سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۲
نكوداشت محسن ثلاثي برگزار مي‌شود

نكوداشت استاد محسن ثلاثي با همكاري انجمن‌هاي انسان‌شناسي و جامعه شناسي با عنوان«نقش ترجمه در گسترش مردم‌شناسي ايران» برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در اين مراسم كه با عنوان «نقش ترجمه در گسترش مردم شناسي ايران» برگزار مي‌شود، دكتر جلال‌الدين رفيع‌فر، رئيس انجمن مردم شناسي به نقش ترجمه از ديدگاه انسان‌شناسي مي‌پردازد. همچنين دكتر يوسف اباذري، عضو هيأت علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران نيز در اين مراسم به بحث و بررسي در زمينه ترجمه از ديدگاه مردم شناسي خواهد پرداخت.

محسن ثلاثي متولد 1324 بابل، از مترجمان شاخص حوزه علوم اجتماعي است. وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در زادگاه خود به پايان رساند و سپس براي تحصيل در رشته جامعه‌شناسي راهي تهران شد. تحصيلات دانشگاهي وي در مقطع كارشناسي رشته زبان و ادبيات فارسي و در مقطع كارشناسي ارشد علوم اجتماعي از دانشگاه تهران است.

اين استاد ترجمه در حوزه علوم اجتماعي عضو هيات علمي دانشگاه تهران در گروه‌هاي جامعه شناسي و انسان شناسي از سال 1358 تا 1384 آثار ترجمه شده بسياري را در كارنامه علمي خود دارد. ساخت ذهني انسان ابتدايي، تايخ جامعه‌شناسي، انسان شناسي سياسي، انسان شناسي فرهنگي، متون تخصصي علوم اجتماعي به زبان انگليسي از جمله دروسي است كه از سوي وي در دانشگاه ارايه شده است.

محسن ثلاثي، كه عضو هيات علمي بازنشسته دانشگاه تهران است در بيست و دومين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران مورد تقدير قرار گرفت، وي تاكنون 27 اثر منتشر كرده و اولين اثر او ترجمه‌اي از كتاب «جامعه نو» نوشته اي.اچ.كار بود و به دنبال آن «خرد و انقلاب» از ماركوزه، «اسلام و سرمايه‌دارين از رودنسون، «كالبدشكافي چهار انقلاب» از برينتون، «نظريه جامعه شناسي در دوران معاصر» و «توتاليتاريسم» از هانا آرنت را به زبان فارسي برگردانده است. 

نظريه‌هاي جامعه شناسي در دوران معاصر اثر جرج ريتزر، زندگي و انديشه بزرگان جامعه شناسي اثر لوئيس كوزر، كالبد شكافي چهار انقلاب اثر كين برينتون، انقلاب فرانسه و رژيم‌هاي پيش از آن اثر الكسي دتوكويل، فلسفه و انديشه سياسي سبزها اثر اندرو دابسون، سامان سياسي در جوامع دستخوش دگرگوني اثر ساموئل هانتينگتون، جامعه شناسي دين اثر ملكلم هميلتون؛ روش تحقيق كيفي در جامعه شناسي، روش‌هاي تحقيق كيفي از سيلورمن و... از ديگر آثار ترجمه‌اي اين مترجم محسوب مي‌شود. 

تاليف كتاب جهان ايراني و ايران جهاني، منتخب دهمين دوره كتاب برتر دانشگاهي نيز از جمله آثار وي به شمار مي‌رود. 

  مراسم نكوداشت اين استاد فرهيخته، از ساعت 10 تا 12 روز چهارشنبه نهم آبان ماه در تالار سخنراني پژوهشكده حفاظت و مرمت واقع در خيابان امام خميني(ره) نبش سي‌تير برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها