش اضافه يا از آن كم كنند.

دومين همايش تخصصي كتابداري و اطلاع‌رساني با عنوان «هم‌خواني يا عدم هم‌خواني آموزش‌هاي دانشگاهي رشته با نيازهاي كتابداران و مراجعان كتابخانه‌هاي عمومي: راهكار‌ها و چالش‌ها» امروز(19 شهريور) در سالن آمفي‌تئاتر فرهنگسراي گلستان با حضور مديران و جمعي از كتابداران كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط