جمعه ۲۴ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۷
جایزه شعر فوروارد نامزدهایش را معرفی کرد

جفری هیل پروفسور شعر اکسفورد با دیوید هارسنت و شان اوبراین بر سر جایزه معتبر شعر فوروارد 2011 رقابت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوک سلر، این جایزه که به بهترین مجموعه شعر سال تعلق می گیرد، در بیستمین سال برپایی اش مثل سال های پیش 10 هزار پوند به برنده این دوره اهدا خواهد کرد. این در حالی ست که اوبراین تاکنون سه بار برنده این جایزه شده است. 

اين جايزه هر سال در بخش بهترين مجموعه اول نيز يك جايزه 5 هزار پوندي به شاعر برگزيده‌اش اهدا مي‌كند و از بهترين شعر منفرد نيز با جايزه هزار پوندي تقدير مي‌شود. 

یکی از آخرین اشعار آر.اف. لنگلی که اوایل امسال درگذشت، یکی از رقبای دریافت جایزه هزار پوندی در بخش بهترین شعر منفرد است. در این بخش جو شاپکات که جایزه کتاب سال کاستا را از آن خود کرد رقیب اوست. جو شاپكات با مجموعه شعری به نام «ناپايداري» سال پیش نیز به دور نهایی این رقابت راه یافته بود.

اندرو موشن ملک الشعرای پیشین بریتانیا که ریاست گروه داوری این دوره را برعهده دارد به مناسبت بیسمین سال برپایی این جایزه معتبر شعر گفت: «جایزه شعر فوروارد در بیستمین سال برپایی اش، از این که سه شاعر برجسته به دوره نهایی این رقابت راه یافته اند به خود می بالد زیرا جایگاه این نام ها برای همه شناخته شده است». او افزود این شاعران با هوش و برانگیزاننده هستند و اشعارشان دربرگیرنده همه تناقض هایی ست که یک شعر خوب باید داشته باشد.
برندگان نهایی در تاریخ 5 اکتبر(13 مهر) که به عنوان روز ملی شعر بریتانیا گرامی داشته می شود، معرفی می شوند. به مناسبت بیستمین سال برپایی این جایزه یک روز بعد از روز شعر، یک مجموعه منتخب با عنوان «شعرهای یک دهه» که دربرگیرنده شعرهایی است که در یک دهه اخیر به این رقابت راه یافتند نیز منتشر خواهد شد. در همین روز یک کتاب دیگر نیز با عنوان «کتاب شعر فوروارد 2011» منتشر می شود که منتخبی از اشعاری ست که به رقابت امسال راه یافتند. 

فهرست کامل راه یافتگان به بخش نهایی در بخش جایزه 10 هزار پوندی برای مجموعه شعر :
جان برنساید برای مجموعه شعری با عنوان «استخوان گربه سیاه»
دیوید هارسنت برای مجموعه ای با عنوان «شب»
جفری هیل برای مجموعه ای با عنوان «کلاویکس»
مایکل لانگلی برای مجموعه شعری با عنوان «صد در»
دی. نارکز برای مجموعه شعری با عنوان «صداهای روی آب»
شان اوبراین برای مجموعه شعری با عنوان «نوامبر» 

در بخش بهترین شعر منفرد نیز آر.اف لانگلی، آلن جنکینز، شارون اولدز و جو شاپکات چهار نامزد بخش نهایی را تشکیل می دهند. 

در بخش سوم جایزه شعر فوروارد که به بهترین مجموعه شعر اول یک شاعر اهدا می شود و جایزه آن معادل 5 هزار پوند است نیز راشل بوست، جودی براون، نانسی چافیلد ، آرن وارنر، جان وال و نریس ویلیامز حضور دارند. 

سال پیش «شيموس هني» شاعر ايرلندي برنده جايزه نوبل اين جايزه را از آن خود کرد. «هني» پس از دريافت جايزه تي‌اس‌اليوت براي آخرين مجموعه شعريش در سال 2006، كه با عنوان «فاصله و چرخه» منتشر شده بود، با مجموعه «زنجيره انساني» به فهرست نهايي جايزه معتبر فوروارد راه يافته بود. 

جايزه شعر فوروارد كه از سال 1992 شروع به كار كرده، براي تقدير از شعر معاصر اهدا مي‌شود. سال 2010 شاعر اسكاتلندي دون پترسون جايزه بهترين مجموعه شعر را دريافت كرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها