چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲

زندگینامه «هانلوره کهل» همسر هلموت کهل صدراعظم اسبق آلمان که در قالب کتابی با عنوان «بانویی در کنار او» منتشر شده، توانسته بازار کتاب‌های غیرداستانی آلمان را به تسخیر خود درآورد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اشپیگل، این کتاب به تازگی به قلم دکتر «هریبرت شوان» در 320 صفحه در انتشارات «هینه» به زیر چاپ رفته است.
 
«یوهانا کلارا النوره کهل» متولد 7 مارس 1933 در برلین و درگذشته 5 جولای 2001 در «لودویگزهافن» همسر نخست «هلموت کهل» صدراعظم سابق کشور آلمان بود. او در لایپزیک رشد کرد و در سال 1948 در سن 15 سالگی با «هلموت کهل» 18 ساله آشنا شد و پس از 12 سال آشنایی در 27 ژوئن 1960 با او ازدواج کرد. 

در کتاب «بانویی در کنار او» نویسنده به طرح سوال‌هايی از این دست که چه چیزی پشت لبخند همیشگی «هانلوره کهل» پنهان بود؟ پرداخته است. 10 سال پس از مرگ تراژیک این بانو «هریبرت شوان» پرده از چگونگی زندگی و مرگ وی برداشته است. او تا دو روز پیش از خودکشی «هانلوره» ارتباط بسیار نزدیکی با وی داشت و گفتگوهایی میان آن ها انجام گرفت که طی آن «شوان» تصویر تکان دهنده‌ای از یک زن تنها و منزوی را به تصویر کشیده است. 

در زندگی خانوادگی آن ها «هلموت کهل» به فعالیت های کاری خود می‌پرداخت و «هانلوره» از فرزندانشان مراقبت می‌کرد. زندگی سیاسی «هلموت» به شکل روز افزون از سوی همسرش پشتیبانی می‌شد. اما با گذشت زمان هرچه «هلموت» از نظر سیاسی با نفوذتر می‌شد لبخندهای «هانلوره» تصنعی‌تر شده و مانند ماسکی بر روی صورت او در آمد. 

«هریبرت شوان» نخستین کسی بود که موفق شد «هانلوره» را در سال 1985 به پرتره تلویزیونی علاقمند کند که این مساله در آن زمان جنجال زیادی را برانگیخت. از همان زمان به بعد بود که این دو به طور مداوم با یکدیگر در تماس بودند. «هانلوره» 42 سال شریک زندگی «هلموت کهل» سیاستمدار مطرح آلمانی بود. او بانویی بود که در آن سوی همسرش و در سایه «هلموت کهل» قرار داشت. 

دکتر «هریبرت شوان» متولد سال 1944 است. او که پیش از این سردبیر رادیو آلمان و رادیو تلویزیون غرب آلمان بوده تاکنون برای آثار مستند تلویزیونی خود جوایز ملی و بین المللی بسیار متعددی را دریافت کرده است. او برای فیلم «خطر سرکوب شده – نئونازیسم» با جایزه آدولف گریم تقدیر شده  و کتاب‌های سیاسی و زندگینامه‌های متعددي را به رشته تحریر درآورده که برخی از آن ها در فهرست پرفروش‌ترین‌ها جای گرفتند. 

جدول این هفته شاهد ورود دو کتاب جدید دیگر به نام های «ماجرای کاتولیکی» نوشته «ماتیاس ماتوسک» و «در غلیان زندگی من» به قلم «هانلوره السنر» نیز بود. «ماجرای کاتولیکی» که در 368 صفحه در انتشارات «د و آ» به زیر چاپ رفته، هشتمین رمان این جدول و اثر تازه ای از این نویسنده پرفروش آلمانی است که در آن به مساله مذهب و اعتقادها و جنگ تازه‌ای که در جهان بر سر این دو مساله وجود دارد پرداخته شده است. او كه به توصیف شبی پرداخته که پاپ درگذشت، به دیدار پاپ جدید از زادگاهش و به یهودیان ارتودوکس قاره آمریکا مانند «فاولا پریستر» در ریودو ژانیرو، مي‌رود؛ آن جا که عقیده یک موضوع شخصی است، همانطور كه این کتاب نیز همان گونه است. «ماتوسک» در این اثرش روایت می‌کند که چگونه بوده و چگونه هست.
«ماتوسک» متولد 1954 و تحصیلکرده رشته های آمریکا شناسی و علم ادبیات تطبیقی در دانشگاه برلین است. او پس از کار در نشریات «برلینر آبند»، اشترن و اشپیگل به عنوان خبرنگار و گزارشگر در نیویورک، برلین، ریودوژانیرو و لندن فعالیت کرد. او با کتاب «ما آلمانی‌ها؛ چرا دیگران می‌توانند ما را دوست بدارند» در سال 2006 برای هفته های متمادی در لیست پرفروش ها جای داشت. 

دیگر کتاب تازه وارد این هفته که «در غلیان زندگی من» نام دارد در مکان دهم جدول ایستاده و در 320 صفحه در انتشارات «کیپن هویر و ویچ» به زیر چاپ رفته است. «هانلوره السنر» نویسنده این کتاب که در سال 1942 در اوبربایرن متولد شده از بازیگران برجسته آلمانی در عرصه تئاتر ، تلویزیون و سینماست. او در این کتاب به تشریح داستان زندگی خود پرداخته و در آن به گنج های دوران کودکی اش ، درد از دست دادن پدر و برادرش، خوشبختی نخستین عشق، سال های آموزش بازیگری و شادی حاصل از شغلش اشاره کرده است. 

درهفته ای که گذشت کتاب های در جستجوی زندگی ، التیماتوم مشاور برای همه ، باد اسپنسر ، زندگی کردن یا زنده ماندن ، پیر شدن برای ترسوها نیست ، مذهب در مسوولیت در مکان های دوم تا هفتم جای داشتند و کتاب یک تابستان مهاجر آلمانی در مکان نهم قرار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها