شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
همه شاعران قزاق در مكتب شاعران بزرگ ايران درس خوانده‌اند

وزير فرهنگ قزاقستان با اشاره به نقش و تاثير زبان فارسي در ادبيات قزاقي گفت: همه شاعران قزاق بدون استثناء در مكتب شاعران بزرگ ايران درس خوانده‌اند و به تقليد از بزرگان علم و ادب ايران افتخار مي‌كنند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير فرهنگ قزاقستان در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به نقش و تاثير زبان فارسي در ادبيات قزاقي گفت: همه شاعران قزاق بدون استثناء در مكتب شاعران بزرگ ايران درس خوانده‌اند و به تقليد از بزرگان علم و ادب ايران افتخار مي‌كنند. 

مختار قول محمد وزير فرهنگ قزاقستان به اشاره به آباي شاعر معروف قزاق گفت: همه افتخار آباي در اين است كه خود را شاگرد شاعر بزرگ ايران حافظ شيرازي مي‌داند و در اشعار خود سعي مي‌كند از حافظ تقليد كند. 

وزير فرهنگ قزاقستان تصريح كرد: در گذشته‌اي نه چندان دور زبان فارسي زبان نخبگان قزاق به شمار مي‌رفت و همه دانشمندان و مفاخر قزاق به زبان فارسي صحبت مي‌كردند و آثار علمي خود را به زبان فارسي توليد مي‌كردند. 

مختار قول محمد همچنين به علاقه مردم قزاقستان به شاهنامه فردوسي اشاره كرد و گفت: داستان‌هاي شاهنامه نزد مردم قزاقستان بسيار شناخته شده است و بسياري از شخصيت‌هاي شاهنامه نمادهايي در فرهنگ قزاقستان دارند. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين ديدار با اشاره به پيوندهاي ديرينه مردم قزاقستان و ايران تصريح كرد: روابط سياسي مطلوب دو كشور اقتضا مي‌كند كه روابط فرهنگي ميان دو ملن نيز گسترش و تعميق يابد. 

حسيني با اشاره به زمينه‌هاي همكاري مشترك دو كشور به ويژه در استان‌هاي همجوار مرزي گفت: استان گلستان ايران آماده برگزاري هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در قزاقستان است. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي آموزش كارشناسان قزاق در زمينه‌هاي حفظ و مرمت اسناد و آثار تاريخي اعلام كرد. 

حسيني گفت: ظرفيت‌هاي فراوان جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي تئاتر، هنرهاي تجسمي، سينما، ترجمه و انتشار كتاب و نيز عزصه رسانه و مطبوعات فرصت بسيار سودمندي براي گسترش روابط فرهنگي ايران و قزاقستان فراهم كرده است.

وزيران فرهنگ جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان همچنين در خصوص امكان امضاء برنامه مبادلات فرهنگي گفتگو و توافق كردند در سفر آينده رئيس جمهور قزاقستان به ايران اين سند همكاري به امضاي دو كشور برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط