چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸
وزیرارشاد: مصمم به تکریم مشاهیر کشور هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه دیدار جداگانه در منزل حمید سبزواری، مشفق کاشانی و عبدالحمید حائری حاضر شد و از این شاعران پیشکسوت تقدیر کرد. وی همچنین اعلام کرد که وزارت ارشاد مصمم به احیای آثار و معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی مفاخر فرهنگی است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ،همزمان با ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سلسله دیدارهای خود با پیشکسوتان و مشاهیر عرصه فرهنگ و ادب کشور، این بار به دیدن «حمید سبزواری»، «مشفق کاشانی» و «عبدالحمید حائری» رفت.

سید محمدحسینی در ابتدای این دیدارها از آثار و کارهای انجام شده و در دست اقدام این افراد سوال کرد. 

وی به دیدار شعرای کشور با رهبر معظم انقلاب که همه ساله در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می شود اشاره کرد و گفت: معظم‌له مرتب جویای احوال شما که بدلیل کسالت در این مراسم حضور نداشتید، هستند. 

وی به سخنی از رهبر فرزانه انقلاب با این مضمون که «با وجود استعداد های درخشان کشور، آینده روشنی را برای شعر پیش بینی می کنم» اشاره و از پیشکسوتان این عرصه خواست نقطه نظرات سازنده خود را ارایه کنند. 

حسینی در ادامه به موضوع تکریم و بزرگداشت مشاهیر، مفاخر، بزرگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب که چندی است در کشور آغاز شده اشاره کرد و گفت: مصمم به احیای آثار و تبیین و معرفی این افراد به جامعه به‌ویژه فعالیت برای آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان با مشاهیر هستیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این دیدار از شعرا دعوت کرد در مراسم ضیافت افطاری که هفته آینده توسط وزارت ارشاد با حضور جمعی از شعرای کشور برگزارمی شود شرکت کنند. 

حسینی به سابقه درخشان و طولانی این شعرا در زمینه های مختلف از جمله سرودن شعر انقلاب،دفاع مقدس و شعر اهل بیت (ع) اشاره و پیشنهاد کرد در صورتی که آثاری از این شعرا هنوز به چاپ نرسیده با کمک وزارت ارشاد این کتاب ها هرچه سریع تر چاپ و منتشر شوند. 


سبزواری: تکریم مشاهیر باعث دلگرمی اهل ادب است 

‌‌حمید سبزواری، شاعر پیشکوست نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل وی تکریم و بزرگداشت مشاهیر و شعرا توسط دولت و وزارت ارشاد را بسیار ارزنده توصیف کرد. 

این شاعر و ترانه سرای انقلاب تصریح کرد: زمانی که شعرا با تقدیر و تفقد حکومت و مسوولین آن روبرو می شوند نسبت به ادامه کار و فعالیت در این عرصه دلگرم و تشویق خواهند شد. 

سبزواری افزود: فرهنگ در روزگار ما حرف اول را می‌زند و بهترین راه مبارزه با دشمنان همین راه استفاده از ابزارهای فرهنگی و ترویج و تبلیغ آن است. 

این شاعر پیشکسوت کشور ادامه داد: خوشبختانه مردم و به‌ویژه جوانان کشور هم اکنون همگام با مسوولان نظام در همه صحنه‌ها حضور دارند و با ترویج و تبیین فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی مانع ورود فرهنگ های بیگانه و غربی به کشور خواهند شد. 

سبزواری به جلسه شعرا با رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت:این جلسات درابتدا و روزهای آغازین در منزل من و همین اتاقی که نشسته‌اید برگزار می شد و به مروز زمان به محل‌های دیگر منتقل شد. 

این شاعر پیشکسوت خاطر نشان کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای خود از صاحب‌نظران و شعرای ارزشمند کشور هستند. 

سبزواری افزود: محبت‌های مقام معظم رهبری نسبت به من کم نبوده است و ایشان مقدمه ای برای کتاب های « سرود درد» و «سرود سپید» من نوشته اند. 

سبزواری از اهتمام ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری جلسات با حضور شاعران در تهران و شهرستان ها تقدیر کرد و افزود: روزگار ما روزگاری است که فرهنگ حرف اول را می‌زند و بهترین راه مبارزه با دشمن از راه فرهنگ شعر و اهل قلم است. 

در پایان این دیدار سبزواری چندین جلد کتاب از مجموعه شعر‌های خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه کرد. سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک جلد صحیفه سجادیه به همراه یک قطعه صنایع دستی را به این شاعر پیشکسوت کشور اهدا کرد. 

مشفق کاشانی: جوانان با ادب گذشتگان آشنا شوند
‌عباس مشفق کاشانی نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه موفقیت هرچه بیشتر شعرای جوان را آشنایی آنها با شعر و ادب گذشتگان عنوان و به جوانان توصیه کرد در این راه نهایت تلاش خود را بکار گیرند. 

این شاعر پیشکسوت ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در منزل خود از خدمات ارزنده و فعالیت‌های این وزارتخانه بویژه در امر تکریم و بزرگداشت مشاهیر و مفاخر کشور تقدیر و آن را اقدامی پسندیده و شایسته توصیف کرد. 

وی درباره عدم حضور خود در دیدار شعرا با رهبر فرزانه انقلاب در ماه مبارک رمضان امسال اظهار داشت: متاسفانه امسال کسالت شدید داشتم و سعادت حضور دراین محفل عرفانی و ادبی به‌ویژه سعادت دیدار آقا نصیبم نشد. 

وی خاطر نشان کرد: دو سال پیش هم در جلسه شعرا با مقام معظم رهبری نزدیک پله ها ایستاده بودم و قادر به بالا رفتن از پله نبودم که حضرت آقا به همراه با دکتر حداد عادل رسیدند. ایشان به من نگاه کردند و وقتی دیدند، وضعیت من این گونه است گفتند: آقای مشفق شما تکلیفی ندارید. من هم خدمتشان عرض کردم. هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن/ اگر خلاف کنم سعدیا نه سوی تو باشم. 

مشق کاشانی در ادامه به شعر خوانی و ذکر چند نمونه از خاطرات درباره شاعران معاصر ایران پرداخت و از آنها بعنوان بهترین و شیرین ترین لحظات عمر خود یاد کرد. 


این شاعر پیشکسوت افزود: از خداوند می‌خواهم تا آخرین روز عمرم به من توانایی خدمت در عرصه شعر و ادب را اعطا کند و همواره در خدمت جامعه و کشورم باشم. 

در پایان این دیدار نیز وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به رسم یادبود یک جلد صحیفه سجادیه به همراه یک قطعه صنایع دستی را به این شاعر و نویسنده پیشکسوت اهدا کرد. 

حائری: نظریه جهانی نسخ خطی پایه‌ای برای تجهیز تاریخ علم است 

عبدالحمید حائری نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نظریه‌اش درباره نسخ خطی، خواستار توجه بیشتر به پژوهش درباره این نسخ و حفظ و نگهداری از آن‌ها شد.
 
وی با تاکید بر اهمیت نسخ خطی در تاریخ علم افزود: ما تاریخ علمی نداریم که توسط مسلمانان نوشته شده باشد و لذا به تاریخ کتب خارجی مراجعه می‌کنند. دانستن سرچشمه علم و اینکه چه مسیری را طی کرده بسیار مهم است لذا نباید نقل از مشتقرقین باشد. 
 
رییس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی به سوابق حضور و برخی از فعالیت‌های انجام شده خود در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: زمانی که به این مکان وارد شدم تعداد زیادی کتب نسخ خطی در آنجا وجود داشت که طی مدت حضورم بیش از یکصد جلد کتاب نسخ خطی را شناسایی کردم. 

حائری در ادامه به ذکر چند نمونه از کارهای انجام شده خود اشاره و یکی از آنها را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه کرد. سید محمد حسینی نیز در پایان این دیدار به رسم یادبود یک جلد  قرآن به حائری هديه کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط