سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
مراسم اهدا جوایز همایش «نجوا با خدا» برگزار شد

حمید قبادی در مراسم اهدا جوایز برگزیدگان همایش «نجوا با خدا» بر راه‌اندازی انتشارات انجمن شعر امین، ادامه روش تشکیلاتی این انجمن و ارتباط با شاعران شهرستان‌ها تاکید کرد. این همایش از سوی انجمن شعر امین در ایام نمایشگاه کتاب برگزار شده بود. امیری اسفندقه نیز بهترین شعر کلاسیک توحیدی معاصر را سروده اخوان ثالث دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اهدا جوایز همایش «نجوا با خدا» عصر دیروز(23 خرداد) از ساعت 18 در سرای اهل قلم برگزار شد. در این مراسم حمید قبادی، مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌رضا علیزاده، دبیر انجمن ملی شعر امین، مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی این انجمن، جمعی از شاعران و اعضای انجمن و علاقه‌مندان این حوزه حضور داشتند.

قبادی: پایداری انجمن با ارتباط مستمر شاعران عملی می‌شود قبادی با تاکید بر این موضوع که نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی در اختیار انجمن شعر امین قرار داد، گفت: امیدوارم این انجمن بتواند بسیاری از خلاء‌هایی را که در دیگر جریان‌ها و مجموعه‌های شعری وجود دارند، برطرف کند.

وی در ادامه توضیح داد: بهتر است این انجمن هرچه سریع‌تر فعالیت انتشاراتی خود را آغاز کند تا از این پس آثار شعری به نام خود انجمن منتشر شود. در این زمینه ما نیز آمادگی حمایت از این مجموعه را داریم.

مشاور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد افزود: شایسته است انجمن خود را برای «هفته کتاب» که در آبان برگزار می‌شود آماده کند. این رویداد فرهنگی نیز چون نمایشگاه کتاب می‌تواند فرصتی مناسب برای معرفی انجمن باشد.

وی بر ارتباط برقرار کردن انجمن شعر امین با شاعران سایر استان‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: کلید شعر توحیدی، اعتقاد و عشق است. از سوی دیگر انجمن‌های شعر آیینی در سراسر کشور در حال راه‌اندازی اند. انجمن شعر امین می‌تواند با ارتباط با این انجمن‌ها و شاعران سراسر کشور در جهت‌دهی و جریان‌سازی شعر کشور موثر باشد.

گردآوری 700 اثر در زمینه شعر توحیدی
داریوش ذوالفقاری، مجری این برنامه نیز با تاکید بر افتتاح رسمی انجمن شعر امین در بهمن ماه سال گذشته، گفت: در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از برنامه‌های جنبی غرفه انجمن شعر امین برپایی مسابقه «نجوا با خدا» بود.

وی در ادامه توضیح داد: در این مسابقه از بازدیدکنندگان نمایشگاه درخواست کرده بودیم بهترین شعر یکی از شاعران بزرگ فارسی‌زبان درباره خدا و توحید را که در خاطر دارند، بنویسند.

ذوالفقاری به جمع‌آوری 700 اثر در این زمینه اشاره کرد و گفت: اعضای هیات علمی انجمن شعر امین در تلاش تند تا به صورت آماری دریابند افراد بیشتر از چه شاعرانی نمونه شعری را به خاطر دارند.

اخوان ثالث، شاعر بهترین شعر کلاسیک معاصر توحیدی
در ادامه، اسفندقه درباره شعر توحیدی و کنگره‌ای به این نام که از سوی انجمن شعر امین برگزار می‌شود، اظهار داشت: انجمن شعر امین در نظر دارد نخستین کنگره خود را با موضوع «شعر توحیدی» برگزار کند تا سرآغاز برنامه‌های آن با نام خدا باشد.

وی ادامه داد: عرصه ادبیات فارسی، آفاقی و انفسی است و از آغاز می‌توان حضور خداوند را در شعر فارسی احساس کرد. همین امر سبب لطافت شعر فارسی شده است.

اسفندقه به شاهنامه فردوسی اشاره و تصریح کرد: علاوه بر آن‌که «شاهنامه» خود با نام خداوند آغاز می‌شود، در این اثر هیچ نامه‌ای وجود ندارد که بدون نام خدا نوشته شده باشد. ادب فارسی کمال خود را مدیون این مقوله است.

وی تاکید کرد: می‌توانیم در ادبیات فارسی نام خداوند، تکرار نام او و همچنین چگونگی بیان نام خداوند را گردآوری کنیم تا در یک مجموعه منتشر شود.

دبیر علمی انجمن شعر امین در بخش دیگری از سخنانش ادبیات قرن چهار و پنج را ادبیاتی «آفاقی» برشمرد و گفت: در آن دوران شاعران بیشتر متوجه آفاق و طبیعت بوده‌اند و از طریق عناصر آن خدا را به ما معرفی کرده‌اند.

وی افزود: هیچ دوره‌ای در ادبیات فارسی نمی‌توان یافت که در آن نام و یادی از خداوند در ادبیات دیده نشود.

اسفندقه در ادامه به ارائه نمونه‌هایی در زمینه شعر توحیدی از دوران مختلف ادبیات فارسی پرداخت.

وی به یکی از ویژگی‌های ادبیات معاصر اشاره و تشریح کرد: در ادبیات معاصر نام و یاد خدا جلوه‌ دیگری داشته است. حتی برخی از شاعران برای مطرح کردن خود با خداوند به ستیز برخاسته‌اند. گاه این ستیز ملایم و گاه جدی بوده است. به عنوان مثال شعر «عجب صبری خدا دارد» از معینی کرمانشاهی نمونه ملایم این کار است و شعر مهدی اخوان‌ثالث نمونه جدی در این زمینه به شمار می‌آید.

این شاعر یادآور شد: اما در نهایت این شیوه کار نیز به صلح، هدایت و وحدت می‌انجامد. تا حدی که به‌نظر من بهترین نمونه شعر توحیدی معاصر در قالب کلاسیک، سروده اخوان‌ثالث است.

وی در پایان با تاکید بر این که هیچ زبانی مانند زبان فارسی نتوانسته معارف ملکوتی و آسمانی را بپذیرد و به جامعه تحویل دهد، اظهار داشت: امیدوارم کنگره شعر توحیدی که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، بتواند در شناسایی و معرفی برترین نمونه‌های شعر توحیدی گام بردارد. 

شعرخوانی
در ادامه، سیده عشرت میرمعظمی، محمد قولی میاب(کوثر) و مرآت به شعرخوانی و قرائت چند نمونه از اشعار توحیدی خود پرداختند. 

اهدا جوایز
در بخش پایانی این نشست، مراسم اهدا جوایز به 15 نفر از شاعران برگزیده مسابقه «نجوا با خدا» صورت گرفت.

ناهید فریدی‌نیا، محمد قولی میاب(کوثر)، سیده عشرت میرمعظمی، طاهره اسدی صابر، پوران بهرام، احمد مظفری جوین، علی‌رضا پارسا، فاطمه نریمانی، مریم مهربان، فرانک شمس، مهسا صناعی فرید، محب جباری، میلاد فریدی، سارا دانایی و حمیده عسگری شاعرانی بودند که در این مراسم از آن‌ها تقدیر شد.

مراسم اهداء جوایز همایش «نجوا با خدا» عصر دیروز(23 خرداد) از ساعت 18 تا 30: 19 در سرای اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط