سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶
نام گنجي و گنجي‌ها در حافظه تاريخ جاودان مي‌ماند

دكتر احمد پوراحمد، رييس دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران در مراسم نكوداشت يکصدمين سال تولد پروفسور محمدحسن گنجي گفت: اين سخن زيباي حضرت علي (ع) كه «دانشمندان ماندگارند، مادامي كه روز و شب باقي است» مصداق آن است كه نام گنجي و گنجي‌ها نيز از طريق آثار و انديشه‌هاي ارزشمندشان براي هميشه در حافظه تاريخ جاودان خواهد ماند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مراسم نکوداشت يکصدمين سال تولد پروفسور محمدحسن گنجي، پدر علم جغرافيا و چهره ماندگار کشورمان در رشته جغرافيا، صبح امروز (3 خرداد) در تالار علامه اميني كتابخانه و مركز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد. اين مراسم در سومين همايش علمي سراسري دانشجويي جغرافيا همزمان با اهداي جايزه دكتر گنجي برپا شد.
 
در اين مراسم دكتر احمد پوراحمد، رئيس دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران در ابتداي سخنانش گفت: تقارن برگزاري جشن بزرگداشت يكصدمين سال تولد گنجي و افتتاح سومين همايش علمي سراسري دانشجويي جغرافيا را در فرخنده روز مبارك ولادت حضرت زهرا (س) تبريك و تهنيت مي‌گويم.

وي افزود: بي‌ترديد، آن چه سرنوشت يك ملت را رقم مي‌زند تكيه بر توانايي‌هاي ذاتي و دروني و تكيه بر اصل خواستن است كه اگر اين حقيقت نزد دانشجويان تحقق يابد مي‌توانند با برداشتن موانع، دروازه‌هاي پيروزي و سربلندي را به روي كشور بگشايند. بزرگان انديشه و عمل در سخت‌ترين شرايط و موانع توانسته‌اند با غلبه بر مشكلات، كارهاي بزرگ انجام دهند و راه پيشرفت و توسعه كشور را بگشايند.

پوراحمد اظهار كرد: اگر دانشجويان و محققان ما بتوانند با چند و چون تجربه‌ها و راه و روش‌هاي حل مشكلات به كمك بزرگان آشنا شوند، رمز و راز موفقيت آنان را دريابند و روح خودباوري را در خود زنده كنند، جنبش بزرگي در تعالي علمي كشور ايجاد خواهد شد. همچنانكه وجود دانشمند و جغرافيدان برجسته كشور دكتر محمد حسن گنجي خود به عنوان الگو و اسوه اين تلاش مقدس، شاهدي بر اين ادعاست و نشان مي‌دهد كه راز ماندگاري ايشان اراده و همتي خستگي‌ناپذير است.

وي به زندگي‌نامه گنجي نيز اشاره كرد و گفت: گنجي در 21 خرداد سال 1291 خورشيدي در بيرجند به دنيا آمد. پس از سپري كردن تحصيلات اوليه در كشور در سال 1317 به اخذ درجه كارشناسي‌ارشد در رشته جغرافيا از دانشگاه ويكتورياي منچستر انگلستان نايل شد و سپس در سال 1333 خورشيدي به اخذ درجه دكتري از دانشگاه كلارك ماساچوست آمريكا به عضويت گروه جغرافيايي دانشگاه تهران درآمد.

رئيس دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران افزود: وي از بنيانگذاران جغرافياي نوين كشور و از مؤثرترين افراد در توسعه و آموزش اين علم است و علاوه بر تأسيس نهادهاي علمي و آموزشي در سمت‌هاي مختلف دانشگاهي از مديريت گروه جغرافيا تا رياست دانشكده ادبيات و علوم انساني و معاونت دانشگاه به خدمت پرداخته و اداره هواشناسي كشور را در 1335 راه‌اندازي كرده است. به علاوه وي از پايه‌گذاران انجمن علمي جغرافيدانان كشور در سال 1353 بوده و نخستين رئيس اين انجمن به شمار مي‌رود.

پوراحمد در پايان سخنانش گفت: وي دانشمندي فعال در ابعاد مختلف علمي، اجرايي و فرهنگي همراه با ارتباطات گسترده داخلي و خارجي است كه با حسن سلوك و اخلاق نمونه خود، همگان را شيفته خود ساخته است. گنجي آموزش و كاربرد جغرافيا در ايران را با بيش از نيم قرن تدريس در دانشگاه دگرگون كرده و به حق مي‌توان وي را پدر جغرافياي نوين ايران و پدر جغرافيدانان كشور ناميد.

سپس دكتر سيد علي بدري، مدير سومين همايش علمي دانشجويي جغرافيا، با اشاره به آمار مقالات ارايه شده به سومين همايش علمي سراسري دانشجويي جغرافيا گفت: 262 مقاله در زمينه جغرافيا به اين همايش رسيد كه 203 مقاله پذيرفته شد. همچنين82 مقاله براي ارايه شفاهي، 62 مقاله به صورت پيوست و 52 مقاله براي چاپ انتخاب شد.

سيد رحيم مشيري، مديرگروه سابق جغرافياي دانشگاه تهران نيز خاطراتي از دكتر گنجي براي حاضران در جلسه بازگو كرد و اظهار اميدواري كرد تا سال‌ها تولد اين استاد جغرافيا جشن گرفته شود.

همچنين دكتر مرتضي هنري، استاد جغرافياي دانشگاه تهران گفت: «در سال 1346 به كلاس درس وي رفتم و او را به خوبي از طريق عمويم مي‌شناختم كه مي‌گفت: هيچگاه به دكتر گنجي دروغ نگو.»

دكتر حسن‌علي غيور، استاد دانشگاه اصفهان نيز در اين مراسم گفت: من در سال 1350 كه وارد دانشگاه تهران و با چهره گنجي آشنا شدم، از وي آموختم كه چگونه بايد معلمي كرد. مي‌دانستم كه گنجي با مهر، صفا و رفاقت تدريس مي‌كند و تصميم گرفتم راه وي را پيش بگيرم.

سپس دكتر محمدحسين پاپلي يزدي، استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: گنجي سال 1309 از بيرجند به تهران آمد كه حقوق بخواند ولي نخستين استاد در رشته جغرافيا شد. اميدواريم كه سال‌هاي سال در سپاه دكتر گنجي بمانيم و خدمت كنيم.

دكتر سيروس شفقي، استاد دانشگاه اصفهان نيز گفت: قدرداني از پيشكسوتان يكي از مواردي است كه وظيفه دانشگاه‌هاست و ما بايد قدر اين استادان را پيش از اينكه دير شود، بدانيم.

دكتر جمالي، استاد دانشگاه تبريز نيز با دو بيتي كه خود براي گنجي سروده بود از وي سپاسگزاري كرد.

دكتر دُره ميرحيدر، استاد جغرافياي دانشگاه تهران و مادر علم جغرافيا نيز خاطراتي از دكتر گنجي براي حاضران در مراسم بازگو كرد و گفت: سال 1330 با گنجي آشنا شدم و من دانشجوي سال اول رشته جغرافيا بودم. شيوه تدريس گنجي با ديگر استادان متفاوت بود و اين مسأله باعث جذب دانشجويان مي‌شد.

دكتر حافظي، پزشك معالج گنجي نيز در سخناني راز تندرستي دكتر گنجي را بازگو كرد و گفت: ژن انسان براي طول عمر 150 ساله است و اگر كمتر از اين زندگي كنيم نشان‌دهنده امور غير طبيعي است كه بدن را دچار اختلال كرده است. وي نظم در خواب و خوراك را دو عامل اصلي براي سلامتي دانست.

پايان‌بخش اين مراسم نيز اجراي موسيقي سنتي بود كه توسط هنرمندان بيرجندي اجرا شد. همچنين تصاويري از حضرت امام خميني(ره) به مناسبت زاد روزشان براي حاضران در مراسم پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها